Koninginnelaan 16A
3762 DE Soest
Maandag t/m vrijdag: 09.00 - 17.00 uur
Zaterdag: op afspraak (alleen dec t/m mrt)
Op deze pagina vind je een overzicht van vragen die je misschien hebt als je een reis wil boeken, of juist als je al een reis geboekt hebt. Als jouw vraag toch nog niet beantwoord is, bel of mail ons gerust! Ons team staat graag persoonlijk voor je klaar!
Oriënterende fase
Op onze website vind je ons uitgebreide aanbod met veel verschillende reizen. Als je er niet helemaal uitkomt of als je wilt weten of een reis wel echt voldoet aan jouw wensen, bel of mail dan met het team van IJsland Tours voor meer informatie en advies op maat. Geheel vrijblijvend werken wij desgewenst een reisvoorstel met prijsopgave voor je uit voor een reis die is aangepast op jouw specifieke wensen.
Ik wil een reis op maat
Geen probleem! We gaan graag aan de slag met de route die je zelf hebt samengesteld. Laat ons je reisplannen weten en wij werken deze uit in een passend reisvoorstel met de prijzen. Via onze reis-op-maat tool stuur je gemakkelijk jouw wensen naar ons door.
Wat is een offerte?
Wij werken graag een offerte (ook op maat) voor je uit. Een offerte is een voorlopige opgave gebaseerd op de vluchtbeschikbaarheid van dat moment. Vluchten kunnen wij bij de meeste luchtvaartmaatschappijen (mits buiten 6 weken voor vertrek) vrijblijvend voor je in optie zetten. Gedurende dit offertestadium zullen wij deze vluchten op verzoek vasthouden en kunnen op deze manier het tarief in de offerte garanderen. De gebruikelijke optietermijn is 5 werkdagen (tenzij anders genoemd). In sommige gevallen is een vluchtoptie niet mogelijk, we zullen dit duidelijk vermelden.
Berekenen jullie offertekosten?
Nee, als je ons vraagt om een offerte uit te werken berekenen wij geen offertekosten.
Is een optie op een reis mogelijk?
Het is niet mogelijk om een optie op een gehele reis te krijgen. Wij kunnen bij een aantal luchtvaartmaatschappijen wel je vluchten vrijblijvend in optie boeken en eventueel een aanvraag voor een optie doen bij de uitvoerende organisatie van een groepsreis of paardrijtour. Op (hotel)accommodaties kunnen wij geen opties geven.
Ik ga akkoord met mijn offerte, en dan?
Als onze offerte je aanspreekt en je wilt de reis gaan vastleggen kunnen wij voor je aan de slag met het boeken van je droomreis. Wij vragen je om de benodigde gegevens en beginnen met boeken. Zodra alles geboekt is nemen we weer contact met je op. Lees meer over het boekingsproces in de onderwerpen hieronder.
Hoe kan ik mijn reis via de website boeken?
Je boekt jouw reis gemakkelijk via onze website. Als je jouw droomreis hebt gevonden, vink je eenvoudig de prijs aan in de kolom onder je gewenste vertrekdatum bij de autohuur naar keuze (let op het aantal personen). Je ziet dan een kostenoverzicht aan de rechterkant van de pagina. Vervolgens ga je naar stap 2 onder aan de pagina en je volgt de andere stappen van het boekingsformulier. Na ontvangst van je boekingsaanvraag nemen wij binnen 24 uur contact met je op om de reis en vluchtbeschikbaarheid met je te bespreken. Daarna gaan we aan de slag met het boeken van je reis.
Kan ik telefonisch boeken?
Ja, dat kan natuurlijk ook. We helpen je graag telefonisch met het boeken van je droomreis. Houd dan alvast de persoonsgegevens volgens paspoort van alle reizigers bij de hand, en de adres gegevens van de hoofdboeker. We sturen je vervolgens een e-mail met de vluchtgegevens en de prijsinformatie van de reis. Hierin vermelden we ook onze (AVNR) reis- en boekingsvoorwaarden die van toepassing zijn op jouw reis. We vragen je om deze goed door te lezen en je akkoord op deze voorwaarden terug te sturen. Dit akkoord hebben wij altijd per e-mail nodig.
Kan ik een preferentie of dieet doorgeven?
Ja, dat kan zeker! Laat ons bij boeking je dieetwensen en/of voorkeuren weten en wij nemen het mee in de boekingsaanvraag. We kunnen vooraf geen garanties op preferenties geven, maar doen ons uiterste best je wensen te kunnen bevestigen.
Is een stoelreservering mogelijk?
Als we jouw vluchten inboeken bij Icelandair of Transavia maken we gelijk een stoelreservering voor je. Hierbij houden we rekening met het mooie uitzicht wat je, bij helder weer, op IJsland hebt als je aan komt vliegen. Op de heenreis aan de rechterkant van het toestel, en op de terugreis aan de linkerkant. Wil je liever aan het gangpad of wil je een stoel met extra beenruimte? Geen probleem, ook dat regelen we graag voor je. Voor stoelen met extra beenruimte wordt een meerprijs gevraagd en gelden strengere betalingsvoorwaarden. Vraag ons naar de mogelijkheden.
Voor reizen naar Groenland, Spitsbergen en Færøer is het niet mogelijk om zonder betaling stoelen te reserveren. Tegen betaling kan dit wel, echter onder strenge voorwaarden. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden.
Hoe wordt de reis bevestigd?
Als alle elementen van je reis bevestigd zijn proberen we altijd telefonisch contact met je op te nemen, om dit persoonlijk te laten weten. Daarna sturen wij je de schriftelijke bevestiging, tevens factuur van je reis, per e-mail toe. Indien je in meerdere accommodaties verblijft ontvang je van ons ook het overzicht van geboekte accommodaties. Deze documenten sturen wij altijd per e-mail.
Mijn boeking is op aanvraag, wat betekent dat?
Wij hebben geen ‘eigen kamers’ in de accommodaties waar we mee samenwerken. Zodra we jouw boekingsopdracht hebben ontvangen benaderen we onze partners en hoteliers op IJsland rechtstreeks met de vraag of er een kamer beschikbaar is. Wij maken op IJsland geen gebruik van een agent maar boeken graag zelf de leukste plekjes voor je. Op onze overige bestemmingen Groenland, Spitsbergen en Færøer werken wij wel samen met lokale agenten.
Hoe lang duurt de aanvraag?
Het hangt van de periode, de bestemming en het type reis af, hoe lang wij nodig hebben om je boeking helemaal in orde te maken. Wij gaan er vanuit dat het boeken van een groepsreis maximaal 2 dagen in beslag neemt en het boeken van een autoreis ca. 1 week duurt. De kans is echter aanwezig, dat hoe later je boekt, hoe langer de aanvraag kan duren. Dit komt omdat het dan bij ons en op de bestemming erg druk kan zijn.
Ben je er vroeg bij, dan hebben wij niet langer dan ca. 1 tot 4 dagen nodig om alle onderdelen van je reis te boeken. De reden dat een aanvraag op IJsland lang kan duren is omdat wij geen gebruik maken van een agent op deze bestemming maar al onze partners voor alle onderdelen van je reis rechtstreeks benaderen en boeken. Hierdoor kunnen wij ook alle leuke plekjes voor je proberen te boeken… Mits nog beschikbaar!
Voor onze overige bestemmingen Groenland, Spitsbergen en Færøer zijn wij afhankelijk van de (snelle) reactie van onze partners. Als het wat langer duurt sturen wij een herinnering naar de agent uit.
Aanbod groepsreizen
Wij hebben een gevarieerd aanbod van groepsreizen. De meest traditionele vorm is een groepsreis op IJsland. Op Groenland zijn er verschillende mogelijkheden voor avontuurlijke groepsreizen. Op de Færøer bieden wij 2 groepsreizen aan onder leiding van een locale gids. Op Spitsbergen zijn er geen groepsreizen met een gids. Je zou een cruise wel een groepsreis kunnen noemen. Je reist met een internationaal gezelschap op het schip en er worden lezingen aan boord gegeven door deskundige gidsen, die ook mee gaan bij de tripjes per zodiac aan land tijdens de cruise.
Wat is de samenstelling bij groepsreizen?
Over de groepsindeling, leeftijd van de reizigers en/of het aantal deelnemers kan weinig informatie gegeven worden. Dit heeft te maken met de privacywetgeving die strenger is dan bij ons omdat de groepsreizen die wij aanbieden, vrijwel altijd een internationaal gezelschap heeft. Wij kunnen je, op verzoek, wel laten weten of wij zelf andere reizigers geboekt hebben op een bepaalde reis of vertrekdatum. We laten in dit geval enkel de hoeveelheid personen weten. Het minimum en maximum aantal deelnemers staat bij elke reis genoemd.
Thema groepsreizen
Naast onze busreizen bieden wij ook thema groepsreizen aan. Zoals wandelreizen, Noorderlicht reizen en fotografiereizen.
Gidsen en chauffeurs
Afhankelijk van de gekozen reis en het aantal deelnemers, zul je soms een chauffeur én een gids hebben en bij kleinere groepen een gids/chauffeur. Bij de door ons aangeboden groepsreizen naar Groenland en de Færøer is er vaak lokale reisleiding aanwezig en reist er geen vaste gids me
Welke taal spreekt de reisleiding?
De meeste groepsreizen worden geboekt bij één van onze IJslandse partners. De samenstelling van de groep is daarom meestal internationaal en de voertaal is dan Engels.
Er zijn ook groepsreizen met Nederlandstalige reisleiding, voorbeelden hiervan zijn (onder voorbehoud van wijzigingen) de Cirkeltour Compact, Hidden Powers & Aurora en De Mooiste Plekjes. Daarnaast worden onze fotografiereizen altijd begeleid door Nederlandse fotografen.
Wandelingen tijdens een groepsreis
Bij elke groepsreis geven wij door middel van icoontjes aan wat voor wandel niveau de reis heeft. Dit doen wij met schoentjes. Op deze pagina kan je terugvinden waar de schoentjes voor staan.
Je vindt de schoentjes bij de betreffende reis op de website onder het kaartje bij de legenda met iconen.
Excursies ter plaatse bijboeken
Tijdens onze groepsreizen worden er soms facultatieve excursies aangeboden. Wanneer je wilt deelnemen aan een excursie betaal je de kosten voor deze excursies altijd ter plekke aan de gids. Deze excursies zijn soms ook vooraf te boeken, dit raden wij echter af om te doen. Het kan zijn dat een excursie gewijzigd of geannuleerd wordt i.v.m. bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden. Het is dan makkelijker voor jou, de groep en de gids om het ter plaatse te regelen.
Excursies worden altijd in overleg met de groep ingepland, meestal aan het begin van de reis.
Gegarandeerd vertrek
De meeste groepsreizen die we aanbieden hebben een gegarandeerd vertrek. Sommige reizen hebben een minimaal aantal deelnemers. Informatie daarover staat bij de betreffende reis op de website onder het kaartje bij de legenda met iconen.
Het maximaal aantal deelnemers vind je hier ook.
Zijn de reizen geschikt voor baby’s en kinderen?
Ja zeker! Een autoreis kan zeer geschikt zijn voor gezinnen. In de meeste accommodaties is een baby- en of één extra kinderbed op de kamer gratis. We vermelden geen kinderkortingen bij de prijzen van onze autoreizen. Maar informeer gerust bij ons team naar de eventuele kinderkorting. Ook voor de mogelijkheden om in familiekamers te verblijven kan je met ons contact opnemen.
Een groeps- of autoreis met kleine kinderen?
Een groepsreis met baby’s en kleine kinderen raden raden wij af. Een autoreis is veel meer geschikt voor gezinnen met (kleine) kinderen. Denk hierbij aan de mogelijkheid om je eigen tijd in te delen. En zelf stops in te kunnen plannen onderweg. Wij adviseren dan een verblijf in vakantiehuisjes zoals bij de 16-daagse autoreis reis IJsland in huisjes, of de 11- of 12 daagse autoreis Family Fun. Je kan in de huisjes zelf koken en bij verblijf in huisjes op een kleinschalig parkje zijn vast ook vriendjes en vriendinnetjes!
Zwembadjes op IJsland
Een aantal wat grotere plaatsen hebben een zwembad waarvan het water uit een natuurlijke bron komt, maar waarvan de temperatuur gereguleerd is. Deze zwembaden hebben omkleed faciliteiten en vaak is er een glijbaan(tje) of ander speelgoed voor kinderen. Bij de verschillende ondiepe badjes wordt de watertemperatuur aangegeven.
Natuurlijke hotpots zijn veel minder geschikt voor (kleine) kinderen. Er zijn geen omkleed faciliteiten in de vrije natuur. Het water komt uit de bodem, dus voel altijd eerst hoe warm het water is. Het kan ook glibberig zijn vanwege algenaanslag.
De Europeesche Verzekeringen
IJsland Tours heeft gekozen voor de Europeesche, dé specialist in reis- en recreatieverzekeringen. Vakantie is namelijk belangrijk! Je moet er onbekommerd van genieten. Daarom zijn er reisverzekeringen: Een annuleringsverzekering voor wanneer je niet kunt vertrekken of onverwacht eerder naar huis moet terugkeren en een reisverzekering voor dekking van personen-hulpverlening, bagage, geneeskundige kosten en ongevallen. Een reisverzekering is, op verzoek, uit te breiden met zaken die voor jou belangrijk zijn. Voor onze auto- en camperreizen bieden wij in samenwerking met De Europeesche de gunstig geprijsde en zeer volledige Auto- Camper Casco Schadeverzekering aan.
Controleer alvast de verzekeringen die je al hebt en sluit de verzekering die je nog nodig hebt meteen af bij boeking af. Ben je al doorlopend verzekerd? Controleer dan de hoogte van de reeds verzekerde reissom, het kan zijn dat je een deel moet bijverzekeren.
Ben je woonachtig in België of Duitsland?
In de voorwaarden van de verzekeringen staat dat de verzekerde een vaste woonplaats in Nederland moet hebben. Als je daar niet aan voldoet zijn er afwijkende voorwaarden van toepassing. Klik op de volgende link om de Kortlopende Reisverzekering Clausule Grensbewoners te bekijken. Ben je woonachtig buiten Nederland, België, Duitsland? Dan kunnen wij geen verzekering voor je afsluiten. Raadpleeg je eigen verzekeraar.
Waar kan ik jullie aanbod vinden?
Op ijslandtours.nl/excursies vind je meer dan 100 excursies! Via de filterfunctie links in beeld zoek je gemakkelijk binnen het aanbod naar jouw gewenste excursie. Excursies zijn (los) niet via onze website te boeken. Bij iedere reis hebben wij suggesties voor excursies gemaakt welke tijdens het boekingsproces wél direct bij te boeken zijn.
Ik heb al een reis via IJsland Tours geboekt
Heb je jouw reis al geboekt bij ons, en zou je graag excursies en/of luchthaventransfers willen toevoegen aan je avontuur op IJsland? Dat kan! Stuur ons een e-mail met daarin je boekingsnummer, naam en vertrekdatum en uiteraard welke excursies je wanneer wilt boeken. Wij zullen de tours voor je bijboeken en zodra alles geboekt staat een aanvullende factuur toesturen. Mocht je willen weten welke type tours in te plannen zijn bij je reis, vraag gerust om ons advies!
Ik heb geen reis via IJsland Tours geboekt
Heb je geen reis bij ons geboekt en wil je toch graag gebruik maken van ons uitgebreide excursie aanbod? Ook dat is mogelijk. Stuur ons een e-mail met de volgende gegevens:
– accommodatie waar je verblijft (wij kijken dan voor je na of je daar opgehaald kunt worden)
– aankomstdatum en vertrekdatum van de gehele reis
– vluchtgegevens
– tijd, datum en aantal personen en de excursie(s) die je wilt gaan doen
– adresgegevens, telefoonnummer en e-mailadres van de hoofdboeker
– namen en geboortedata alle reizigers
Bijkomende kosten hiervoor zijn éénmalig € 50 reserveringskosten en € 2,50 bijdrage calamiteitenfonds. Wij gaan de excursies voor je vastleggen en na bevestiging ontvang je de factuur (per e-mail). De vouchers ontvang je ca. 2 weken voor vertrek via de e-mail. Bij vertrek binnen 2 weken ontvang je de vouchers direct nadat wij de betaling hebben ontvangen.
Is hotel pick-up inbegrepen?
Bij de meeste excursies is de transfer/hotel pick-up inbegrepen, tenzij anders omschreven. Er zijn ook excursies waarbij je zelf naar het opstappunt van de excursie rijdt (of loopt), zoals bijvoorbeeld bij de walvistour vanuit Reykjavik. Bij elke excursie vermelden wij het opstappunt/startpunt. Veel excursies die starten vanuit Reykjavík zijn inclusief hotel pick-up.
Hebben jullie luchthaventransfers?
Jazeker. Wij ontzorgen graag en regelen vooraf luchthaventransfers vanaf de internationale luchthaven Keflavik naar de stad Reykjavík en v.v. voor een rustige start of relaxt afscheid van IJsland. Na aankomst en bij vertrek van iedere vlucht brengt de Flybus je in ca. 50 minuten naar het BSI busstation. Daar stap je over naar een kleiner busje die je voor je accommodatie of bij de dichtstbijzijnde bushalte voor je accommodatie afzet. Sinds een aantal jaar is het in het centrum van Reykjavik autovrij en is het niet meer toegestaan dat busjes reizigers ophalen bij het hotel. De bushalte waar je dan wordt afgezet is nooit ver van je accommodatie.
Waar kan ik jullie aanbod vinden?
Bij de reizen naar Groenland die we op onze website aanbieden, vind je ook de mogelijkheden voor excursiepakketten. Een korte omschrijving van de activiteiten, de tijdsduur en de prijs. Vanwege weersomstandigheden kan het zijn dat de volgorde van de excursies ter plaatse aangepast moet worden.
Hoe boek ik de excursies?
Bij veel van onze reizen naar Groenland bieden wij excursiepakketten aan. Deze excursiepakketten zijn niet los te boeken, alleen in combinatie met de reis. De excursiepakketten moeten vooraf bijgeboekt worden en zijn op aanvraag, net als de reis zelf. Je kunt later, als we je reis al hebben bevestigd, ook nog een pakket bijboeken. In dit geval rekenen we € 30 extra administratiekosten, deze krijgen wij namelijk van onze partner doorbelast. Het is daarom slim vooraf je pakket al bij te boeken!
Is hotel pick-up inbegrepen?
In de meeste gevallen is er geen sprake van een hotel pick-up maar meld je je bij een centraal verzamelpunt. Hotels kunnen een shuttleservice aanbieden maar onze ervaring leert dat deze niet regelmatig uitgevoerd worden. Dit klinkt misschien gek, maar zodra je in Groenland bent, snap je waarom! In dit laatste geval kun je, afhankelijk van de ligging van je hotel, gaan wandelen (de afstanden zijn niet zo groot) of je neemt een taxi naar het verzamelpunt voor een paar euro (omgerekend, je betaalt in Deense Kronen).
Waar kan ik jullie aanbod vinden?
Op onze website vind je een uitgebreid aanbod van excursiemogelijkheden op Spitsbergen. Deze bijzondere excursies kun je aan je reis toevoegen om je avontuur compleet te maken. We adviseren je graag bij je keuze en kunnen een beschikbaarheidslijst maken voor de periode dat je op reis gaat.
Hoe boek ik de excursies?
De excursies kun je, als je je reis via de website boekt, toevoegen aan het boekingsformulier. Als je van ons een reisvoorstel/offerte hebt ontvangen, nemen we daar al een aantal tours als suggestie in mee. Je kunt ons bij je boekingsopdracht laten weten welke excursies je wilt boeken. Uiteraard kan je ons ook telefonisch doorgeven welke excursies je bij wilt boeken, als je reis al geboekt staat.
Is hotel pick-up inbegrepen?
Je wordt bij je accommodatie in Longyearbyen opgehaald voor alle excursies. Wij kunnen ook de transfer van de luchthaven naar je accommodatie v.v. voor je regelen voor extra gemak.
Waar kan ik jullie aanbod vinden?
Op onze website vind je het aanbod van excursiemogelijkheden op de Færøer. Deze excursies kun je aan je reis toevoegen om je avontuur compleet te maken. We adviseren je graag bij je keuze.
Hoe boek ik de excursies?
De excursies kun je, als je je reis via de website boekt, toevoegen aan het boekingsformulier. Als je van ons een reisvoorstel/offerte hebt ontvangen, nemen we daar al een aantal tours als suggestie in mee. Je kunt ons bij je boekingsopdracht laten weten welke excursies je wilt boeken. Uiteraard kan je ons ook telefonisch doorgeven welke excursies je bij wilt boeken, als je reis al geboekt staat.
Is hotel pick-up inbegrepen?
Dat verschilt per excursie. Bij de dagtours is het vertrekpunt vanuit de hoofdstad Tórshavn, en is het mogelijk om de transfer bij te boeken naar het opstappunt. Voor de overige excursies geldt dat je zelf naar het opstappunt rijdt. Je vindt de informatie over het startpunt van de excursies bij de beschrijving op de website.
Hoe hoog is de aanbetaling?
De factuur bevat alle informatie over de betaling die je nodig hebt. Wij verzoeken je altijd eerst een aanbetaling te voldoen van 25% van de reissom, plus de eventuele verzekeringen en de reserveringskosten, binnen 10 dagen na factuurdatum. Voor reizen naar IJsland met de ferry van Smyril Line en voor reizen naar Groenland, Spitsbergen en Faeroer gelden hogere aanbetalingen. Dit vermelden wij bij de offerte, of staat bij de voorwaarden op de website indien de reis online geboekt wordt.
Wanneer betaal ik het restant?
Uiterlijk 8 weken voor vertrek dient de restantbetaling bij ons op de rekening te zijn bijgeschreven. Dit geldt voor reizen naar IJsland. Voor de reizen naar onze overige bestemmingen, reizen naar IJsland met de ferry van Smyril line en paardrijtours op IJsland gelden andere betalingsvoorwaarden. De boekingsvoorwaarden vind je bij al onze reizen onder de prijstabellen onder het kopje: ‘overige informatie’.
Uitzonderingen
Er zijn uitzonderingen op de regel: bij een vertrek binnen 8 weken dient de gehele reissom in 1 keer voldaan te worden. Hetzelfde geldt voor speciale aanbiedingen zoals bijvoorbeeld voor de mei- of de herfstvakantie specials en reizen met vluchten van Transavia. De aanbetaling wordt dan verhoogd met de volledige ticketprijs. Afwijkende betalingscondities bespreken wij altijd voordat wij de reis aan je bevestigen. We vermelden deze ook duidelijk in de offerte en onder de prijstabellen op onze website onder het kopje ‘overige informatie’. Veilig online betalen is bij ons ook mogelijk via Ideal of MrCash (België).
Krijg ik een betalingsherinnering?
Je krijgt na de eerste factuur geen nieuwe factuur of een herinnering. Het is dus belangrijk dat je de datum van de betaling van het restantbedrag zelf in je agenda noteert.
Krijg ik een bevestiging?
Wij versturen geen bevestiging van je betaling. Op verzoek kijken we uiteraard graag voor je na of de betaling door ons is ontvangen.
Kan ik per creditcard betalen?
Je kunt bij ons helaas niet betalen met een creditcard, wij hebben bewust geen contract voor deze betaalmogelijkheid afgesloten. De reden hiervoor is dat creditcard maatschappijen een (hoog) percentage van de betaling aan kosten vordert via ons, welke wij genoodzaakt zouden zijn aan de reiziger door te belasten. Een reden voor reizigers om te betalen via creditcard is vaak omdat er door de creditcard maatschappij automatisch een reisverzekering afgesloten wordt. Omdat de door ons te belasten betaaltoeslag vele malen hoger zou zijn dan de kosten voor een separate reisverzekering bedragen, adviseren wij je los een reisverzekering voor deze reis af te sluiten.
Bankgegevens IJsland Tours
ABN AMRO: NL14 ABNA 0446 0757 60
ING BANK: NL24 INGB 0005 3054 88
Voor betaling vanuit het buitenland heb je de volgende codes nodig:
BIC: ABNANL2A
IBAN: NL14ABNA0446075760
Mijn naam is onjuist
Als je de factuur van ons ontvangt vragen wij je om nog een keer goed de namen en geboortedata van alle reizigers te controleren. Als je ons direct laat weten dat het niet klopt kunnen we het meestal zonder extra kosten voor je aanpassen. Als je het later aan ons doorgeeft, zijn er vaak kosten aan verbonden om de namen te wijzigen. Geef het daarom aan ons door als er iets niet klopt, vóórdat je de aanbetaling voldoet.
Zijn er kosten aan wijzigen verbonden?
Wanneer er een boekingsopdracht is gegeven (per e-mail, telefoon of via het boekingsformulier op de website) en de reis door ons is aangevraagd, zijn de wijzigingskosten € 50 bij wijzigingen tot 2 maanden voor vertrek. Binnen 2 maanden voor vertrek zullen er hogere kosten berekend worden, omdat er dan ook vanuit onze partners ter plaatse (hogere) annuleringskosten berekend worden. Bij het wijzigen van de reisdata kunnen er toeslagen ontstaan. dit komt doordat de vluchten voller zitten, en er daardoor duurdere boekingsklassen beschikbaar zijn, dan tijdens de offerte/het inboeken.
In de plaats stelling mogelijk?
Een in de plaats stelling is altijd mogelijk, echter in sommige gevallen kunnen er kosten verbonden zijn aan deze wijziging. Neem gerust contact met ons op, dan gaan we voor je uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Voor autohuur, accommodaties en excursies zal het geen probleem zijn om de persoon te wijzigen. Voor tickets is het van verschillende factoren afhankelijk of we deze kunnen omboeken, en wat daar de kosten voor zijn. Zijn de tickets bijvoorbeeld al uitgeven, dan zullen deze niet zonder kosten op een andere naam omgeboekt of geannuleerd kunnen worden. Het nieuwe ticket kan soms alleen tegen een hoger tarief worden ingeboekt dan het oorspronkelijk geboekte ticket. Een aanvraag voor ‘in de plaats stelling’ kan tot uiterlijk 7 kalenderdagen voor vertrek.
Hoe kan ik annuleren?
Als je door onverwachte en/of persoonlijke redenen je reis moet annuleren, neem dan telefonisch contact met ons op. Wij bespreken de annuleringsvoorwaarden en de kosten van de annulering met je. Wij vragen altijd om een schriftelijke opdracht voor annulering van de reis, van de hoofdboeker. Daarna gaan we de annulering in orde maken. Je ontvangt van ons een annuleringskostenfactuur, die je kunt gebruiken om de kosten te claimen bij je verzekeringsmaatschappij.
Zijn er annuleringskosten?
Ja, als je je reis moet annuleren brengen wij je naast de reserveringskosten ook annuleringskosten in rekening conform onze (ANVR) boekings- en reisvoorwaarden. Je vindt de annuleringsvoorwaarden per bestemming op onze website. Als je een annuleringsverzekering hebt afgesloten, en de reden van de annulering is ‘gegrond’, dat kan je de annuleringskosten bij je verzekeringsmaatschappij indienen.
Privacy beleid
IJsland Tours hecht veel waarde aan je vertrouwen in onze organisatie. Om de service en het reisproduct zo goed mogelijk te leveren kan het noodzakelijk zijn je persoonsgegevens beschikbaar te stellen aan onze leveranciers of derden, die de uiteindelijke producten en diensten leveren die je bij ons hebt geboekt. Wij zullen je persoonsgegevens nooit zonder je toestemming verstrekken aan personen of bedrijven voor commerciële exploitatie.
Lees meer over ons privacy beleid.
IJsland Tours is aangesloten bij de ANVR, SGR, SGRZ en het Calamiteitenfonds
ANVR: Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Meer informatie over reisvoorwaarden en ons ANVR certificaat via deze website.
SGR, Stichting Garantiefonds Reisgelden: staat o.a. garant voor je vooruitbetaalde reisgeld. Meer informatie en de SGR garantie regeling via hun website.
SGRZ is het zakelijke zusje van de SGR, en is een garantiefonds voor de zakelijk markt. Meer informatie via hun website.
Calamiteitenfonds: de op onze internetsite gepubliceerde reizen vallen binnen de grenzen van de garantieregeling van de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Meer informatie en de CFR garantieregeling via hun website.
Autohuur
Ons uitgebreide aanbod voor huurauto’s op IJsland vind je op deze pagina. Onze vaste partner op IJsland is verhuurmaatschappij Hertz. De meeste bezienswaardigheden zijn via de ringweg te bereiken, waardoor een normale 2WD personenwagen volstaat. Gravelwegen (met uitzondering van F-wegen/hooglandenroutes) kunnen ook met een normale personenwagen bereden worden in de zomer, maar uiteraard met aangepaste snelheid. Wanneer je in voorseizoen (mei) of naseizoen (september) reist, kies dan voor een 4-WD personenwagen die wat meer ‘grip’ op de weg heeft. In de wintermaanden van oktober t/m april kun je bij ons alleen 4WD personen- of terreinwagens huren.
Wanneer heb ik een 4WD terreinwagen nodig?
Een 4WD terreinwagen, hoog op de wielen, voegt een extra dimensie aan je reis toe en stelt je in staat bij de wat meer afgelegen plekjes te komen. Voor wie de wegen door de binnenlanden (F-wegen), onder andere (maar niet uitsluitend) de hooglandenroutes Kjölur (nr. 35) en Kaldidalur (nr. 550) of wegen naar Askja, Landmannalaugar of Lakagigar wilt rijden is een terreinwagen verplicht. Wanneer je met een personenwagen over een (dan verboden) hooglandenroute of gelijksoortige weg rijdt, ben je niet verzekerd en zal je in geval van schade geheel aansprakelijk gesteld worden. De meeste hooglandenroutes zijn alleen in de maanden juli en augustus geopend. Wij adviseren een grotere terreinwagen aan wanneer je routes wilt gaan rijden waarbij je rivierenzult moeten doorkruizen. Wat mag en wat wordt aangeraden zijn namelijk verschillend.
Waarom wijzigt de prijs bij reizen online?
De per persoonsprijs van een pakketreis (inclusief vlucht, auto en verblijf) wordt berekend over het aantal personen dat in 1 auto/kamer reist/verblijft. De autohuurprijs wordt gedeeld door bijvoorbeeld 4 personen op basis van verblijf in 2 kamers. Wanneer er 5 personen reizen delen we de prijs per dag door 5 en voegen daar de accommodatieprijzen aan toe en komen zo tot een per persoonsprijs voor 5 personen.
Kan ik met 6 (of meer) personen in 1 auto reizen?
Ja dat kan! Wij hebben niet standaard de prijzen voor 6 reizigers of meer op onze website staan, om de prijstabel overzichtelijk te houden. Wil je een reisvoorstel voor 6 of meer reizigers, waarbij je 1 auto met elkaar deelt? Neem in dit geval even contact met ons op. Wij zullen een prijs voor je berekenen op basis van een minibusje voor bijvoorbeeld 9 personen of voor 2 huurauto’s, en de prijzen hiervoor in een reisvoorstel verwerken.
Autohuur
Op de Færøer werken wij samen met lokale agenten, waar we je huurauto boeken. Je kiest voor een categorie auto bij je reis en deze boeken we, in de meeste gevallen, bij de agent waar ook de andere onderdelen, zoals accommodaties worden vastgelegd. In sommige gevallen kan het zijn dat er voor één boeking meerdere agenten ingezet worden. Dit is juist om jou de beste deal te kunnen geven! Meer informatie over autohuur op de Færøer is te vinden op deze pagina.
Unlimited tunnelfee
Bij één van onze partners boeken wij vooraf ‘unlimited tunnelfee’ als extra bij de huurauto. Dit omdat deze partner hier lage kosten voor vraagt en wij dit als extra service zien. Of je ‘unlimited tunnelfee’ inbegrepen hebt bij je huurauto staat op je bevestiging vermeld. Diverse eilanden zijn door middel van toltunnels met elkaar verbonden. Elke keer als je door een tunnel rijdt dien je bij het eerst volgende benzine station de tol te voldoen. Met de ‘unlimited tunnelfee’ inbegrepen is dit laatste dus niet nodig. Bij de Unlimited tunnelfee is echter de nieuwste tunnel, de Eysturoy tunnel(the Jellyfish) tussen Runavik, Strendur en Torshavn niet inbegrepen.
Kan ik een camper huren op IJsland?
Helaaas bieden wij geen camperhuur, of auto met daktent aan.
Zijn er voldoende campings?
Er zijn verspreid over IJsland voldoende campings aanwezig. Meer informatie over kamperen vind je op deze pagina. Wist je bijvoorbeeld dat vrij kamperen niet is toegestaan op IJsland?
Icelandair
Icelandair is al jaren onze vaste partner. Deze moderne IJslandse luchtvaartmaatschappij vliegt het hele jaar rechtstreeks vanaf Amsterdam naar de internationale luchthaven Keflavik op IJsland. In de zomermaanden zijn er 2 vluchten per dag. Wij kunnen je ook rechtstreekse vluchten vanaf Brussel of Düsseldorf aanbieden. Het complete vluchtschema vind je hier.
Wij kunnen bij Icelandair je vluchten vrijblijvend afblokken zolang we met je offerte of boekingsaanvraag bezig zijn. Hiervoor geldt als voorwaarde dat de namen van de reizigers conform paspoort aan ons zijn opgegeven en dat de vertrekdatum tenminste 8 weken in de toekomst ligt. Speciale aanbiedingen van Icelandair zijn uitgezonderd. Het is mogelijk om tegen een meerprijs stoelen met extra beenruimte te boeken. Meer informatie vind je op deze pagina.
Transavia
Transavia is onze 2e partner voor rechtstreekse vluchten naar IJsland. Deze budgetluchtvaartmaatschappij vliegt 2 tot 4 keer per week vanaf Amsterdam naar de internationale luchthaven Keflavik. De vluchten van Transavia vertrekken per dag en per periode op verschillende tijden. Wanneer wij de vluchtschema’s voor je nakijken controleren wij ook de beschikbaarheid en de op dat moment geldende prijs voor de door jou gewenste vertrekdata.
Boekingen bij Transavia zijn direct definitief en non-refundable. Het is helaas niet mogelijk vluchten vrijblijvend af te blokken, bijvoorbeeld gedurende de looptijd van je boekingsaanvraag bij ons. Het is daarom belangrijk dat wij, als je vluchten bij ons wilt boeken met Transavia, direct de namen van de reizigers conform paspoort ontvangen.
Moet ik bijbetalen voor bagage?
Nee, dat hoeft niet. Bij al onze reizen naar IJsland is standaard ruim- en handbagage inbegrepen. Het gewicht en de afmetingen verschillen per luchtvaartmaatschappij.
Is een stopover in Amerika of Canada mogelijk?
Ja zeker, dat kan! Icelandair vliegt het hele jaar door naar verschillende bestemmingen in Amerika en Canada. Vraag ons naar de mogelijkheden voor een korte stopover (maximaal 7 dagen) op IJsland op weg naar bijvoorbeeld New York of Vancouver of één van de andere bestemmingen in noord Amerika. Een langere stopover is ook mogelijk wanneer je businessclass vliegt. Ons stopover aanbod vind je op deze pagina.
Binnenlandse vluchten
Vanaf de lokale luchthaven bij Reykjavík zijn er verschillende binnenlandse vluchten mogelijk. Bijvoorbeeld naar Akureyri in het noorden en naar Egilsstadir in het oosten van IJsland. Er zijn twee luchtvaartmaatschappijen die binnenlandse vluchten en vluchten naar de Færøer en Groenland verzorgen, Air Iceland Connect en Eagle Air. Vanaf de lokale luchthaven bij Reykjavík vertrekken ook helikopters en kleinere toestellen voor sightseeing rondvluchten. Meer informatie over binnenlandse vluchten vind je op deze pagina.
Kan ik met een ferry naar IJsland?
Dat kan, er is één ferryverbinding met IJsland. Vanuit de Deense havenplaats Hirtshals vaar je, via de Færøer, naar Seydisfjördur aan de oostkust van IJsland. In het tussenseizoen is het vertrek vanuit Hirtshals op zaterdag, in het hoogseizoen iedere zaterdag en dinsdag. De afstand van Utrecht naar Hirtshals is ongeveer 1000 km. In het hoogseizoen kan je een stopover van 3 dagen op de Færøer maken.
Het schip. de Nörrona is modern, volledig gestabiliseerd en voorzien van airconditioning. Aan boord vind je veel faciliteiten: winkels, restaurants, bars, discotheek, nachtclub, fitness centrum, kinderspeelplaats, sauna en zwembad. Het vaarschema vind je hier. Of informeer bij ons naar de mogelijkheden.
Lokale ferries op IJsland
Er zijn op IJsland een aantal lokale ferries. De meest bekende is de ferry naar de Westfjorden vanuit Stykkishólmur op het schiereiland Snæfellsnes. De Ferry Herjólfur vaart vanuit de Westman eilanden naar Landeyjahöfn in Zuid IJsland. Vanuit Akureyri kan je met een ferry naar het eilandje Grimsey varen. Dit eilandje ligt op de poolcirkel. Wij kunnen niet elke ferry boeken, dus vraag ons team vooral naar de mogelijkheden als je een ferry aan je reis wilt toevoegen.
Air Greenland
Dit is de nationale luchtvaartmaatschappij van Groenland. Er wordt vanaf Kopenhagen en vanaf de luchthaven Keflavik op IJsland, naar verschillende luchthavens op Groenland gevlogen. Air Greenland biedt ook binnenlandse vluchten en helicopter tours aan.
Icelandair
Deze IJslandse luchtvaartmaatschappij vliegt vanaf de lokale luchthaven van Reykjavík naar 4 verschillende luchthavens op Groenland.
Moet ik bijbetalen voor bagage?
Nee, dat hoeft niet. Bij al onze reizen naar Groenland is standaard ruim- en hand bagage inbegrepen. Het gewicht en de afmetingen verschillen per luchtvaartmaatschappij.
Is stoelreservering mogelijk?
Nee, dat kan helaas bij geen van beide luchtvaartmaatschappijen (zonder betaling). Tijdens het online inchecken (24 uur voor vertrek) kun je zelf je stoel uitkiezen.
Scandinavian Airlines
Scandinavian Airlines, afgekort SAS of SK, vliegt o.a. via Oslo in Noorwegen naar Longyearbyen op Spitsbergen. Helaas zijn er geen rechtstreekse vluchten vanaf Amsterdam mogelijk. Het vluchtschema wisselt dagelijks. Niet op elke dag zijn er aansluitende verbindingen vanaf Oslo naar Longyearbyen, waardoor er een extra overnachting in Oslo op de heen- of terugreis (of allebei) nodig is. Wij verzorgen deze graag voor je. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden.
Moet ik bijbetalen voor bagage?
Nee, dat hoeft niet. Bij al onze reizen naar Spitsbergen is standaard ruim- en hand bagage inbegrepen. Het gewicht en de afmetingen kijken we op verzoek graag voor je na.
Is stoelreservering mogelijk?
Nee, dat kan helaas niet bij Scandinavian Airlines (zonder betaling). Tijdens het online inchecken (22 uur voor vertrek) kun je zelf je stoel uitkiezen.
Atlantic Airlines
Atlantic Airlines is de luchtvaartmaatschappij van de Færøer met als thuisbasis Vagar. Vanaf Kopenhagen wordt er rechtstreeks naar Vagar gevlogen. Voor de aansluitende vluchten vanaf Amsterdam en v.v. bieden wij vluchten met KLM aan. Het vluchtschema vanaf Amsterdam via Kopenhagen naar Vagar sluit meerdere keren per dag aan, zodat je op dezelfde dag op de bestemming aankomt.
Helikoptervluchten met Atlantic Airways
Op de website van Atlantic Airways kun je 2 weken voor vertrek een helikoptervlucht boeken. Deze vorm van vervoer is in de eerste plaats voor de eilandbewoners zelf. Zij hebben altijd voorrang op de buitenlandse bezoekers. Helikoptervervoer tussen de eilanden is alleen als enkele reis mogelijk. Je kunt niet op dezelfde dag een retourvlucht boeken.
Scandinavian Airlines
Scandinavian Airlines, afgekort SAS of SK, vliegt vanaf Amsterdam via Kopenhagen naar Vagar, de luchthaven van de Færøer. Helaas zijn er geen rechtstreekse vluchten. Het vluchtschema sluit wel aan, zodat je op dezelfde dag op de bestemming aankomt.
Moet ik bijbetalen voor bagage?
Nee, dat hoeft niet. Bij al onze reizen naar de Færøer is standaard ruim- en hand bagage inbegrepen. Het gewicht en de afmetingen verschillen per luchtvaartmaatschappij.
Is stoelreservering mogelijk?
Nee, dat kan helaas bij geen van deze luchtvaartmaatschappijen (zonder betaling). Tijdens het online inchecken (22 of 24 uur voor vertrek) kun je zelf je stoel uitkiezen.
Ja, dat kan! De Smyril Line vaart in het hoogseizoen 2 keer per week vanaf Hirtshals in Denemarken naar Tórshavn. In de wintermaanden wordt er 1 keer per week gevaren op deze route. Het vaarschema vind je hier: https://ijslandtours.nl/ook-te-boeken/ferry-naar-ijsland/#vaarschema
Wat zijn de mogelijkheden op IJsland?
IJsland kent een zeer gevarieerd aanbod van verschillende accommodaties, van guesthouses, hostels en boerderijaccommodaties tot (keten) hotels. Een verblijf in basic accommodaties of juist in moderne, luxe, design hotels is allemaal mogelijk. De indeling op basis van sterren classificaties is op IJsland niet gebruikelijk. IJsland Tours heeft de accommodaties waar wij mee werken ingedeeld in diverse comfort niveaus. Meer informatie over die niveaus vind je hier.
Kies ik zelf mijn accommodatie?
Wij werken met verschillende accommodatie niveaus zoals je hierboven hebt kunnen opzoeken. In ons reisvoorstel noemen we bij elk niveau voorbeelden van accommodaties die we kennen als onze broekzak, onze top-favorieten zijn en waar we al jaren mee samenwerken. Als je ons laat weten welke accommodatie je het meeste aanspreekt, of als je zelf een bijzondere accommodatie tip van iemand hebt gekregen, laat het dan gerust weten. Bij de aanvraag zullen we dan als eerste de door jou gewenste accommodatie aanvragen. We houden zoveel mogelijk rekening met jouw wensen, maar zijn uiteraard afhankelijk van beschikbaarheid of we de kamer in het betreffende hotel ook kunnen bevestigen.
Zijn er maaltijden inbegrepen?
Bij ons verblijf is altijd ontbijt inbegrepen. Bij verblijf in basic accommodaties (op aanvraag) bijvoorbeeld in een hostel, als dan niet op een meerpersoons slaapzaal, is er geen ontbijt inbegrepen. Bij de groepsreizen, en soms bij autoreizen, kunnen ook diverse diners inbegrepen zijn. Dit staat dan bij de betreffende reis vermeld.
Is er kookgelegenheid?
Niet alle accommodaties hebben standaard kookgelegenheid. Bij accommodaties in de budgetklasse, waarbij je douche en toilet met andere gasten deelt, heb je de meeste kans op kookgelegenheid. En natuurlijk bij verblijf in vakantiewoningen, je hebt dan altijd een eigen keuken of kitchenette. Als je graag zoveel mogelijk je eigen maaltijd wilt koken tijdens je verblijf op IJsland, laat het dan bij boeking weten, dan gaan we de accommodaties die kookgelegenheid hebben als eerste voor je aanvragen. We kunnen de mogelijkheid om te kunnen koken niet garanderen.
Kan ik huisjes bij jullie boeken?
Ja! Je kunt kiezen voor een verblijf in een vakantiehuisje op een parkje. Deze vind je vooral in populaire vakantie gebieden. Als je liever op een wat rustigere plek verblijft kunnen we je een privéhuisje aanbieden. Meer informatie over de verschillende typen huisjes vind je op deze pagina.
Is bedlinnen en schoonmaak inbegrepen?
Wij bieden vakantiehuisjes aan op kleinschalige parkjes met meerdere huisjes bij elkaar. Bij dit type huisjes die speciaal gebouwd zijn voor vakantie verhuur is het bedlinnen, de handdoeken en de eindschoonmaak inbegrepen. Heb je gekozen voor een privé vakantiehuisje, dit zijn vaak tweede huisjes van IJslandse eigenaren, dan ontvang je op een centrale locatie bij aankomst op IJsland een bedlinnen pakket en handdoeken. De eindschoonmaak is niet inbegrepen. Je dient het huisje zelf netjes achter te laten. In ons reisvoorstel zullen we duidelijk vermelden welk type huisjes we voor je gaan boeken. En uiteraard kun je wederom je voorkeur aangeven.
Kun je kamperen op IJsland?
Ja, dat kan zeker! Kamperen is een populaire keuze voor veel reizigers in IJsland. Er zijn ongeveer 170 geregistreerde campings, meestal geopend van begin juni tot eind augustus of half september, afhankelijk van de locatie.
Vrij kamperen is in IJsland niet toegestaan. IJsland heeft, om de zeer fragiele natuur te beschermen, volop campings aangelegd waar je kunt overnachten. Buiten de campings is de grond privébezit van IJslandse boeren en corporaties waar je niet zonder toestemming op mag kamperen. Sinds enige tijd worden er controles uitgevoerd op kamperen buiten campings en kun je weggestuurd worden of een boete riskeren. Meer informatie over kampeerregels op IJsland vind je op deze pagina.
Kan ik een campingcard bijboeken?
Het is handig om gebruik te maken van de campingcard. De campingkaart IJsland is geldig op ca. 38 campings tijdens het kampeerseizoen, dat loopt van 1 juni tot 1 september. De campingkaart kan worden gebruikt voor een tent, een caravan of een camper, 1 plaats per reisgezelschap. Een gezelschap van maximaal 2 volwassenen en 4 kinderen onder de 16 jaar heeft recht op een plaats op één van de aangesloten campings. Er gelden weinig restricties voor wat betreft het aantal te gebruiken campings. Alle informatie over campingcard vind je hier.
Wat zijn de mogelijkheden op Groenland?
Op Groenland worden veel verschillende accommodatietypes aangeboden. Het is afhankelijk van het soort reis die je boekt. Als je bijvoorbeeld een actieve groepsreis zuid Groenland boekt, verblijf je in slaapzak accommodatie in hostels en in tenten. Wij bieden ook reizen aan waarbij je de keuze hebt tussen middenklasse- of comfortklasse hotels of waarbij een upgrade naar comfort hutten mogelijk is. Een voorbeeld van zo’n hutupgrade is tijdens het verblijf in het populaire Eqi Ice Camp. Kortom genoeg keuze! Op de website zetten we bij al onze reizen erbij wat de overnachtingsmogelijkheden zijn.
Zijn er maaltijden inbegrepen?
Dat verschilt ook per reis. Je kunt het in één oogopslag terugvinden bij de korte samenvatting aan de rechterkant van de startpagina met de beschrijving van de reis.
Wat zijn de mogelijkheden op Spitsbergen?
Voor een verblijf op Spitsbergen kun je kiezen voor een accommodatie in de budget- midden- of comfortklasse. In de budgetklasse bevinden douche en toilet zich op de gang, deze voorzieningen deel je met andere gasten. In de middenklasse heb je een eigen douche en toilet op je kamer. Dat geldt ook voor de comfortklasse, dit is de meest comfortabele overnachtingsmogelijkheid en vaak in luxere hotels en/of kampertypes.
Wat is het verblijf tijdens een cruise?
Tijdens expeditiecruises verblijf je in een hut naar keuze. De mogelijkheden voor verschillende hutten zijn afhankelijk van het schip waarmee de expeditiecruise wordt gemaakt. Op onze website vind je hierover uitgebreide informatie bij de cruise informatie.
Zijn er maaltijden inbegrepen?
Bij verblijf in een accommodatie in Longyearbyen is het ontbijt inbegrepen. Tijdens een expeditiecruise is naast het ontbijt ook de lunch en het diner inbegrepen. Deze zijn dus op basis van volpension, met uitzondering van drankjes.
Wat zijn de mogelijkheden op de Færøer?
Op de Færøer bieden wij reizen aan waarbij je de keuze hebt voor een verblijf in budget- of middenklasse accommodaties. Budgetaccommodaties zijn vaak B&B’s van locals, waarbij de douche en het toilet op de gang zijn. Deze deel je met de andere gasten. Bij een verblijf in middenklasse accommodaties heb je een douche en toilet op de kamer, dit is vrijwel altijd in een hotel i.p.v. bij de mensen thuis.
Kan ik ook een huisje huren?
Ja dat kan zeker! Wij hebben een ruim aanbod voor verblijf in een huisje op verschillende eilanden. In de hoofdstad Tórshavn bieden we ook appartementen aan.
Is bedlinnen en schoonmaak inbegrepen?
Alle huisjes en appartementen worden geboekt inclusief bedlinnen(pakketten) en eindschoonmaak.
Zijn er maaltijden inbegrepen?
Bij een verblijf in budget- en middenklasse is het ontbijt inbegrepen. Bij enkele reizen, bijvoorbeeld ‘Færøer Eilandhoppen’ zijn ook lunches en diners inbegrepen. Bij een verblijf in een huisje of appartement zijn geen maaltijden inbegrepen.
Heb ik een paspoort nodig voor IJsland?
IJsland maakt deel uit van de Schengenlanden, maar is geen lid van de EU. Je kunt naar IJsland reizen met een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart die tenminste geldig moet zijn tot 3 maanden na de terugreisdatum uit IJsland. Deze informatie is geldig voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.
Heb ik een visum nodig voor IJsland?
Nee, voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.
Heb ik vaccinaties nodig voor IJsland?
nee, voor Nederlandse reizigers zijn er momenteel geen vaccinaties verplicht.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
De reisgids en wegenkaart – als die bij je reis inbegrepen is – versturen we na ontvangst van je aanbetaling. Als je je vluchten via IJsland Tours hebt geboekt versturen wij ook alvast de kofferlabels. De reisbescheiden, waaronder vouchers, e-tickets, routebeschrijvingen en belangrijke reisinformatie, versturen we uiterlijk 10 dagen voor vertrek per e-mail. Vanuit milieubewust oogpunt kiezen wij ervoor onze reisbescheiden digitaal te versturen.
Heb ik een paspoort nodig voor Groenland?
Voor reizen naar Groenland heb je een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart nodig, die tenminste geldig moet zijn tot en met de terugreisdatum. Deze informatie is geldig voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.
Belangrijk: voor reizen naar Groenland van 3 dagen of langer is een reisverzekering met werelddekking nodig.
Heb ik een visum nodig voor Groenland?
Nee, voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.
Heb ik vaccinaties nodig voor Groenland?
Voor Nederlandse reizigers zijn er momenteel geen vaccinaties verplicht.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
De reisgids Groenland – als die bij je reis inbegrepen is – versturen we na ontvangst van je aanbetaling. Als je je vluchten via IJsland Tours hebt geboekt versturen wij ook alvast de kofferlabels. De reisbescheiden, waaronder vouchers, e-tickets en belangrijke reisinformatie, versturen we uiterlijk 10 dagen voor vertrek per e-mail. Vanuit milieubewust oogpunt kiezen wij ervoor onze reisbescheiden digitaal te versturen.
Heb ik een paspoort nodig voor Spitsbergen?
Voor reizen naar Spitsbergen heb je een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart nodig die tenminste geldig moeten zijn tot en met de terugreisdatum. Deze informatie is geldig voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.
Heb ik een visum nodig voor Spitsbergen?
Nee, voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.
Heb ik vaccinaties nodig voor Spitsbergen?
Voor Nederlandse reizigers zijn er momenteel geen vaccinaties verplicht.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
De reisgids Spitsbergen – als die bij je reis inbegrepen is – versturen we na ontvangst van je aanbetaling. Als je je vluchten via IJsland Tours hebt geboekt versturen wij ook alvast de kofferlabels. De reisbescheiden, waaronder vouchers, e-tickets en belangrijke reisinformatie, versturen we uiterlijk 10 dagen voor vertrek per e-mail. Vanuit milieubewust oogpunt kiezen wij ervoor onze reisbescheiden digitaal te versturen.
Heb ik een paspoort nodig voor Færøer?
Voor reizen naar de Færøer heb je een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart nodig die tenminste geldig moet zijn tot en met de terugreisdatum. Deze informatie is geldig voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.
Het ik een visum nodig voor de Færøer?
Nee, voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.
Heb ik vaccinaties nodig voor de Færøer?
Voor Nederlandse reizigers zijn er momenteel geen vaccinaties verplicht.
Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
De reisgids en wegenkaart – als die bij je reis inbegrepen is – versturen we na ontvangst van je aanbetaling. Als je je vluchten via IJsland Tours hebt geboekt versturen wij ook alvast de kofferlabels. De reisbescheiden, waaronder vouchers, e-tickets, routebeschrijvingen en belangrijke reisinformatie, versturen we uiterlijk 10 dagen voor vertrek per e-mail. Vanuit milieubewust oogpunt kiezen wij ervoor onze reisbescheiden digitaal te versturen.
Heb ik een paspoort nodig voor Amerika en Canada?
Voor reizen naar Amerika en Canada heb je een geldig paspoort nodig die tenminste geldig moeten zijn tot terugkomst in Nederland. Kinderen hebben een eigen paspoort nodig, ze mogen niet op het paspoort van de ouders bijgeschreven zijn.
ESTA formulier – Amerika
Voor Amerika geldt dat je voor vertrek een ESTA formulier moet invullen via de website: https://esta.cbp.dhs.gov/. We adviseren je dit uiterlijk 4 weken voor vertrek te doen.
ETA formulier – Canada
Voor Canada geldt dat je voor vertrek een ETA formulier moet invullen via: https://onlineservices-servicesenligne.cic.gc.ca/eta/welcome. We adviseren je dit uiterlijk 4 weken voor vertrek te doen.
Hoe laat kan ik inchecken?
Dat verschilt per luchtvaartmaatschappij hoe lang voor je vertrek het inchecken aangeboden wordt. Bij Icelandair kun je 24 uur voor vertrek online inchecken. Bij Transavia kan dat vanaf 30 uur voor vertrek. Bij de reisbescheiden ontvang van je ons informatie over het inchecken die op de voor jou geboekte vluchten van toepassing is.
Hoe laat ik in mijn hotel terecht?
Bij de meeste hotels en guesthouses is het mogelijk in te checken vanaf einde van de middag, meestal vanaf 16:00 uur. Hier zijn altijd uitzonderingen op, soms is je kamer bij een vroegere aankomst al beschikbaar maar het kan ook voorkomen dat je nog even moet wachten omdat de kamer nog schoongemaakt wordt. Wij adviseren je om als je verwacht laat aan te komen, en hiermee bedoelen wij na 20:00 uur, het hotel even te bellen zodat ze hiervan op de hoogte zijn. De uiterlijke tijd om uit te checken verschilt per accommodatie, je kan er bij het inchecken naar vragen.
Weersomstandigheden en wegen op IJsland
Bij je reispapieren sturen wij je meer informatie over hoe je het beste het weer en de geopende, of juist gesloten wegen in de gaten kunt houden. Kijk voor het weer op vedur.is en voor de actuele conditie van de wegen op www.safetravel.is/conditions. De IJslanders zijn gewend aan de, soms grillige, omstandigheden. Er wordt daarom vaak met een waarschuwing gewerkt. Bijvoorbeeld om na 13:00 uur niet de weg op te gaan. Neem deze waarschuwingen serieus en vraag bij twijfel om informatie bij de receptie. Zij weten beter hoe het weer is dan wij in Nederland.
Wat moet ik doen als ik niet kan gaan rijden?
Is het weer zo slecht dat je niet op pad kunt gaan, of is er een weg afgesloten en kom je niet naar je hotel van de komende nacht? Bel dan ons op 030-230 80 10 voor hulp. Wij zorgen dat je hotel bijvoorbeeld omgeboekt is zodat je nog een nachtje in het hotel waar je al zit kunt verblijven.
Gaat de excursie door als het slecht weer is?
De weersomstandigheden op onze bestemmingen kunnen behoorlijk wisselvallig zijn. Het komt voor dat er ter plaatse door de excursiemaatschappij besloten wordt dat een excursie vanwege slecht weer niet door gaat. Je wordt direct door de excursiemaatschappij, of door ons als we het vroeg genoeg weten, hiervan op de hoogte gebracht. Het is daarom van belang dat we jouw contactgegevens (tijdens de reis) in ons bezit hebben. We kijken dan naar een alternatieve datum of tijdstip. Als het niet lukt om de excursie om te boeken, zullen wij het volledige bedrag aan je restitueren.
Er gaat iets niet zoals gewenst, wat moet ik doen?
Als er iets in de accommodatie of met de huurauto niet naar wens is, probeer dit dan eerst op te nemen met de accommodatieverschaffer of autoverhuurder. Zij kunnen ter plaatse vaak meer regelen dan wij op dat moment op afstand. Mocht je er niet uit komen dan helpen wij je graag verder.
IJsland Tours is 24/7 bereikbaar
IJsland Tours is 24 uur per dag bereikbaar op telefoonnummer +31(0)30-230 80 10 (buiten kantoortijden toets je een ‘1’ voor noodgevallen).
NB. Wij adviseren je met klem om ons te bellen als je nog op reis bent, in plaats van wanneer je weer thuis bent. Als je eenmaal thuis bent kunnen wij in de meeste gevallen weinig tot niets meer voor je betekenen/oplossen.
Wat doe ik bij schade aan de huurauto?
Als je ter plaatse schade hebt opgelopen aan je huurauto dan zul je ter plaatse de kosten moeten voldoen. Je creditcard wordt hiervoor belast bij het inleveren van de huurauto. Bij thuiskomst kun je bij ons een schade-aangifte formulier opvragen, mits je de autoverzekering hebt bijgeboekt. Je bent dan verzekerd bij De Europeesche Verzekeringen. Wij verzoeken je het online schade-aangifte formulier volledig in te vullen en te versturen samen met je verzekeringsbewijs (dat is je boekingsfactuur). Onze ervaring leert dat De Europeesche Verzekeringen meestal snel reageert/uitkeert.
Taal
IJsland heeft een eigen taal, het IJslands. Vrijwel overal in het land wordt daarnaast prima Engels gesproken.
Lees je vooraf goed in over wat je wel en niet mag invoeren via www.tollur.is/english.
Alle bezoekers van IJsland kunnen de plaatselijke BTW terugbetaald krijgen. Dit levert een korting van maximaal 15% op de verkoopprijs op, mits je binnen 3 maanden na de aanschafdatum, IJsland verlaat. De totale koopsom (BTW incl.) moet per winkel minstens ISK 6.000 bedragen. Alle artikelen (behalve wolwaren) moeten bij de douane getoond (kunnen) worden.
Hoe werkt het?
Vraag in de winkel bij je aankoop naar een Tax free formulier, de originele aankoopbon moet aan dit formulier worden vastgeniet en er moet een handtekening van de winkelmedewerker op staan.
Op de luchthaven Keflavik kun je in de vertrekhal (voor het inchecken) bij Arion bank of als het bedrag hoger is dan ISK 100.000 bij Customs, dit formulier laten afstempelen.
Het gestempelde formulier, samen met de originele aankoopbon neem je mee naar het Taks Refund Point. Hier ontvang je direct je refund. Het bedrag wordt op je creditcard teruggestort. (het Refund point vind je na de incheck balies en handbagage controle). Je dient je aankopen te (kunnen) laten zien, dus neem deze mee in je handbagage.
Verlaat je IJsland met de ferry dan vind je het kantoor in Seydisfjördur in de hoofdterminal van Smyril Line.
Geldzaken
De munteenheid is de IJslandse kroon (ISK/króna). De exacte koers vind je op de website www.sedlabanki.is. Bij aankomst op de luchthaven en in de grotere plaatsen vind je geldautomaten waar je kunt pinnen. Wij adviseren je, indien je cash op zak wilt hebben, te pinnen na aankomst.
Het is altijd voordeliger ter plekke geld op te nemen of euro’s bij de bank om te wisselen. De banken zijn over het algemeen open op werkdagen van 09.15 tot 16.00 uur.
Zorg dat je meerdere betaalmiddelen meeneemt naar IJsland, contant geld, een pinpas en een creditcard. Zorg tevens dat je genoeg financiële middelen hebt om onverwachtse situaties tijdens je reis op te vangen (denk aan vertraging).
Creditcard
Je kunt bijna overal met een creditcard betalen. Het is op IJsland heel gewoon om bijvoorbeeld een ijsje of een kopje koffie met creditcard te betalen. Voor autohuur, zomerhuisjes en het garanderen van extra’s in de accommodaties, is een creditcard verplicht. Neem je creditcard dus mee op reis.
Fooien
Het geven van fooien is niet gebruikelijk, behalve voor chauffeur en gids bij groepsreizen.
Tijdsverschil
IJsland heeft het hele jaar de Greenwich tijd (GMT). Het tijdsverschil met Nederland is tijdens onze zomertijd 2 uur (vroeger) en tijdens onze wintertijd 1 uur (vroeger).
Bereik met je mobiele telefoon
De meeste Europese mobiele telefoons werken op het IJslandse netwerk. Het bereik in gebieden langs de ringweg is goed. In de hooglanden kan het bereik er minimaal tot niet zijn. Er is een 3G netwerk en in mindere mate een 4G netwerk. IJsland is geen EU-land, maar er zijn providers die IJsland meenemen in de EU-bundel. Informeer bij je provider.
Bellen naar IJsland
Het internationale landnummer voor IJsland is +354.
Internet en wifi
In veel hotels, restaurants etc. is er gratis wifi en op je hotelkamer meestal ook.
Elektriciteit op IJsland
Het voltage in IJsland is 230. De stekkers zijn hetzelfde als in Nederland, je hebt dus geen verloopstekker (wereldstekker) nodig.
De gemiddelde temperatuur in de zomer ligt tussen de 10⁰C en 15⁰C. Maar er is geen vaste omschrijving van het weertype in IJsland te geven, soms komen alle seizoenen in één dag voorbij. De laatste 10 jaar is het klimaat aanzienlijk milder geworden, waarbij temperaturen van 20⁰C zeker niet ongebruikelijk zijn. Over het algemeen valt de meeste neerslag in het zuiden. Dit komt door de aanvoer van de vele depressies vanuit het zuiden en zuidwesten.
In het voor- en najaar ligt de temperatuur overdag tussen de 5⁰C en 10⁰C.
In juni en juli gaat de zon nauwelijks onder, rond middernacht kleurt de lucht zich met een warme oranje gloed, wat prachtige foto’s kan opleveren. Vanaf half mei tot de eerste week van augustus kun je tot laat in de avond rondreizen, waarbij het nauwelijks donker wordt. Vooral in het noorden van IJsland, van Isafjördur tot Langanes, zijn de nachten het lichtst. Daarna keert de nacht weer in langzaam tempo terug.
IJsland is lang niet zo koud als de naam doet vermoeden. De gemiddelde temperatuur in de wintermaanden ligt rond het vriespunt, in de binnenlanden ca. -5⁰C. Het is de wind, die het vaak veel kouder doet aanvoelen. Er staat vaak een stevige wind en het weer kan snel omslaan. Sneeuwzeker is IJsland niet, meestal valt de eerste ‘blijvende’ sneeuw vanaf kerst. De meest serieuze sneeuw valt in het noorden, waar de skipistes tot eind april geopend zijn.
Het is een groot misverstand dat het in IJsland ’s winters altijd donker is. In oktober is het ca. 8 uur per dag licht, hartje winter, in de maanden december en januari, is dit gemiddeld 5 uur per dag. In de loop van februari neemt het daglicht weer in rap tempo toe.
Het noorderlicht is een lichtverschijnsel in de aardatmosfeer dat bij helder weer, vooral in de maanden september tot en met maart zichtbaar is. Wanneer het noorderlicht zich voordoet, zie je vaak een lichte gloed of is het licht zichtbaar als bewegende bogen, stralenbundels of een sierlijk dansend gordijn van licht. Noorderlicht hangt samen met activiteiten op de zon, waarbij grote hoeveelheden geladen deeltjes het heelal in worden geslingerd.
De beste reistijd is voor IJsland lastig aan te geven. Het weer is het hele jaar ‘gegarandeerd’ wisselvallig. In de zomer zijn de temperaturen gemiddeld het hoogst en zijn de meeste hooglanden open, waardoor er onbegrensde mogelijkheden zijn. In de zomer heb je de langste dagen, met rond 21 juni, 24 uur daglicht. En er zijn veel bijzondere vogels te spotten waaronder de papegaaiduiker.
Wil je kans wilt maken om het noorderlicht te zien, dan kan je beter in de wintermaanden gaan. Voor herfstkleuren is september een mooie maand. En voor het spotten van papegaaiduikers is de periode van half mei tot begin augustus de beste tijd.
Beste reistijd walvissen spotten
De beste reistijd voor het spotten van walvissen zijn de zomermaanden tussen mei en september. De walvissen verschijnen ca. begin juni en gaan ca. eind augustus weer weg. De meest voorkomende soorten walvissen zijn de dwergvinvis, de bultrug, blauwe vinvis en de gewone vinvis.
Beste reistijd orka’s spotten
Voor het spotten van orka’s zijn de maanden januari tot maart het beste. Orka’s komen in de periode naar IJsland om zich te voeden met haring. In het westen van IJsland, in Grundarfjördur op het schiereiland Snæfellsnes worden speciale excursies aangeboden om de orka’s te spotten.
Beste reistijd papegaaiduikers spotten
Papegaaiduikers vind je vanaf begin mei tot begin augustus op verschillende locaties in IJsland. Er zijn verschillende plaatsen waar ze te zien zijn. Bijvoorbeeld Borgarfjördur Eystri (Bakkagerdi) in het oosten. De eilandjes Flatey in het westen, Grimsey en Drangey in het noorden. Heel bekend is de vogelrots Latrábjarg in het westen en de vogelrots Dyrhólaey in het zuiden. Deze locatie wordt in het broedseizoen van half mei tot ca. half juni afgesloten. Maar er zijn nog veel meer plekjes waar je tegen kan komen.
Beste reistijd noorderlicht spotten
Wat is de beste tijd om noorderlicht te spotten? Tijdens de wintermaanden vanaf half september tot half maart maak je de meeste kans o m het magische noorderlicht te zien. Maar eigenlijk is het niet te voorspellen. Het moet donker zijn en een heldere nacht helpt. Daarnaast moet er activiteit op de zon geweest zijn, kortom alle omstandigheden moeten perfect zijn. Maar zelfs dan is het niet te voorspellen of te garanderen. Het blijft een kwestie van puur geluk en de kers op de taart van je reis als je het te zien krijgt!
De ringweg rijden
De ringweg nr. 1, rond het eiland heeft een totale lengte van 1340 km, is grotendeels geasfalteerd en van mei t/m september met alle categorieën auto’s goed te rijden. In de wintermaanden verhuren wij alleen 4WD-huurauto’s zodat je bij winterse omstandigheden meer grip op de weg hebt.
B-wegen rijden
Naast de ringweg zijn er ook B-wegen. Inmiddels zijn de meeste wegen in de toeristische gebieden ook geasfalteerd. Sommige B-wegen zijn nog gravelwegen. Als het geen hooglanden route is (F weg) kan je met een gewone personenauto, met aangepaste snelheid, voorzichtig over een gravelweg rijden.
Hooglandenroutes rijden
De hooglandenroutes , deze worden aangegeven met de letter F voor het wegnummer (bijvoorbeeld F208), zijn slechts een klein deel van het jaar (juli en augustus) toegankelijk alleen met een 4WD terreinwagen. De wegenautoriteiten van IJsland bepalen wanneer een weg al dan niet opengesteld wordt. Voor meer informatie zie www.road.is. Off road rijden is, ook met een 4WD terreinwagen, ten strengste verboden!!
Veilig rijden
Op geasfalteerde wegen is de maximum snelheid 90 km per uur. Op gravelwegen is de maximum snelheid vaak 80 km per uur, omdat dit soort wegen vaak slecht(er) onderhouden worden is dit geen haalbare snelheid. Pas je snelheid daarom altijd aan naar wat in eerste instantie goed voelt. In de regel is het beter voorzichtig en daardoor langzamer te rijden, dan over dit soort wegen te ‘racen’.
En houd je ook aan de snelheid, de boetes zijn fors!
De IJslandse wet schrijft voor dat iedere inzittende een gordel moet dragen en kinderzitjes verplicht zijn voor jonge kinderen. Ook je verlichting moet altijd aan zijn op IJsland. Off-road rijden is strikt verboden.
Je kunt je vooraf en tijdens je reis goed voorbereiden door bijvoorbeeld gebruik te maken van de webcams. Op road.is zijn verschillende webcams te vinden: http://www.road.is/travel-info/web-cams/
Prijzen ter plaatse in restaurants
De prijzen voor maaltijden in een restaurant zijn gemiddeld hoger dan in Nederland. Voor een 3 gangen diner moet je rekenen met prijzen tussen de € 50 en € 60.
Voor een maaltijd bij de cafetaria van een benzinepomp (heel gebruikelijk in IJsland) kan je een dagschotel of maaltijdsoep voor ca. € 15 – € 30 per persoon krijgen.
Fooien
Het geven van fooien in restaurants is in IJsland niet gebruikelijk.
Alcoholische dranken
Deze zijn op IJsland behoorlijk prijzig. Reken voor een biertje of glas wijn, tussen de € 8 en € 11. (Per glas).
Op de luchthaven Keflavik vind je in de aankomsthal een grote supermarkt, waar je voor IJslandse begrippen voordelig alcoholische drank kan inkopen. Onderweg kan je allen bij staatswinkels Vinbudin bier, wijn en ander alcoholische drank kopen.
Boodschappen
De bekendste supermarktketen in IJsland is Bonus, die u in de grotere plaatsen kunt vinden. Bonus is een beetje vergelijkbaar met een Dirk v/d Broek, Aldi of Lidl. Andere bekende namen zijn Kronan (gemiddeld voordeliger) en Hagkaup (gemiddeld hogere prijzen). De supermarkten zijn de hele week geopend, vaak vanaf 10.00 of 11.00 uur, en ook op zondag, meestal ’s middags. Reykjavík, Borgarnes, Akureyri, Egilsstadir en Selfoss hebben de meeste winkels en supermarkten. Verse vis is vaak niet te krijgen in de reguliere supermarkt. (Alleen diepgevroren). U kunt proberen in de haven rechtstreeks van de vissers te kopen. Soms kunt u ook bij een B&B of boerderijaccommodatie vers lamsvlees of verse vis krijgen. Meer informatie over de verschillende supermarkten? Klik hier.
Benzine prijzen
De prijzen van benzine liggen over het algemeen iets hoger dan die van diesel, maar zijn aanzienlijk lager dan in Nederland. Er is weinig concurrentie tussen de verschillende benzinestations. De bekendste namen zijn zijn N1, Orkan, Olís (BP) en Shell. Op deze website vind je een overzicht van up-to-date prijzen.
Taal
De officiële taal is Groenlands, deze taal maakt deel uit van een groep Inuittalen. Daarnaast spreken de meeste Groenlanders ook Deens. En inmiddels wordt er ook steeds meer met Engels gesproken.
Geldzaken
Het wettige betaalmiddel op Groenland is de Deense kroon (DKK). We raden aan om voorafgaand aan je reis alvast wat geld om te wisselen naar Deense kronen. In een aantal grotere plaatsen zijn banken, waarvan sommige met pinautomaat. Contante geldopnames met een creditcard zijn vaak duurder dan met je gewone bankpas. Op de luchthavens van Groenland zijn geen banken en ook geen pinautomaten. Creditcards (denk aan je pincode) worden alleen in de grotere winkels/hotels geaccepteerd.
Tijdsverschil
In Groenland is het 4 uur vroeger dan in Nederland.
Bereik met je mobiele telefoon
Op Groenland heb je meestal goed bereik. Niet elke provider heeft service op Groenland. Informeer daarna bij je eigen provider. Tijdens (expeditie-)cruises in Groenland heb je geen bereik.
Bellen naar Groenland
Het internationale landnummer voor Groenland is +299.
Internet en wifi
Op Groenland heb je goede toegang tot internet. Steeds meer hotels bieden wifi aan. In de grotere plaatsen zijn er wifi hotspots en internetcafés.
Elektriciteit
In Groenland worden dezelfde stekkers en stopcontacten gebruikt als in Nederland. Het voltage is 230 volt.
In Groenland zijn de zomers koel te noemen. In het meest zuidelijke puntje lopen de temperaturen vanaf mei t/m oktober op tot boven het vriespunt. Gemiddelde maximumtemperatuur is in juli en augustus ca. zo’n 10 tot 12°C. In sommige gevallen staat er een warme wind die het zeer aangenaam kan laten voelen. In het noorden van Groenland komt de temperatuur amper boven het vriespunt uit en kan ook hartje zomer lichte tot matige nachtvorst voorkomen. En dit allemaal bij (bijna) 24 uur daglicht in mei, juni en juli.
Winterreizen Groenland klinkt heel koud, en dit kan het ook zeker zijn. In de winter is het in de zuidkust koel, in de binnenlanden en het noorden is het ijskoud.
In het zuiden heb je overdag lichte tot matige vorst en ‘s nachts vriest het tot ca. 10-12 graden. Doordat de luchtvochtigheid meestal erg laag is voelen de lage temperaturen anders aan dan op andere koude plaatsen op de wereld, zoals IJsland of de Færøer.
In Groenland speelt de hondenslede nog altijd een belangrijke rol in het leven van de lokale bevolking. IJsland Tours biedt speciale hondensledereizen aan.
Na half september worden de dagen snel korter in Groenland. Het duurt niet lang voordat de zon niet meer boven de horizon uit komt, dan beginnen de donkere maanden. Dit duurt zeker tot ca. eind februari. Een ideale tijd dus om het noorderlicht te spotten. Wanneer eind februari de zon weer boven de horizon uit komt en je weer kunt zien in wat voor schitterend landschap je bent beginnen de winterreizen Groenland vorm te krijgen.
De beste reistijd voor een vakantie naar Groenland is van half juni tot half september. Het weer is gunstig er is volop daglicht. In de tweede helft van juni, in juli en in augustus zijn er veel muggen. Dus vergeet niet muggenbescherming en een netje mee te nemen als je in deze periode reist.
Walvissen kan je het hele jaar door spotten op Groenland maar de beste tijd is van mei tot oktober. Daarnaast kan je ook verschillende robbensoorten, walrussen, muskusossen, ijsberen en rendieren tegen kunnen komen.
Taal
De officiële taal is Noors. Daarnaast wordt er prima Engels gesproken.
Geldzaken
Spitsbergen is een deel van Noorwegen. Het wettige betaalmiddel is de Noorse kroon (NOK). Wij raden aan om voorafgaand aan je reis alvast wat geld om te wisselen naar Noorse kronen. In de hoofdstad Longyearbyen is een pinautomaat.
Tijdsverschil
Er is geen tijdsverschil tussen Nederland en Spitsbergen.
Bereik met je mobiele telefoon
Op Spitsbergen heb je meestal goed bereik. Tijdens (expeditie-)cruises in Spitsbergen heb je geen bereik. Je kunt op een schip gebruik maken van een satelliet telefoon en internet tegen kosten.
Bellen naar Spitsbergen
Het internationale landnummer voor Spitsbergen is hetzelfde als voor Noorwegen: +47.
Internet en wifi
In bewoonde gebieden is 4G internet beschikbaar. De meeste hotels, restaurants en cafés bieden gratis wifi aan. Tijdens een expeditiecruise is internet alleen tegen kosten beschikbaar.
Elektriciteit
In Svalbard worden dezelfde stekkers en stopcontacten gebruikt als in Nederland. Het voltage is 220 volt. Op de schepen is het voltage ook 220 volt.
Spitsbergen heeft eigenlijk 5 verschillende seizoenen. De winter splitst zich feitelijk op in twee seizoenen, het lichte en het donkere seizoen.
Van maart tot mei is het de lichte winter. Zodra het licht terug komt na de donkere winter geeft het Spitsbergen en zijn inwoners nieuwe energie om weer naar buiten te gaan. De dagen worden langzaamaan steeds langer tot eind april de middernachtzon weer terug is. Deze tijd van het jaar is ideaal voor sneeuwscooter- en hondensledetochten.
De winterperiode in Spitsbergen is een stuk milder in vergelijking met andere plaatsen op dezelfde breedtegraad. De temperaturen variëren echter sterk waardoor je met alles rekening moet houden. Denk hierbij aan temperaturen tussen de -5 en de -20°C. In de vroege winter zijn zelfs dagen met temperaturen rond het vriespunt niet ongewoon.
In de zomermaanden, juli en augustus, is het ongeveer 4 tot 6°C. Op een hele mooie dag kan het zijn dat de temperatuur stijgt tot 12°C. Een unieke ervaring was juli 1979, toen werd het maar liefst 21,3 °C.
Beste reistijd vakantie Spitsbergen
Dé periode voor wandel- en vaarvakanties is van midden juni t/m eind augustus. De westkust van Spitsbergen is dan ijsvrij. Dat heeft te maken met een warme golfstroom. Van 19 april tot 23 augustus is het 24 uur per dag licht en de gemiddelde temperatuur bedraagt 6°C. Door de lage luchtvochtigheid voelt het echter vaak minder koud aan. Wanneer je graag helemaal rond wilt varen, adviseren wij zo laat mogelijk in het seizoen te gaan. In juni en begin juli kunnen bepaalde doorvaarten namelijk nog door pakijs afgesloten zijn. Het breken van ijs is dan echter wel een belevenis op zich.
IJsberen komen het hele jaar voor op Spitsbergen. De maanden juni en juli maak je de meeste kans ze te zien. De ijsberen worden dan wakker uit winterslaap en gaan aan de rand van het pakijs op zoek naar voedsel.
In deze periode zijn er ook ontelbare aantallen vogels te zien: onder andere drieteen meeuwen, ivoormeeuwen, rot-, brand- en kleine rietganzen, eidereenden en sneeuw hoenderen. Andere zoogdieren zoals walrussen, zeehonden, walvissen, rendieren en poolvossen vind je ook ook op Spitsbergen.
Færøers en Deens zijn de officiële talen. Daarnaast wordt er prima Engels gesproken.
Alle bezoekers van de Færøer kunnen de plaatselijk BTW (VAT) terugkrijgen. Dit levert een korting van maximaal 25 % van de verkoopprijs op. De totale koopsom moet per winkel minimaal DKK 300 (incl. BTW) zijn.
Vraag in de winkel om een Tax Refund cheque. Vul het formulier in en bewaar de officiële aankoopbon. Op het vliegveld Vágar, voor je gaat inchecken, kan je bij Customs dit formulier laten afstempelen. Je dient je aankopen te (kunnen) laten zien, dus neem deze mee in je handbagage. Als je met de Smyril Line reist, moet je de cheque voordat je aan boord gaat laten stempelen bij de douane. De BTW wordt op je creditcard teruggestort. Dit kan 6-8 weken duren.
Op de Færøer betaal je met Deense of Færingse Kronen (de waarde is gelijk). De bankbiljetten worden gedrukt in Færingse Kronen de munten zijn Deens. De wisselkoers is op dit moment (mei 2020) € 1 = ca. 6,5 Deense Kronen. Pinautomaten zijn alleen in de grotere plaatsen te vinden. Creditcards (denk aan je pincode) worden op steeds meer plekken geaccepteerd.
NB de Færingse bankbiljetten zijn niet geldig in Denemarken.
Op de Færøer is het 1 uur vroeger dan in Nederland.
Op de Færøer heb je meestal goed bereik op alle eilanden. Er is een 3G en 4G netwerk. Check bij je provider of de Færøer in je EU bundel inbegrepen is.
Het landnummer voor de Færøer is +298.
De Færøer hebben een uitstekende internet verbinding. In de hotels, de meeste cafés en restaurants is wifi. Bij de toeristen informatie kantoren op de verschillende eilanden kan je ook gebruik maken van wifi.
Elektriciteit
Op de Færøer worden dezelfde stekkers en stopcontacten gebruikt als in Nederland. Het voltage is 230 volt.
De Færøer eilanden hebben een vrij mild klimaat. De temperatuur is in de zomer gemiddeld 13°C. Het weer is onvoorspelbaar. Zon, regen en mist wisselen elkaar snel af Je kan 4 seizoenen in 1 dag meemaken. Zelfs tussen de verschillende eilanden kunnen er, ondanks de korte afstanden, grote verschillen zijn. Juli is gemiddeld de warmste maand en is ook de maand met veel mist.
In de wintermaanden is de gemiddelde temperatuur 3°C. Er is dan gemiddeld 5 uur daglicht.
De beste reistijd is toch wel de zomerperiode, vanaf half mei tot eind september.
Met name omdat de Færøer bij uitstek een bestemming is om prachtig te wandelen, fietsen en om vogels te spotten. Dit alles kan je alleen maar doen wanneer de grond niet zompig is van de verdwijnende vorst en nestelende zeevogels vind je nou eenmaal alleen in de zomermaanden op de eilanden.
Het fijne aan de zomer is ook dat je veel daglicht hebt waardoor je het optimale uit de dag kunt halen (19 uur, 45 minuten op de langste dag, 21 juni).
Vanaf ca. eind april tot half augustus kan je papegaaiduikers spotten op de Færøer. Je vindt ze verspreid over de eilanden. Het eiland Mýkines staat bekend om de grote aantallen papegaaiduikers in deze periode.
Wegennet op de Færøer
De Færøer beschikt over een wegennet van meer dan 600 km. Alle wegen zijn geasfalteerd. Er wordt tussen, en op de eilanden veel gebruikt gemaakt van tunnels, bruggen en veerponten. De afstanden tussen de verschillende eilanden is niet groot.
Tunnelfee
Diverse eilanden zijn door middel van toltunnels met elkaar verbonden. Elke keer als je door een tunnel rijdt dien je bij het eerst volgende benzine station de tol te voldoen. Bij één van onze partners boeken wij vooraf ‘unlimited tunnelfee’ als extra bij de huurauto. Wij bieden dit als extra service aan. Of je ‘unlimited tunnelfee’ inbegrepen hebt bij je huurauto staat op je bevestiging vermeld. Met de ‘unlimited tunnelfee’ inbegrepen is het dus niet nodig om elke keer als je uit de tunnel rijdt te betalen.
Zijn er inreisbeperkingen van toepassing in IJsland
Nee, momenteel zijn er geen inreisbeperkingen van toepassing.
Zijn er ter plaatse nog coronaregels waar reizigers zich aan moeten houden?
Nee, er zijn momenteel geen corona maatregelen van toepassing in IJsland. Alle afstandsregels en mondkapjesverplichtingen zijn komen te vervallen.
Wat als de regels veranderen voor mijn reis?
Wat de afgelopen jaren ons vooral hebben geleerd is dat we rondom corona nooit beloftes kunnen doen. Het kan op korte termijn veranderen.
Lange tijd heeft IJsland inreisbeperkingen gehad, bijvoorbeeld dat alleen gevaccineerde reizigers, na afname van een coronatest het land binnen konden reizen zonder quarantaine. Niet gevaccineerde reizigers moesten voor vertrek en na 5 dagen quarantaine in IJsland testen waardoor reizen voor deze reizigers lastig was. Wij verwachten niet dat deze regels binnenkort opnieuw worden ingevoerd, maar de mogelijkheid kan niet worden uitgesloten.
In het geval van nieuwe maatregelen, kijken we of de reis kan worden uitgevoerd. Wij zullen als het kort voor vertrek is de reiziger ook informeren over ingrijpende wijzigingen in de regels. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor het zorgen voor de juiste reispapieren, inclusief eventueel benodigde vaccinatie- of testbewijzen. Indien een mondkapje noodzakelijk is zullen wij je hierover bij de reisbescheiden informeren.
Is er een website waar ik de laatste regels kan terugvinden?
Jazeker! Voor de meest actuele informatie over corona in IJsland verwijzen we je graag naar de officiële site hierover van de IJslandse overheid:
https://www.covid.is/english
Zijn er inreisbeperkingen van toepassing in Groenland
Nee, momenteel zijn er geen inreisbeperkingen van toepassing.
Zijn er ter plaatse nog coronaregels waar reizigers zich aan moeten houden?
Nee, er zijn momenteel geen corona maatregelen van toepassing in Groenland. Alle afstandsregels en mondkapjesverplichtingen zijn komen te vervallen.
Wat als de regels veranderen voor mijn reis?
Wat de afgelopen jaren ons vooral hebben geleerd is dat we rondom corona nooit beloftes kunnen doen. Het kan op korte termijn veranderen.
Lange tijd heeft Groenland strenge inreisbeperkingengehad , bijvoorbeeld een algehele verplichte quarantaine of dat alleen gevaccineerde reizigers, na afname van een coronatest het land binnen konden reizen zonder quarantaine. Niet gevaccineerde reizigers moesten voor vertrek en na een meerdaagse quarantaine in Groenland testen waardoor reizen voor deze reizigers lastig was. Wij verwachten niet dat deze regels binnenkort opnieuw worden ingevoerd, maar de mogelijkheid kan niet worden uitgesloten.
In het geval van nieuwe maatregelen, kijken we of de reis kan worden uitgevoerd. Wij zullen als het kort voor vertrek is de reiziger ook informeren over ingrijpende wijzigingen in de regels. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor het zorgen voor de juiste reispapieren, inclusief eventueel benodigde vaccinatie- of testbewijzen. Indien een mondkapje noodzakelijk is zullen wij je hierover bij de reisbescheiden informeren.
Is er een website waar ik de laatste regels kan terugvinden?
Jazeker! Voor de meest actuele informatie over corona in IJsland verwijzen we je graag naar de officiële site hierover van de Visit Greenland:
https://visitgreenland.com/corona-faq/
Zijn er inreisbeperkingen van toepassing in Spitsbergen
Nee, momenteel zijn er geen inreisbeperkingen van toepassing.
Zijn er ter plaatse nog coronaregels waar reizigers zich aan moeten houden?
Nee, er zijn momenteel geen corona maatregelen van toepassing in Noorwegen en Spitsbergen. Alle afstandsregels en mondkapjesverplichtingen zijn komen te vervallen.
Wat als de regels veranderen voor mijn reis?
Wat de afgelopen jaren ons vooral hebben geleerd is dat we rondom corona nooit beloftes kunnen doen. Het kan op korte termijn veranderen.
Lange tijd heeft Noorwegen inreisbeperkingen gehanteerd, bijvoorbeeld dat alleen gevaccineerde reizigers, na afname van een coronatest het land binnen konden reizen zonder quarantaine. Voor niet gevaccineerde reizigers was reizen praktisch niet haalbaar.
In het geval van nieuwe maatregelen, kijken we of de reis kan worden uitgevoerd. Wij zullen als het kort voor vertrek is de reiziger ook informeren over ingrijpende wijzigingen in de regels. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor het zorgen voor de juiste reispapieren, inclusief eventueel benodigde vaccinatie- of testbewijzen. Indien een mondkapje noodzakelijk is zullen wij je hierover bij de reisbescheiden informeren.
Is er een website waar ik de laatste regels kan terugvinden?
Jazeker! Voor de meest actuele informatie over corona in IJsland verwijzen we je graag naar de officiële site hierover:
https://www.fhi.no/en/id/infectious-diseases/coronavirus/entry-quarantine-travel-covid19/
Zijn er inreisbeperkingen van toepassing op de Faroer Eilanden
Nee, momenteel zijn er geen inreisbeperkingen van toepassing.
Zijn er ter plaatse nog coronaregels waar reizigers zich aan moeten houden?
Nee, er zijn momenteel geen corona maatregelen van toepassing op de Faroer Eilanden. Alle afstandsregels en mondkapjesverplichtingen zijn komen te vervallen.
Wat als de regels veranderen voor mijn reis?
Wat de afgelopen jaren ons vooral hebben geleerd is dat we rondom corona nooit beloftes kunnen doen. Het kan op korte termijn veranderen.
Lange tijd heeft Denemarken en de Faroer Eilanden inreisbeperkingen gekend, bijvoorbeeld dat alleen gevaccineerde reizigers, na afname van een coronatest het land binnen konden reizen zonder quarantaine. Niet gevaccineerde reizigers moesten voor vertrek en na een meerdaagse quarantaine in IJsland testen waardoor reizen voor deze reizigers lastig was. Wij verwachten niet dat deze regels binnenkort opnieuw worden ingevoerd, maar de mogelijkheid kan niet worden uitgesloten.
In het geval van nieuwe maatregelen, kijken we of de reis kan worden uitgevoerd. Wij zullen als het kort voor vertrek is de reiziger ook informeren over ingrijpende wijzigingen in de regels. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor het zorgen voor de juiste reispapieren, inclusief eventueel benodigde vaccinatie- of testbewijzen. Indien een mondkapje noodzakelijk is zullen wij je hierover bij de reisbescheiden informeren.
Is er een website waar ik de laatste regels kan terugvinden?
Jazeker! Voor de meest actuele informatie over corona in IJsland verwijzen we je graag naar de officiële site hierover:
https://korona.fo/?_l=en
Maatregelen aan boord de vlucht
Veel Europese luchtvaartmaatschappijen hebben de coronamaatregelen aan boord losgelaten. Het dragen van een mondkapje is in de meeste gevallen dan ook niet meer verplicht. Dit wisselt echter per luchtvaartmaatschappij en kan ook kort voor vertrek nog worden aangepast. Wij zullen in de reisbescheiden de op dat moment actuele informatie geven.
Maatregelen aan boord van Cruises Spitsbergen en Groenland
Voor de cruises op Spitsbergen en in Groenland geldt momenteel een vaccinatieverplichting.
Alle reizigers en crewleden moeten volledig zijn gevaccineerd en dit voor vertrek aantonen.
Testen voor het boarden is momenteel niet noodzakelijk.
Naast deze maatregelen zijn ook de lokale inreisbeperkingen van toepassing, indien dit het geval is.
Nederlands reisadvies
Naast de inreisbeperkingen die een land heeft ingesteld is ook het reisadvies vanuit het Nederlandse ministerie van Buitenlandse zaken van toepassing. Wanneer het Nederlandse reisadvies voor een land negatief (rood) is kunnen wij onze reizigers niet op reis laten gaan.
Op wijsopreis.nl de status van je vakantiebestemming controleren.
In coronatijd zijn er negatieve reisadviezen afgegeven, maar volgens de huidige informatie is het niet de verwachting dat dit binnenkort weer ingesteld wordt vanwege Corona.
Maatregelen bij terugkeer in Nederland
Momenteel zijn er geen maatregelen van toepassing voor reizigers die terugkeren in Nederland.
Eerdere test- en/of vaccinatiebewijzen of quarantaines zijn niet meer van toepassing.
Omboeken van je reis
In feite kun je áltijd je reis omboeken/verplaatsen naar een andere datum/periode. In overleg met ons kijken we naar de redenen en mogelijkheden om de reis om te zetten. De kosten voor het wijzigen van een bestaande reservering zijn éénmalig € 50, plus de eventueel ontstane meerkosten. Denk hierbij aan prijsverschillen in seizoenen, type accommodatie, auto(‘s) of excursies. Deze kosten worden, voor zover mogelijk, altijd vooraf met je besproken.
Annuleren van je reis
Je kunt uiteraard ook altijd je reis annuleren. In onze boekingsvoorwaarden, zie hieronder, staan altijd de annuleringsvoorwaarden- en kosten vermeld. Deze zijn van toepassing op je reis, tenzij wij expliciet anders vermeld hebben. Indien op jouw reis afwijkende annuleringskosten van toepassing zijn wordt dit bij de reisbevestiging vermeld. Indien een reis is samengesteld uit verschillende onderdelen, waarop verschillende annuleringsbepalingen van toepassing zijn, gelden per onderdeel de specifiek hierop van toepassing zijnde bepalingen.
*** In corona-tijd is IJsland Tours soepel omgegaan met de omboekings- en annuleringsvoorwaarden. Het is immers niemands vrije keuze geweest om de reis te moeten verplaatsen of annuleren. Omdat onze reizen vrijwel altijd maatwerk-reizen zijn, wordt er per reservering naar de mogelijkheden gekeken. Er kunnen daarom vooraf geen hapklare opties en mogelijkheden gegeven worden.
Maatwerk is onze kracht, ook onder dit soort omstandigheden! ***
Boekingsvoorwaarden
De boekingsvoorwaarden zijn een belangrijk onderdeel van het boeken van een reis. Op onze reizen zijn de ANVR Reisvoorwaarden van toepassing. De Reisvoorwaarden zijn te lezen op de website van de ANVR en in onze boekingsvoorwaarden. Onderin deze pagina lees je meer over o.a. de ANVR.
Bekijk de voorwaarden van onze bestemmingen op: https://ijslandtours.nl/boekingsinformatie/.
IJsland Tours: lid van ANVR, SGR en SCR.
Het lidmaatschap van de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen), onze brancheorganisatie, geeft je als klant de zekerheid dat je zaken doet met een betrouwbare organisatie, die zich houdt aan de afspraken zoals deze zijn vastgelegd in de voorwaarden.
De SGR (Stichting Garantiefonds Reizen) beschermt reizigers tegen een eventueel faillissement van de reisonderneming waarbij de reis is geboekt. ANVR leden zijn bij dit garantiefonds (of een vergelijkbaar fonds) aangesloten om financiële zekerheid te kunnen bieden aan hun reizigers.
Een andere vorm van financiële bescherming van jou als reiziger is het calamiteitenfonds. Leden van het ANVR, zoals wij, zijn lid van de SCR (Stichting Calamiteitenfonds Reizen). Dit fonds is er om zorgeloos op reis te kunnen gaan. Wanneer je een pakketreis boekt, zal de touroperator je per definitie altijd hulp en bijstand bieden in het geval van calamiteiten, maar er kunnen meerkosten ontstaan. Het calamiteitenfonds is er om, in het geval van een calamiteit, deze meerkosten te dekken.
Meer informatie over deze garantiefondsen vind je hier: https://ijslandtours.nl/blogs/pakketreizen-garantiefondsen/.
Vaccinatieverplichting
Momenteel geldt er op geen van onze bestemmingen een vaccinatieverplichting. Zou dit echter wel het geval zijn dan is het aan jou als reiziger om te zorgen voor de juiste reispapieren, inclusief een bewijs van vaccinatie.
Het invoeren van een vaccinatie verplichting is geen reden om de reis kosteloos te mogen annuleren.
Testen
Testen voor vertrek is momenteel niet verplicht. Uiteraard kan dit wijzigen.
Het kan raadzaam zijn je vooraf te testen om zeker te zijn dat je geen besmetting met het virus meeneemt op reis. De overheid biedt sinds 1 oktober géén gratis testen meer aan, wel geeft de overheid informatie over testbewijzen en locaties.
Je kunt ook via een commercieel lab je test verzorgen. Dit kan bijvoorbeeld via de ANVR partner Coronatest2Travel.nl of Coronalab.eu, een RIVM gevalideerd laboratorium voor COVID-19 PCR testen. Kijk zelf welke aanbieder voor jou de beste locaties en tijden aanbiedt.
Verzekeren
Indien de uitslag van de test positief is, kun je de annuleringskosten van de reis claimen bij de verzekeraar, mits je een verzekering hebt afgesloten die hiervoor dekking biedt. Wij adviseren daarom al onze reizigers direct bij boeking een Standaard kortlopende annuleringsverzekering (5,5% van de reissom) of Allrisk annuleringsverzekering (7% van de reissom) en een reisverzekering (€ 1,92 per persoon, per dag) af te sluiten. Dit is gemakkelijk aan te vinken in ons boekingssysteem, er wordt tevens direct een berekening gemaakt. Deze verzekeringen sluiten wij af bij De Europeesche Verzekeringen in Nederland, deze verzekeraar biedt dekking voor het annuleren vanwege een positieve coronatest kort voor vertrek.
Of dit een mogelijkheid is bij elke verzekeraar is ons niet bekend. Ben je doorlopend verzekerd? Neem dan contact op met je eigen verzekeraar.