Bel mij terug

Vul je telefoonnummer in en wij bellen je zo snel mogelijk terug

Alleen mogelijk op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur

Spitsbergen

In het noordelijkste puntje van Europa, slechts 1000 km onder de Noordpool, bevindt zich de ongerepte en eenzame eilandengroep Spitsbergen. Het toendralandschap wordt afgewisseld met spectaculaire gletsjers, fjorden en bergen. Dit prachtige landschap tezamen met de rijke planten- en dierenwereld maken Spitsbergen tot een bijzonder aantrekkelijke bestemming. Maak nu kennis met de fascinerende Arctische wereld van Spitsbergen!

Bekijk direct al onze reizen op deze pagina, of klik op meer informatie voor tips en wetenswaardigheden over een vakantie naar Spitsbergen!

Vertrekmaand


Reisduur


Thema


Soort reis


Spitsbergen winter safari5 dagen

Tijdens de Spitsbergen winter safari van 5 dagen totaal, maak je een 3-daagse sneeuwscootertocht over gletsjers en bevroren fjorden in het noordelijke gelegen Spitsbergen. Lees verder ›

Arctic Summer Cruise Spitsbergen11 dagen

Maak kennis met de fascinerende wereld van Noord-Spitsbergen tijdens de Arctische zomer! We varen langs de rand het pakijs, waarbij we grote kans hebben om ijsberen te zien. Lees verder ›

Ontdek Spitsbergen4 dagen

Vanuit de hoofdstad Longyearbyen op slechts 1000km onder de Noordpool, ontdek je het fascinerende Spitsbergen. Maak je reis compleet met bijzondere excursies! Lees verder ›

Hondenslede avontuur5 dagen

Een hondensledetocht is een fantastische ervaring. Je maakt in 3 dagen een tocht naar en van de Spitsbergen Expedition Lodge. Lees verder ›

Cruise IJsberen Special8 dagen

Tijdens deze cruise bezoek je de meest afgelegen en desolate gebieden van Spitsbergen en maak je goede kans om ijsberen, walrussen en andere dieren te zien! Lees verder ›

Centraal Spitsbergen & Aurora8 dagen

Deze expeditiecruise met vertrek net voor het begin van de winter, is ideaal voor het observeren van het Noorderlicht! Je bezoekt de schitterende Bell Sund met prachtige toendra landschappen. Lees verder ›

 

Spitsbergen heeft ca. 2500 inwoners, waarvan het merendeel in de hoofdstad Longyearbyen woont. Het gebied staat onder Noors toezicht en is ruim anderhalf keer zo groot als Nederland. Ongeveer 60% van het landoppervlak is met ijs bedekt, de overige 40% is steeds anders: het noordwesten is spits met veel vogels, het noordoosten heeft prachtige Arctische woestijnen, het oosten groene tafelbergen en rendieren en het zuiden is weer spits met steile kliffen. Op veel plaatsen zijn nog resten van de expeditie- en walvisvaarthistorie te zien.

Seizoenen

Spitsbergen heeft eigenlijk 5 verschillende seizoenen. De winter splitst zich feitelijk op in twee seizoenen, het lichte en het donkere seizoen.

Donkere winter, november – februari

Spitsbergen - Aurora Borealis © Jan BelgersAan het eind van oktober schijnt de zon zijn laatste stralen over Spitsbergen waarna deze de komende maanden niet meer boven de horizon uit zal komen. Het is in Spitsbergen volledig donker in deze tijd van het jaar. Dankzij heldere nachten vol sterren- en maanlicht zal je Spitsbergen op een hele andere manier kunnen ervaren. Dit is uiteraard ook de periode voor het noorderlicht, Aurora Borealis. Tegen februari zal de lucht steeds rozer worden waarna de zon weer boven de horizon uit komt en de lichte winter kan beginnen.

Lichte winter, maart – mei

foto 3 SpitsbergenVan maart tot mei is het de lichte winter. Zodra het licht terug komt na de donkere winter geeft het Spitsbergen en zijn inwoners nieuwe energie om weer naar buiten te gaan. De dagen worden langzaamaan steeds langer tot eind april de middernachtzon weer terug is. Deze tijd van het jaar is ideaal voor sneeuwscooter- en hondensledetochten.

Winters weer

De winterperiode in Spitsbergen is een stuk milder in vergelijking met andere plaatsen op dezelfde breedtegraad. De temperaturen variëren echter sterk waardoor je met alles rekening moet houden. Denk hierbij aan temperaturen tussen de -5 en de -20 graden celcius. In de vroege winter zijn zelfs dagen met temperaturen rond het vriespunt niet ongewoon.

Zomers weer

In de zomermaanden, juli en augustus, is het ongeveer 4 tot 6 graden celcius. Op een hele mooie dag kan het zijn dat de temperatuur stijgt tot 12 graden celcius. Een unieke ervaring was juli 1979, toen werd het maar liefst 21,3 graden celcius.

Beste reisperiode

© Delphine Aures

De westkust van Spitsbergen heeft te maken met een warme golfstroom en is daardoor van midden juni t/m eind augustus ijsvrij. Dit is dus dé periode voor wandel- en vaarvakanties; van 19 april tot 23 augustus is het 24 uur per dag licht en de gemiddelde temperatuur bedraagt 6°C. Door de lage luchtvochtigheid voelt het echter vaak minder koud aan. Wanneer  je graag helemaal rond wilt varen, adviseren wij zo laat mogelijk in het seizoen te gaan. In juni en begin juli kunnen bepaalde doorvaarten namelijk nog door pakijs afgesloten zijn. Het breken van ijs is dan echter wel een belevenis op zich.

Flora

Spitsbergen - Yellow tundra flowers © Erwin VermeulenCa. 60% van de archipel is uitgeroepen tot Nationaal Park, vogel- of natuurreservaat. Voor een zo noordelijke ligging kent Spitsbergen, en dan vooral de westkust, een rijke plantengroei. Qua flora biedt Spitsbergen wel 165 verschillende soorten, waarvan het grootste deel in juli in bloei staat. In de herfst zijn het vooral de 10 tot 15 cm kleine bomen die de toendra opfleuren met hun prachtige herfstkleuren.

Fauna

spitsbergen - Cruise ijsbeer special’s Zomers worden veel (zee)vogels naar Spitsbergen om te broeden vanwege de voedselrijke wateren. In ontelbare aantallen zal je onder andere de drieteenmeeuwen, ivoormeeuwen, rot-, brand- en kleine rietganzen, eidereenden en sneeuwhoenderen vinden. Naast de vele vogelsoorten die Spitsbergen rijk is komen zoogdieren ook voor op Spitsbergen. Enkele voorbeelden zijn walrussen, zeehonden, walvissen, rendieren, poolvossen en uiteraard de ijsbeer. Wat betreft de fauna is het zien van een ijsbeer natuurlijk het absolute hoogtepunt. Op Spitsbergen heb je een reële kans om er één of meer te zien.

Paspoort

Voor reizen naar Spitsbergen is een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart benodigd, tenminste geldig tot en met de terugreisdatum. Deze informatie is geldig voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Vaccinaties

Voor reizen naar Spitsbergen zijn geen vaccinaties verplicht of aanbevolen.

Geldzaken

Het wettige betaalmiddel is de Noorse kroon. Het is aan te bevelen voorafgaand aan je reis alvast wat geld om te wisselen naar Noorse kronen. In de hoofdstad Longyearbyen is een pinautomaat.

Expeditiecruises Spitsbergen

Wanneer je een cruise maakt rondom Spitsbergen op één van de schepen moet je er rekening mee houden dat dit expeditieschepen zijn. Er is geen sprake van een ‘captains dinner’ of een ‘dresscode’. Je bent letterlijk op expeditie en luxe zal je niet vinden. De schepen zijn echter van binnen wel zo comfortabel mogelijk gemaakt.

spitsbergen - plancius - dek 1Tijd aan land

Tijdens de expeditiecruises zal er zoveel mogelijk tijd aan land besteed worden als mogelijk. Er wordt gebruik gemaakt van de zodiac boten om snel aan land te kunnen gaan of om heel dicht bij iets te kunnen komen. Een flexibele houding is daarom noodzakelijk. Indien er iets ‘gespot’ wordt kan er met een zodiac direct naartoe gevaren worden.

Voertaal aan boord en gidsen

Aan boord van elk schip wordt er minimaal Engels gesproken. Vaak is dit de voertaal van de reis. Het kan zijn dat er gidsen aan boord zijn die meerdere talen spreken. Aan boord zullen de gidsen je begeleiden waar ze kunnen. Dit kan ook in de vorm van lezingen over geologie, geschiedenis en ‘wildlife’.

spitsbergen - dek - mv orteliusConditie

Je moet in staat zijn elke dag enkele uren te kunnen lopen indien dit noodzakelijk mocht zijn. De expedities zijn in principe gebaseerd op een reis per schip, echter zal je vaak aan land gaan waar een wandeling een uitdaging kan zijn.

Niet roken beleid

Aan boord van onze schepen geldt een niet-roken beleid. Je kunt roken in de daarvoor aangewezen ruimtes. Gelieve de wensen van niet-rokers te respecteren.

Fooien

De gebruikelijke fooien aan de bemanning en expeditiestaf wordt op het einde van de reis gegeven en worden daarna eerlijk verdeeld onder de bemanning. Je zal aan boord gedetailleerde richtlijnen hierover ontvangen. Een fooi geven is een persoonlijke kwestie en het bedrag dat je wilt geven is geheel jouw eigen keuze. Als algemene richtlijn suggereren we een bedrag van 8 tot 10 Amerikaanse dollar per cruise-dag per persoon. Het is het beste voor de bemanning als we hen cash Amerikaanse dollars kunnen geven.

Het nieuwste en geavanceerde expeditieschip “Hondius” voldoet aan de meest recente en hoogste eisen voor passagiersschepen (Polar Class 6) en wordt gebouwd in overeenstemming met de regels van de recente ‘Polar Code’.

Het schip

De Hondius wordt het eerste schip dat is gebouwd volgens de ‘LR PC6’ klasse en voldoet hiermee aan de laatste en strengste regels van het ‘Lloyd’s Register’ voor ‘Polar Class 6’ schepen. De hoogste Pool klasse notering voor ijsversterkte schepen. Het schip zal ook volledig voldoen aan de verplichte eisen van de ‘Polar code’, opgesteld door de ‘International Maritime Organization’ (IMO) voor het veilig navigeren in en het beschermen van het Pool milieu. Hondius biedt deluxe accommodaties voor in totaal 174 passagiers. De oppervlakte van de patrijspoort hutten varieert van 12 tot 18 m2. Het maximale passagierscapaciteit is 196. Een dek is gereserveerd voor het geven van (meertalige) lezingen en presentaties in een grote observation lounge met daarbij een extra lecture room. Het schip biedt een deluxe standaard maar biedt tegelijkertijd ook de bekende gezellige en informele atmosfeer aan boord.

Geschikt voor een ultieme ervaring van de Poolgebieden

Onze filosofie voor de reizen in het Noord- en Zuidpoolgebied blijft het beleven en ontdekken van de bijzondere Pool natuur en we zijn daarom in de eerste plaats gericht op een actief en educatief expeditie-reisprogramma waarbij zoveel mogelijk tijd aan land wordt doorgebracht. We willen de vaarafstanden op zee zo kort mogelijk te houden en focussen ons vanwege de vele natuurliefhebbers aan boord op natuur gerelateerde activiteiten aan land. We hebben daarom een vloot krachtige zodiacs aan boord die snelle landingen op de kusten mogelijk maakt voor alle passagiers. Snel zodiac transport kan gegarandeerd worden door het gebruik van twee aparte gangways met daarnaast ook een binnen in het schip gelegen zodiacplatform dat ook gebruikt kan worden bij speciale outdoor activiteiten zoals kajakken.

Technische gegevens

  • Lengte 107.60 meter
  • Breedte 17.60 meter
  • Diepgang 5.30 meter
  • IJsklasse Polar Class 6 (equivalent aan 1A-Super)
  • Tonnage 5590 ton
  • Voortstuwing 2 x ABC hoofdmotoren; totaal 4,200 kW
  • Snelheid 15 knopen
  • 72 bemanningsleden
  • Maximaal 174 passagiers in 82 hutten

Tijdens een expeditie staan er 72 bemanning en stafleden (expeditie en hotelstaf inbegrepen) tot de beschikking van de passagiers. De Hondius is uitgerust met 2 hoofdmotoren en kan een maximale snelheid behalen van 15 knopen.

Dresscode aan boord

In lijn met de sfeer van onze expedities is de dresscode aan boord informeel. De passagiers aan boord van de Hondius zijn in het algemeen dan ook praktisch gekleed. Neem vrijetijds- en warme buitensport kleding mee voor alle mogelijke activiteiten. Houd er rekening mee dat je ook aan boord veel buiten zal staan, om de prachtige landschappen vanaf het dek te bewonderen, en dat het aan dek glad kan zijn. Neem hiervoor stevige schoenen mee. Draag warme kleding in meerdere lagen omdat het binnen in het schip comfortabel warm is maar aan dek meestal koud. Slippers, Croqs of andere “binnen-schoenen” met een rubberen zool zijn praktisch en comfortabel om binnen te dragen.

Leeftijd en nationaliteit

Passagiers op een Hondiusreis zijn meestal tussen de 30 en 80 jaar oud – een  meerderheid gewoonlijk in de leeftijdscategorie tussen 45 en 65 jaar. De Hondius expedities trekken reizigers van over de hele wereld aan, op veel reizen zijn er reizigers met verschillende nationaliteiten aan boord. Ze worden gekenmerkt door een sterke interesse in de natuur en het verlangen om afgelegen gebieden te verkennen. De vriendschappen en teamgeest die zich aan boord ontwikkelen zijn een belangrijk onderdeel van de expeditie ervaring.

Conditie/gezondheid

Je moet over een goede gezondheid en een redelijke conditie beschikken, en in staat zijn 3 tot 4 uur per landing te wandelen. Hoewel we ook vaak varen om de geplande route te volgen willen we zoveel mogelijk tijd aan land doorbrengen. Het staat je vrij om tijdens een landing aan boord van het schip te blijven, bijvoorbeeld wanneer landingen te vermoeiend of zwaar zijn. In de poolgebieden zijn weinig tot geen havens of kades om aan te leggen. Om op de afgelegen stranden of rotskusten aan land te gaan gebruiken we zodiacs, stabiele rubberboten. Om deel te nemen aan de landingen per zodiac moet je in staat zijn om van het schip via een zogenaamde gangway, een metalen trap, af te dalen in de zodiac. De bemanning zal je daarbij assisteren. Dit zal steeds beter gaan na een paar keer oefenen. Aan land kan het glad en rotsachtig zijn. Je reist in een afgelegen gebied, zonder toegang tot geavanceerde medische faciliteiten, dus je kunt niet aan deze expeditiereizen deelnemen wanneer je een levensbedreigende aandoening hebt of als je dagelijkse medische zorg nodig hebt.

Fooien

De gebruikelijke fooien aan de bemanning en expeditiestaf wordt op het einde van de reis gegeven en worden daarna eerlijk verdeeld onder de bemanning. Je zal aan boord gedetailleerde richtlijnen hierover ontvangen. Een fooi geven is een persoonlijke kwestie en het bedrag dat je wilt geven is geheel je eigen keuze. Als algemene richtlijn suggereren we een bedrag van 8 tot 10 Amerikaanse dollar per cruise-dag per persoon. Het is het beste voor de bemanning als we hen cash Amerikaanse dollars kunnen geven.

Niet-roken beleid

Aan boord van onze schepen geldt een niet-roken beleid. Je kunt roken in de daarvoor aangewezen ruimtes. Gelieve de wensen van niet-rokers te respecteren.

Spreektaal aan boord

Op alle schepen is er een internationale bemanning aanwezig. Iedereen aan boord spreekt op zijn minst Engels. Vaak zijn er ook meerdere talen die gesproken worden.

Hutinformatie

In de fotocarroussel tref je informatie over alle type hutten aan.

De Ortelius heeft de hoogste ijsklasse (UL1 wat gelijkstaat met 1A) en is daardoor zeer geschikt om door pakijs te varen. De MV Ortelius is vernoemd naar de Nederlands/Belgische cartograaf Abraham Ortelius. Hij publiceerde de eerste wereldatlas. Het is een stoer en degelijk expeditieschip met plaats voor slechts 116 passagiers, wat per seizoen 2020 gereduceerd wordt naar 108 om de kwaliteit aan boord te blijven waarborgen. Er zijn buiten ruime, open dekken op meerdere niveaus en met banken om te zitten, waardoor er goed uitzicht is voor iedereen. Doordat het aantal passagiers beperkt is kan, ook dankzij de beperkte grootte van het schip en de flexibiliteit van de bemanning en expeditiestaf, het maximale uit de poolreizen gehaald worden.

© Oceanwide Expeditions

© Oceanwide Expeditions

Perfect voor elke expeditie

De reizen in het Noord- en Zuidpoolgebied zijn en blijven in de eerste plaats gericht op een actief en educatief reisprogramma, waarbij zoveel mogelijk tijd aan land wordt doorgebracht. De Ortelius wordt bemand door 22 bemanningsleden, 19 internationale hotelstaf en een dokter. In Antarctica is er 7 expeditiestaf aan boord; 1 expeditieleider en 6 gidsen/sprekers, en in Noordpoolgebied 8; 1 expeditieleider en 7 gidsen/sprekers. De “Ortelius” heeft 11 zodiacs aan boord waarvan er 9 gebruikt worden en 2 als reserve dienen. De zodiac-motoren zijn 60pk Yamaha’s.

Comfort & catering

spitsbergen - dek - mv orteliusHet comfortniveau aan boord van de ”Ortelius” willen we classificeren als “comfortable hotel standard”. Het schip heeft een u-vorm restaurant, een sfeervolle en ruime bar/lounge en een aparte ruimte voor lezingen en presentaties. Dagelijks worden drie uitgebreide maaltijden uit de internationale keuken bereidt door onze chefs, en afhankelijk van de omstandigheden geserveerd aan tafel of in buffetvorm opgediend in het restaurant. Er is elke dag de mogelijkheid te kiezen voor vlees, vis of vegetarisch en de chefs zullen altijd proberen zoveel mogelijk rekening te houden met een specifiek dieet.

Geschiedenis

De “Ortelius” werd gebouwd in Gdynia, in Polen in 1989 en voer oorspronkelijk onder de naam “Marina Svetaeva” voor de Russische Academie der Wetenschappen. Het schip is een aantal jaren geleden hernoemd en heet nu “Ortelius”. De Ortelius is, net als het andere schip van Oceanwide Expeditions, de Plancius, vernoemd naar een Vlaams/Nederlandse cartograaf, in dit geval Abraham Ortelius (1527 – 1598). Beide 16e-eeuwse cartografen geloofden in de noordwestelijke doorvaart. Ortelius publiceerde in 1570 de eerste moderne wereldatlas, het “Theatrum Orbis Terrarum” oftewel het “Theater van de Wereld”. In die tijd was deze atlas het duurste boek dat ooit was gedrukt. De “Ortelius” staat geclassificeerd onder het Lloyds Register en vaart onder de Nederlandse vlag.

Technische gegevens

  • Lengte 90,95 meter
  • Breedte 17,2 meter
  • Diepgang 5,4 meter
  • Tonnage 4090 ton
  • IJsklasse UL1 (equivalent aan 1A)
  • Voortstuwing 6 ZL 40 / 48 SULZER
  • Snelheid 10,5 knopen
  • 52 bemanningsleden
  • Maximaal 116-123 passagiers in 53 hutten

Dresscode aan boord

In lijn met de sfeer van onze expedities is de dresscode aan boord informeel. De passagiers aan boord van de Ortelius zijn in het algemeen dan ook praktisch gekleed. Neem vrijetijds- en warme buitensport kleding mee voor alle mogelijke activiteiten. Houd er rekening mee dat je ook aan boord veel buiten zal staan, om de prachtige landschappen vanaf het dek te bewonderen, en dat het aan dek glad kan zijn. Neem hiervoor stevige schoenen mee. Draag warme kleding in meerdere lagen omdat het binnen in het schip comfortabel warm is maar aan dek meestal koud. Slippers, Croqs of andere “binnen-schoenen” met een rubberen zool zijn praktisch en comfortabel om binnen te dragen.

Conditie/gezondheid

Je moet over een goede gezondheid en een redelijke conditie beschikken en in staat zijn 3 tot 4 uur per landing te wandelen. Hoewel we ook vaak varen om de geplande route te volgen willen we zoveel mogelijk tijd aan land doorbrengen. Het staat je vrij om tijdens een landing aan boord van het schip te blijven, bijvoorbeeld wanneer landingen te vermoeiend of zwaar zijn. In de poolgebieden zijn weinig tot geen havens of kades om aan te leggen. Om op de afgelegen stranden of rotskusten aan land te gaan gebruiken we 2 zodiacs, stabiele rubberboten. Om deel te nemen aan de landingen per zodiac moet je in staat zijn om van het schip via een zogenaamde gangway, een metalen trap, af te dalen in de zodiac. De bemanning zal je daarbij assisteren. Dit zal steeds beter gaan na een paar keer oefenen. Aan land kan het glad en rotsachtig zijn. Je reist in een afgelegen gebied, zonder toegang tot geavanceerde medische faciliteiten, dus je kunt niet aan deze expeditiereizen deelnemen wanneer je een levensbedreigende aandoening hebt of als je dagelijkse medische zorg nodig hebt. 

Leeftijd & nationaliteit

Passagiers op een Ortelius reis zijn meestal tussen de 30 en 80 jaar oud – een  meerderheid gewoonlijk tussen de 45 en 65 jaar. De Ortelius expedities trekken reizigers van over de hele wereld aan, op veel reizen zijn er reizigers met verschillende nationaliteiten aan boord. De passagiers worden gekenmerkt door een sterke interesse in de natuur en het verlangen om afgelegen gebieden te verkennen. De vriendschappen en teamgeest die zich aan boord ontwikkelen zijn een belangrijk onderdeel van de expeditie-ervaring.

Niet roken beleid

Aan boord van de schepen geldt een niet-roken beleid. Je kunt roken in de daarvoor aangewezen ruimte. Gelieve de wensen van niet-rokers te respecteren.

Fooien

De gebruikelijke fooien aan de bemanning en expeditiestaf worden op het einde van de reis gegeven en daarna eerlijk verdeeld onder de bemanning. Je zal aan boord gedetailleerde richtlijnen hierover ontvangen. Een fooi geven is een persoonlijke kwestie en het bedrag dat je wilt geven is geheel je eigen keuze. Als algemene richtlijn suggereren we een bedrag van 8 tot 10 Amerikaanse dollar per cruise-dag per persoon. Het is het beste voor de bemanning als we hen cash Amerikaanse dollars kunnen geven.

Spreektaal aan boord

Op alle schepen is er een internationale bemanning aanwezig. Iedereen aan boord spreekt op zijn minst Engels. Vaak zijn er ook meerdere talen die gesproken worden.

Hutinformatie

In de fotocarroussel tref je informatie over alle type hutten aan. 

De m/v “Plancius” is uitermate comfortabel en gezellig ingericht, maar het is geen cruiseschip. De reizen in het Noord- en Zuidpoolgebied zijn en blijven in de eerste plaats gericht op een actief en educatief expeditie-reisprogramma, waarbij zoveel mogelijk tijd aan land wordt doorgebracht. De Plancius is hier zeer geschikt voor: het schip heeft ruime, open dekken op meerdere niveaus, met wandelruimte rondom het dek 4, en heeft ook banken aan dek waardoor je ook buiten van het landschap en de natuur kunt genieten. 

© Delphine Aures

© Delphine Aures

Het schip

spitsbergen - plancius - dek 1Het schip is uitgerust met een diesel-elektrisch aandrijfsysteem dat het lawaai en de trillingen van de motor aanzienlijk vermindert. De 3 dieselmotoren genereren 1230 pk elk, zodat het schip een snelheid van 10 – 12 knopen kan halen. Het schip is versterkt tegen ijs en werd speciaal gebouwd voor oceanografische reizen. De m/v “Plancius” wordt bemand door 18 bemanningsleden, 19 hotelmedewerkers (6 chefs, 1 hotelmanager, 1 steward-barman en 11 stewards / schoonmakers), 7 expeditiestaf in Antarctica (1 expeditieleider en 6 gidsen/sprekers), voor het Noordpoolgebied 8 expeditiestaf (1 expeditieleider en 7 gidsen/sprekers) en 1 dokter. De Plancius is uitgerust met 10 Mark V zodiacs inclusief 40 pk 4-takt buitenboordmotoren en 2 gangways aan stuurboordzijde voor snelle zodiac-operaties..

Geschiedenis

De m/v Plancius werd in 1976 gebouwd als oceanografisch onderzoeksschip voor de Koninklijke Marine en kreeg de koninklijke titel “Hr. Ms. Tydeman”. Het schip voer voor de Nederlandse marine tot juni 2004 en werd uiteindelijk gekocht door Oceanwide Expeditions. Het schip werd in 2009 compleet herbouwd als een expeditie passagiersschip met plaats voor 116 reizigersm wat vanaf seizoen 2020 gereduceerd wordt naar 108 om de kwaliteit aan boord te blijven waarborgen. Het voldoet aan de meest recente SOLAS-voorschriften (Safety of Life at Sea). De m/v “Plancius” staat geregistreerd in het Lloyds Register en vaart onder Nederlandse vlag.

Technische gegevens

  • Lengte 89 meter
  • Breedte 14,5 meter
  • Diepgang 5 meter
  • IJsklasse 1D (Plancius heeft een Lloyds klasse-notatie 100A1 Passagiersschip, IJsklasse 1D en een diepgang van 5 meter)
  • Tonnage 3211 ton
  • Voortstuwing 3x Diesel-Electrisch
  • 10 zodiacs
  • Snelheid 10,5 knopen
  • 47 bemanningsleden
  • Passagiers maximaal 116 in 53 hutten

Comfort & karakter

Het comfortniveau aan boord van de ”Plancius” willen we classificeren als “comfortable hotel standard”. De Plancius biedt plaats aan 116 passagiers in 53 passagiers hutten, met alle privé toiletten en douches: 4 vierpersoons hutten met patrijspoort, 2 driepersoons hutten met patrijspoort, 9 tweepersoons hutten met patrijspoort, 26 tweepersoons hutten met venster en 2 deluxe tweepersoons hutten (ong. 12,5 vierkante meter) en 10 tweepersoons superieure hutten (ong. 21 vierkante meter). Alle hutten beschikken over lage bedden (één queen-size bed in de superieure hutten en twee eenpersoonsbedden in de tweepersoons hutten), behalve in de 4 vierpersoons hutten (voor 4 personen in 2x hoge en lage bedden) en in 2 driepersoons hutten (1 stapelbed en 1 laag bed). Het schip heeft een restaurant op dek 3 en op deck 5 een ruime Observation Lounge met bar en bibliotheek. De grote vensters in de Observation Lounge bieden een fantastisch panoramisch uitzicht.

Dresscode aan boord

In lijn met de sfeer van onze expedities is de dresscode aan boord informeel. De passagiers aan boord van de Plancius zijn in het algemeen dan ook praktisch gekleed. Neem vrijetijds- en warme buitensport kleding mee voor alle mogelijke activiteiten. Houd er rekening mee dat je ook aan boord veel buiten zal staan, om de prachtige landschappen vanaf het dek te bewonderen, en dat het aan dek glad kan zijn. Neem hiervoor stevige schoenen mee. Draag warme kleding in meerdere lagen omdat het binnen in het schip comfortabel warm is maar aan dek meestal koud. Slippers, Croqs of andere “binnen-schoenen” met een rubberen zool zijn praktisch en comfortabel om binnen te dragen.

Leeftijd & nationaliteit

Passagiers op een Plancius reis zijn meestal tussen de 30 en 80 jaar oud – een  meerderheid gewoonlijk in de leeftijdscategorie tussen 45 en 65 jaar. De Plancius expedities trekken reizigers van over de hele wereld aan, op veel reizen zijn er reizigers met verschillende nationaliteiten aan boord. Ze worden gekenmerkt door een sterke interesse in de natuur en het verlangen om afgelegen gebieden te verkennen. De vriendschappen en teamgeest die zich aan boord ontwikkelen zijn een belangrijk onderdeel van de expeditie ervaring. 

Conditie/gezondheid

Je moet over een goede gezondheid en een redelijke conditie beschikken, en in staat zijn 3 tot 4 uur per landing te wandelen. Hoewel we ook vaak varen om de geplande route te volgen willen we zoveel mogelijk tijd aan land doorbrengen. Het staat je vrij om tijdens een landing aan boord van het schip te blijven, bijvoorbeeld wanneer landingen te vermoeiend of zwaar zijn. In de poolgebieden zijn weinig tot geen havens of kades om aan te leggen. Om op de afgelegen stranden of rotskusten aan land te gaan gebruiken we 2 zodiacs, stabiele rubberboten. Om deel te nemen aan de landingen per zodiac moet je in staat zijn om van het schip via een zogenaamde gangway, een metalen trap, af te dalen in de zodiac. De bemanning zal je daarbij assisteren. Dit zal steeds beter gaan na een paar keer oefenen. Aan land kan het glad en rotsachtig zijn. Je reist in een afgelegen gebied, zonder toegang tot geavanceerde medische faciliteiten, dus u kunt niet aan deze expeditiereizen deelnemen wanneer je een levensbedreigende aandoening hebt of als je dagelijkse medische zorg nodig hebt.

Fooien

De gebruikelijke fooien aan de bemanning en expeditiestaf wordt op het einde van de reis gegeven en worden daarna eerlijk verdeeld onder de bemanning. Je zal aan boord gedetailleerde richtlijnen hierover ontvangen. Een fooi geven is een persoonlijke kwestie en het bedrag dat je wilt geven is geheel uw eigen keuze. Als algemene richtlijn suggereren we een bedrag van 8 tot 10 Amerikaanse dollar per cruise-dag per persoon. Het is het beste voor de bemanning als we hen cash Amerikaanse dollars kunnen geven.

Niet-roken beleid

Aan boord van onze schepen geldt een niet-roken beleid. Je kunt roken in de daarvoor aangewezen ruimtes. Gelieve de wensen van niet-rokers te respecteren.

Spreektaal aan boord

Op alle schepen is er een internationale bemanning aanwezig. Iedereen aan boord spreekt op zijn minst Engels. Vaak zijn er ook meerdere talen die gesproken worden.

Hutinformatie

In de fotocarroussel tref je informatie over alle type hutten aan. 

De ‘Noorderlicht’ is nu een prachtige tweemast schoener en uitermate geschikt om de Arctische wateren mee te bevaren. Vanwege haar geringe grootte en diepgang is ze erg geschikt voor ontdekkingstochten naar afgelegen eilanden en kusten. Het grote, open dek biedt goede uitzichtmogelijkheden, ook onder zeil. Een zodiac is beschikbaar om passagiers aan land te zetten voor maken van mooie, door een gids begeleide wandelingen. De Kapitein vaart al vele jaren op het schip en heeft een enorme ervaring in Spitsbergen en noord Noorwegen. De authentieke inrichting van het schip en de gezellige sfeer aan boord is maken het een genot om aan boord te verblijven. De enthousiaste bemanning zal er al het mogelijke aan doen om ervoor te zorgen dat je een prachtige en onvergetelijke reis beleeft.

© Remy Marion

© Remy Marion

Het schip

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe ‘Noorderlicht’ biedt een gezellige, authentiek nautische accommodatie voor 20 reizigers, met kleine doch comfortabele tweepersoons hutten. Alle hutten hebben 2 bedden boven elkaar, een inbouwkast en een wastafel met warm en koud water. Er zijn gedeelde douches (4) en toiletten (5). In plaats van patrijspoorten hebben de hutten matglas in het plafond waardoor er daglicht in de hutten kan komen.

Geschiedenis

Het 46 meter lange en meer dan 100 jaar oude zeilschip ‘Noorderlicht’ werd oorspronkelijk in 1910 als driemast lichtschip gebouwd in Flensburg, in Duitsland. Het grootste deel van haar bestaan diende ze als lichtschip in de Oostzee. In 1991 werd het schip opnieuw opgebouwd, werden de romp en het hele schip grondig gerenoveerd en werd er een motor geplaatst.

Technische gegevens

  • Lengte 46 meter
  • Breedte 6,5 meter
  • Diepgang 3,2 meter
  • IJsklasse versterkte boeg
  • Bouwjaar 1910, verbouwd in 1991
  • Tonnage 300 ton
  • Voortstuwing 360pk diesel
  • Snelheid 6 knopen
  • 5 bemanningsleden
  • Maximaal 20 passagiers in 10 hutten

Dresscode aan boord

De passagiers aan boord van de Noorderlicht zijn in het algemeen informeel en praktisch gekleed. Neem vrijetijds- en warme buitensport kleding mee voor alle mogelijke activiteiten. Houdt er rekening mee dat je aan boord veel buiten zal staan om de prachtige landschappen vanaf het dek te bewonderen, maar dat het daar glad kan zijn. Neem daarom stevige schoenen mee. Draag warme kleding in meerdere lagen omdat het binnen in het schip comfortabel warm is maar aan dek meestal koud. Slippers, Croqs of andere “binnen-schoenen” met een rubberen zool zijn praktisch en comfortabel om binnen te dragen.

Leeftijd & nationaliteit

De passagiers op een Noorderlicht reis zijn meestal tussen de 30 en 80 jaar oud – de  meerderheid gewoonlijk tussen de 30 en 55 jaar. De Noorderlicht expedities trekken reizigers van over de hele wereld aan, op veel reizen zijn er reizigers met verschillende nationaliteiten aan boord. Deze reizigers worden gekenmerkt door een sterke interesse in de natuur en het verlangen om afgelegen gebieden te verkennen. De vriendschappen en teamgeest die zich aan boord ontwikkelen zijn een belangrijk onderdeel van de expeditie ervaring. Passagiers worden uitgenodigd mee te helpen met het zeilen, zoals het hijsen van de zeilen en het sturen en navigeren van het schip maar meehelpen is niet verplicht. Zeil ervaring is ook niet nodig.

Catering aan boord

Dagelijks worden door de kok drie maaltijden uit de internationale keuken bereid en opgediend in de twee gezellige leefruimten. De kok zal altijd proberen zoveel mogelijk rekening met een specifiek dieet te houden, het is echter niet altijd mogelijk om aan alle diëten 100% te voldoen, vanwege de beperkte mogelijkheden en voorraden aan boord.

Zeeziekte

Hoewel er vaak in beschutte fjorden gevaren wordt is er soms kans op zeeziekte. Verwacht je hiervan last te krijgen, vraag dan vooraf aan je huisarts welke medicatie geschikt is en wat de bijwerkingen zijn. Er is geen dokter aan boord van de Noorderlicht. Om zeeziekte te voorkomen of verminderen vermijd je het beste alcohol, tabak en gesloten ruimtes. De meeste mensen voelen zich beter aan dek, terwijl ze naar de horizon kijken of als ze op bed gaan liggen. Vreemd genoeg zal je je beter voelen met een beetje voedsel in de maag, zoals crackers of toast. Onthoudt dat, wanneer je zeeziek bent, medicatie nog maar weinig helpt.

Elektriciteit

De elektriciteit aan boord van het schip is 220 volt, 50hz. De stopcontacten zijn het standaard Europese model met twee dikke ronde pinnen. Amerikaanse passagiers hebben een 220V/110V omvormer nodig.

Excursies & aan land gaan

Elke dag worden er excursies gepland aan land, wanneer de weers- en ijsomstandigheden het toelaten. De wandelingen zullen gemiddeld 3 tot 6 uur duren en gaan over ongerept terrein, er zijn maar weinig wandelpaden in Spitsbergen. Een flexibele houding is belangrijk aan boord; regelmatig worden het programma en de wandelingen aangepast aan bijvoorbeeld de weersomstandigheden, de ijs situatie of de wensen van de passagiers. Er wordt ruimschoots tijd besteed aan de fauna, vegetatie, geografie en geschiedenis van het gebied. Aan boord worden soms lezingen gegeven of documentaires vertoond.

Fooien

De gebruikelijke fooien aan de bemanning en expeditieleider worden op het einde van de reis in één keer aan de Kapitein gegeven, die het eerlijk over de gids en bemanning verdeelt. Een fooi geven is een erg persoonlijke kwestie en het bedrag dat je wilt geven is uw eigen keuze. Als algemene richtlijn suggereren we een bedrag van 8 tot 10 Euro per cruise-dag per persoon. We adviseren cash Euro’s of Noorse Kronen te geven.

De bemanning

De bemanning van de ‘Noorderlicht’ bestaat uit drie ervaren Nederlandse zeilers, een kok en een expeditieleider. De zeilers hebben de leiding tijdens het zeilen en zullen de passagiers aan land brengen. Tijdens het zeilen is hulp van de passagiers welkom voor het hanteren van de zeilen en het nemen van het roer, maar het is niet verplicht.

Conditie/gezondheid

Je moet over een goede gezondheid en een redelijke conditie beschikken en in staat zijn 3 tot 4 uur per landing te wandelen. Hoewel het schip ook vaak vaart om de geplande route te volgen, willen we zoveel mogelijk tijd aan land doorbrengen. Het staat je vrij om tijdens een landing aan boord van het schip te blijven, wanneer bijvoorbeeld landingen te vermoeiend of zwaar zijn. In de poolgebieden zijn weinig tot geen havens of kades om aan te leggen. Om op de afgelegen stranden of rotskusten aan land te gaan gebruiken we een zodiac, een stabiele rubberboot. Om deel te nemen aan de landingen moet je in staat zijn om vanaf het schip via een korte touwladder ongeveer 1 meter af te dalen in de zodiac. De bemanning zal je daarbij assisteren. Dit zal na een paar keer oefenen steeds beter gaan. Aan land kan het glad en rotsachtig zijn. Je reist in een afgelegen gebied, zonder toegang tot geavanceerde medische faciliteiten, dus je kunt niet aan deze expeditie reizen deelnemen wanneer je een levensbedreigende aandoening hebt of als je dagelijkse medische zorg nodig hebt.

Spreektaal aan boord/bemanning

Op alle schepen is er een internationale bemanning aanwezig. Iedereen aan boord spreekt op zijn minst Engels. Vaak zijn er ook meerdere talen die gesproken worden. De bemanning van de Noorderlicht bestaat uit 3 Nederlandse zeilexperts, een kok en een expeditieleider.

Hutinformatie

In de fotocarroussel tref je informatie over alle type hutten aan. 

De s/v ‘Rembrandt van Rijn werd begin vorige eeuw gebouwd als Haring logger. Het schip is uitermate geschikt voor expeditiecruises naar Arctische eilanden en voor walvis safari’s. Het biedt veel dekruimte met goede uitzichtmogelijkheden, ook onder zeil, Er zijn 2 zodiacs, stabiele rubberboten, beschikbaar om passagiers aan land te zetten voor maken van mooie, door een gids begeleide wandelingen en voor het maken van zodiac-cruises, verkenningstochten met de zodiac.

© Kees Beekman

© Kees Beekman

Het schip

Diskobugt 13.-22 Juni 2012Het schip is uitermate geschikt voor expeditiecruises naar Arctische eilanden en voor walvis safari’s. Het biedt veel dekruimte met goede uitzichtmogelijkheden, ook onder zeil, Er zijn 2 zodiacs, stabiele rubberboten, beschikbaar om passagiers aan land te zetten voor maken van mooie, door een gids begeleide wandelingen en voor het maken van zodiac-cruises, verkenningstochten met de zodiac. De Rembrandt van Rijn is 49,50 meter lang, 7 breed en heeft een diepgang van 2.8 meter. De gemiddelde snelheid op beide motoren is 6,5 knopen. Ze wordt bemand door een ervaren crew van 12 personen waaronder 2 gidsen. Het schip biedt plaats aan maximaal 33 passagiers, in 16 hutten: 1 driepersoons hut (met douche en toilet en patrijspoort), zes tweepersoons binnenzijde hutten (met douche en toilet, geen patrijspoort) en 9 tweepersoons hutten (met douche en toilet en patrijspoort).

Geschiedenis

De s/v ‘Rembrandt van Rijn werd begin vorige eeuw gebouwd als Haring logger. Het schip werd in 1994 in Nederland herbouwd tot een driemast passagiers-schoener en heeft voorheen gezeild op Spitsbergen (1994 – 1996) en de Galapagos (1998 – 2001).  Het schip is in 2011 compleet verbouwd en gerenoveerd.

Technische gegevens

  • Lengte 49,5 meter
  • Breedte 6,65 meter
  • Diepgang 2,8 meter
  • IJsklasse de boeg van het schip is versterkt en daardoor geschikt om in de Groenlandse wateren te zeilen
  • Verbouwd in 1994 en 2011
  • Tonnage 435 ton
  • Voortstuwing 2 Cummins motoren samen 550 KW
  • Snelheid 9 knopen
  • 12 bemanningsleden
  • 2 zodiacs
  • Maximaal 33 passagiers in 16 hutten

Dresscode aan boord

De passagiers aan boord van de Rembrandt zijn in het algemeen informeel en praktisch gekleed. Neem vrijetijds- en warme buitensport kleding mee voor alle mogelijke activiteiten. Houdt er rekening mee dat je aan boord veel buiten zal staan om de prachtige landschappen vanaf het dek te bewonderen, maar dat het daar glad kan zijn. Neem hiervoor stevige schoenen mee. Draag warme kleding in meerdere lagen omdat het binnen in het schip  comfortabel warm is maar aan dek meestal koud. Slippers, Croqs of andere “binnen-schoenen” met een rubberen zool zijn praktisch en comfortabel om binnen te dragen.

Leeftijden en nationaliteit aan boord

De passagiers op de Rembrandt van Rijn zijn meestal tussen de 30 en 80 jaar oud – de  meerderheid gewoonlijk tussen de 30 en 55. De Rembrandt expedities trekken reizigers van over de hele wereld aan, op veel reizen zijn er reizigers met verschillende nationaliteiten aan boord. Ze worden gekenmerkt door een sterke interesse in de natuur en het verlangen om afgelegen gebieden te verkennen. De vriendschappen en teamgeest die zich aan boord ontwikkelen zijn een belangrijk onderdeel van de expeditie ervaring.

Catering

Dagelijks worden drie simpele maar goede maaltijden gemaakt door onze kok en in buffetvorm opgediend in het restaurant. De kok zal altijd proberen zoveel mogelijk rekening met een specifiek dieet te houden.

Conditie/gezondheid

Je moet over een goede gezondheid en een redelijke conditie beschikken, en in staat zijn 3 tot 4 uur per landing te wandelen. Hoewel we ook vaak varen om de geplande route te volgen willen we zoveel mogelijk tijd aan land doorbrengen. Het staat je vrij om tijdens een landing aan boord van het schip te blijven, bijvoorbeeld wanneer landingen te vermoeiend of zwaar zijn. In de poolgebieden zijn weinig tot geen havens of kades om aan te leggen. Om op de afgelegen stranden of rotskusten aan land te gaan gebruiken we 2 zodiacs, stabiele rubberboten. Om deel te nemen aan de landingen per zodiac moet je in staat zijn om van het schip via een korte ladder ongeveer 1 meter af te dalen in de zodiac. De bemanning zal je daarbij assisteren. Dit zal steeds beter gaan na een paar keer oefenen. Aan land kan het glad en rotsachtig zijn. Je reist in een afgelegen gebied, zonder toegang tot geavanceerde medische faciliteiten, dus je kunt niet aan deze expeditiereizen deelnemen wanneer je een levensbedreigende aandoening hebt of als je dagelijkse medische zorg nodig hebt.

Elektriciteit

De elektriciteit aan boord van het schip is 220 volt 50hz. De stopcontacten zijn het standaard Europese model met twee dikke ronde pinnen. Amerikaanse passagiers hebben een 220V/110V omvormer nodig.

Uitstappen & aan land gaan

Elke dag worden er excursies gepland aan land, wanneer de weers- en ijsomstandigheden het toelaten. De wandelingen zullen gemiddeld 3 tot 6 uur duren en gaan over ongerept terrein, er zijn maar weinig wandelpaden in het poolgebied. Een flexibele houding is belangrijk aan boord; regelmatig worden het programma en de wandelingen aangepast aan de bijvoorbeeld de weersomstandigheden, de ijs situatie of de wensen van de passagiers. Er wordt ruimschoots tijd besteed aan de fauna, vegetatie, geografie en geschiedenis. Aan boord worden lezingen gegeven of documentaires vertoond.

Fooien

De gebruikelijke fooi aan de bemanning en expeditieleider wordt op het einde van de reis meestal gezamenlijk gegeven. Een fooi geven is een erg persoonlijke kwestie en het bedrag dat je wilt geven is geheel je eigen keuze. Als algemene richtlijn suggereren we een bedrag van 8 tot 10 Amerikaanse dollar per cruise-dag per persoon. We adviseren cash Euro’s, Amerikaanse dollars of Deense kronen te geven.

Niet-roken beleid

Aan boord van onze schepen geldt een niet-roken beleid. Je kunt roken in de daarvoor aangewezen ruimtes. Gelieve de wensen van niet-rokers te respecteren.

De bemanning

De bemanning van de ‘Rembrandt van Rijn’ bestaat uit 9 ervaren bemanningsleden, 2 gidsen en een kok. De zeilers hebben de leiding tijdens het zeilen en het varen met de zodiacs. Tijdens het zeilen is hulp van de passagiers welkom voor het hanteren van de zeilen, maar dit is niet verplicht.

Hutinformatie

In de fotocarroussel tref je informatie over alle type hutten aan.

Onderwerpen

Kaart Spitsbergen