Koninginnelaan 16A
3762 DE Soest
Maandag t/m vrijdag: 09.00 - 17.00 uur
Zaterdag: op afspraak (alleen dec t/m mrt)
In het noordelijkste puntje van Europa, slechts 1000 km onder de Noordpool, bevindt zich de ongerepte en eenzame eilandengroep Spitsbergen. Het toendralandschap wordt afgewisseld met spectaculaire gletsjers, fjorden en bergen. Dit prachtige landschap tezamen met de rijke planten- en dierenwereld maken Spitsbergen tot een bijzonder aantrekkelijke bestemming. Maak nu kennis met de fascinerende Arctische wereld van Spitsbergen!
Bekijk direct al onze reizen op deze pagina, of klik op meer informatie voor tips en wetenswaardigheden over een vakantie naar Spitsbergen!
Weet jij al wat je (ongeveer) wilt zien maar kan je dé reis niet vinden in al die verschillende vakanties die hieronder staan? Bel, mail of chat met ons en wij helpen je verder! Waarom IJsland Tours? Lees het hier!
Vanuit de hoofdstad Longyearbyen op slechts 1000km onder de Noordpool, ontdek je het fascinerende Spitsbergen. Maak je reis compleet met bijzondere excursies! Lees verder ›
Een hondensledetocht is een fantastische ervaring. Je maakt in 3 dagen een tocht naar en van de Spitsbergen Expedition Lodge. Lees verder ›
Spitsbergen heeft ca. 2500 inwoners, waarvan het merendeel in de hoofdstad Longyearbyen woont. Het gebied staat onder Noors toezicht en is ruim anderhalf keer zo groot als Nederland. Ongeveer 60% van het landoppervlak is met ijs bedekt, de overige 40% is steeds anders, en dat maakt Spitsbergen zo’n bijzondere bestemming.
Het noordwesten is spits met veel vogels, het noordoosten heeft prachtige Arctische woestijnen, het oosten groene tafelbergen en rendieren en het zuiden is weer spits met steile kliffen. Op veel plaatsen zijn nog resten van de expeditie- en walvisvaarthistorie te zien. De beste manier om deze verschillende elementen te kunnen zien is tijdens een expeditiecruise.
Voor natuurliefhebbers is vooral het vogelleven interessant; bij de zoogdieren springen de poolvos, diverse soorten robben, ijsbeer en rendieren in het oog. Je vindt er tevens verschillende soorten walrussen, vinvissen en de zeldzame Groenlandse walvis.
Spitsbergen heeft eigenlijk 5 verschillende seizoenen. De winter splitst zich feitelijk op in twee seizoenen, het lichte en het donkere seizoen.
Aan het eind van oktober schijnt de zon zijn laatste stralen over Spitsbergen waarna deze de komende maanden niet meer boven de horizon uit zal komen. Het is in Spitsbergen volledig donker in deze tijd van het jaar. Dankzij heldere nachten vol sterren- en maanlicht zal je Spitsbergen op een hele andere manier kunnen ervaren. Dit is uiteraard ook de periode voor het noorderlicht, Aurora Borealis. Tegen februari zal de lucht steeds rozer worden waarna de zon weer boven de horizon uit komt en de lichte winter kan beginnen.
Van maart tot mei is het de lichte winter. Zodra het licht terug komt na de donkere winter geeft het Spitsbergen en zijn inwoners nieuwe energie om weer naar buiten te gaan. De dagen worden langzaamaan steeds langer tot eind april de middernachtzon weer terug is. Deze tijd van het jaar is ideaal voor sneeuwscooter- en hondensledetochten.
De winterperiode in Spitsbergen is een stuk milder in vergelijking met andere plaatsen op dezelfde breedtegraad. De temperaturen variëren echter sterk waardoor je met alles rekening moet houden. Denk hierbij aan temperaturen tussen de -5 en de -20 graden celcius. In de vroege winter zijn zelfs dagen met temperaturen rond het vriespunt niet ongewoon.
In de zomermaanden, juli en augustus, is het ongeveer 4 tot 6 graden celcius. Op een hele mooie dag kan het zijn dat de temperatuur stijgt tot 12 graden celcius. Een unieke ervaring was juli 1979, toen werd het maar liefst 21,3 graden celcius.
De westkust van Spitsbergen heeft te maken met een warme golfstroom en is daardoor van midden juni t/m eind augustus ijsvrij. Dit is dus dé periode voor wandel- en vaarvakanties; van 19 april tot 23 augustus is het 24 uur per dag licht en de gemiddelde temperatuur bedraagt 6°C. Door de lage luchtvochtigheid voelt het echter vaak minder koud aan. Wanneer je graag helemaal rond wilt varen, adviseren wij zo laat mogelijk in het seizoen te gaan. In juni en begin juli kunnen bepaalde doorvaarten namelijk nog door pakijs afgesloten zijn. Het breken van ijs is dan echter wel een belevenis op zich.
Ca. 60% van de archipel is uitgeroepen tot Nationaal Park, vogel- of natuurreservaat. Voor een zo noordelijke ligging kent Spitsbergen, en dan vooral de westkust, een rijke plantengroei. Qua flora biedt Spitsbergen wel 165 verschillende soorten, waarvan het grootste deel in juli in bloei staat. In de herfst zijn het vooral de 10 tot 15 cm kleine bomen die de toendra opfleuren met hun prachtige herfstkleuren.
‘s Zomers worden veel (zee)vogels naar Spitsbergen om te broeden vanwege de voedselrijke wateren. In ontelbare aantallen zal je onder andere de drieteenmeeuwen, ivoormeeuwen, rot-, brand- en kleine rietganzen, eidereenden en sneeuwhoenderen vinden. Naast de vele vogelsoorten die Spitsbergen rijk is komen zoogdieren ook voor op Spitsbergen. Enkele voorbeelden zijn walrussen, zeehonden, walvissen, rendieren, poolvossen en uiteraard de ijsbeer. Wat betreft de fauna is het zien van een ijsbeer natuurlijk het absolute hoogtepunt. Op Spitsbergen heb je een reële kans om er één of meer te zien, vooral tijdens een cruise.
Voor reizen naar Spitsbergen is een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart benodigd, tenminste geldig tot en met de terugreisdatum. Deze informatie is geldig voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.
Voor reizen naar Spitsbergen zijn geen vaccinaties verplicht of aanbevolen.
Het wettige betaalmiddel is de Noorse kroon. Het is aan te bevelen voorafgaand aan je reis alvast wat geld om te wisselen naar Noorse kronen. In de hoofdstad Longyearbyen is een pinautomaat.
Wanneer je een cruise maakt rondom Spitsbergen op één van de schepen moet je er rekening mee houden dat dit expeditieschepen zijn. Er is geen sprake van een ‘captains dinner’ of een ‘dresscode’. Je bent letterlijk op expeditie en luxe zal je niet vinden. De schepen zijn echter van binnen wel zo comfortabel mogelijk gemaakt.
Tijdens de expeditiecruises zal er zoveel mogelijk tijd aan land besteed worden als mogelijk. Er wordt gebruik gemaakt van de zodiac boten om snel aan land te kunnen gaan of om heel dicht bij iets te kunnen komen. Een flexibele houding is daarom noodzakelijk. Indien er iets ‘gespot’ wordt kan er met een zodiac direct naartoe gevaren worden.
Aan boord van elk schip wordt er minimaal Engels gesproken. Vaak is dit de voertaal van de reis. Het kan zijn dat er gidsen aan boord zijn die meerdere talen spreken. Aan boord zullen de gidsen je begeleiden waar ze kunnen. Dit kan ook in de vorm van lezingen over geologie, geschiedenis en ‘wildlife’.
Je moet in staat zijn elke dag enkele uren te kunnen lopen indien dit noodzakelijk mocht zijn. De expedities zijn in principe gebaseerd op een reis per schip, echter zal je vaak aan land gaan waar een wandeling een uitdaging kan zijn.
Aan boord van onze schepen geldt een niet-roken beleid. Je kunt roken in de daarvoor aangewezen ruimtes. Gelieve de wensen van niet-rokers te respecteren.
De gebruikelijke fooien aan de bemanning en expeditiestaf wordt op het einde van de reis gegeven en worden daarna eerlijk verdeeld onder de bemanning. Je zal aan boord gedetailleerde richtlijnen hierover ontvangen. Een fooi geven is een persoonlijke kwestie en het bedrag dat je wilt geven is geheel jouw eigen keuze. Als algemene richtlijn suggereren we een bedrag van 8 tot 10 Amerikaanse dollar per cruise-dag per persoon. Het is het beste voor de bemanning als we hen cash Amerikaanse dollars kunnen geven.
Het nieuwste en geavanceerde expeditieschip “Hondius” voldoet aan de meest recente en hoogste eisen voor passagiersschepen (Polar Class 6) en is gebouwd in overeenstemming met de regels van de ‘Polar Code’. In juli 2019 heeft het schip zijn eerste reizen in de Arctic gemaakt. Met succes!
De Hondius is het eerste schip dat is gebouwd volgens de ‘LR PC6’ klasse en voldoet hiermee aan de laatste en strengste regels van het ‘Lloyd’s Register’ voor ‘Polar Class 6’ schepen. De hoogste Pool klasse notering voor ijsversterkte schepen. Het schip zal ook volledig voldoen aan de verplichte eisen van de ‘Polar code’, opgesteld door de ‘International Maritime Organization’ (IMO) voor het veilig navigeren in en het beschermen van het Pool milieu. Hondius biedt deluxe accommodaties voor in totaal 174 passagiers. De oppervlakte van de patrijspoort hutten varieert van 12 tot 18 m2. Het maximale passagierscapaciteit is 196. Een dek is gereserveerd voor het geven van (meertalige) lezingen en presentaties in een grote observation lounge met daarbij een extra lecture room. Het schip biedt een deluxe standaard maar biedt tegelijkertijd ook de bekende gezellige en informele atmosfeer aan boord.
Onze filosofie voor de reizen in het Noord- en Zuidpoolgebied blijft het beleven en ontdekken van de bijzondere Pool natuur en we zijn daarom in de eerste plaats gericht op een actief en educatief expeditie-reisprogramma waarbij zoveel mogelijk tijd aan land wordt doorgebracht. We willen de vaarafstanden op zee zo kort mogelijk te houden en focussen ons vanwege de vele natuurliefhebbers aan boord op natuur gerelateerde activiteiten aan land. We hebben daarom een vloot krachtige zodiacs aan boord die snelle landingen op de kusten mogelijk maakt voor alle passagiers. Snel zodiac transport kan gegarandeerd worden door het gebruik van twee aparte gangways met daarnaast ook een binnen in het schip gelegen zodiacplatform dat ook gebruikt kan worden bij speciale outdoor activiteiten zoals kajakken.
Tijdens een expeditie staan er 72 bemanning en stafleden (expeditie en hotelstaf inbegrepen) tot de beschikking van de passagiers. De Hondius is uitgerust met 2 hoofdmotoren en kan een maximale snelheid behalen van 15 knopen.
In lijn met de sfeer van onze expedities is de dresscode aan boord informeel. De passagiers aan boord van de Hondius zijn in het algemeen dan ook praktisch gekleed. Neem vrijetijds- en warme buitensport kleding mee voor alle mogelijke activiteiten. Houd er rekening mee dat je ook aan boord veel buiten zal staan, om de prachtige landschappen vanaf het dek te bewonderen, en dat het aan dek glad kan zijn. Neem hiervoor stevige schoenen mee. Draag warme kleding in meerdere lagen omdat het binnen in het schip comfortabel warm is maar aan dek meestal koud. Slippers, Croqs of andere “binnen-schoenen” met een rubberen zool zijn praktisch en comfortabel om binnen te dragen.
Passagiers op een Hondiusreis zijn meestal tussen de 30 en 80 jaar oud – een meerderheid gewoonlijk in de leeftijdscategorie tussen 45 en 65 jaar. De Hondius expedities trekken reizigers van over de hele wereld aan, op veel reizen zijn er reizigers met verschillende nationaliteiten aan boord. Ze worden gekenmerkt door een sterke interesse in de natuur en het verlangen om afgelegen gebieden te verkennen. De vriendschappen en teamgeest die zich aan boord ontwikkelen zijn een belangrijk onderdeel van de expeditie ervaring.
Je moet over een goede gezondheid en een redelijke conditie beschikken, en in staat zijn 3 tot 4 uur per landing te wandelen. Hoewel we ook vaak varen om de geplande route te volgen willen we zoveel mogelijk tijd aan land doorbrengen. Het staat je vrij om tijdens een landing aan boord van het schip te blijven, bijvoorbeeld wanneer landingen te vermoeiend of zwaar zijn. In de poolgebieden zijn weinig tot geen havens of kades om aan te leggen. Om op de afgelegen stranden of rotskusten aan land te gaan gebruiken we zodiacs, stabiele rubberboten. Om deel te nemen aan de landingen per zodiac moet je in staat zijn om van het schip via een zogenaamde gangway, een metalen trap, af te dalen in de zodiac. De bemanning zal je daarbij assisteren. Dit zal steeds beter gaan na een paar keer oefenen. Aan land kan het glad en rotsachtig zijn. Je reist in een afgelegen gebied, zonder toegang tot geavanceerde medische faciliteiten, dus je kunt niet aan deze expeditiereizen deelnemen wanneer je een levensbedreigende aandoening hebt of als je dagelijkse medische zorg nodig hebt.
De gebruikelijke fooien aan de bemanning en expeditiestaf wordt op het einde van de reis gegeven en worden daarna eerlijk verdeeld onder de bemanning. Je zal aan boord gedetailleerde richtlijnen hierover ontvangen. Een fooi geven is een persoonlijke kwestie en het bedrag dat je wilt geven is geheel je eigen keuze. Als algemene richtlijn suggereren we een bedrag van 8 tot 10 Amerikaanse dollar per cruise-dag per persoon. Het is het beste voor de bemanning als we hen cash Amerikaanse dollars kunnen geven.
Aan boord van onze schepen geldt een niet-roken beleid. Je kunt roken in de daarvoor aangewezen ruimtes. Gelieve de wensen van niet-rokers te respecteren.
Op alle schepen is er een internationale bemanning aanwezig. Iedereen aan boord spreekt op zijn minst Engels. Vaak zijn er ook meerdere talen die gesproken worden.
In de fotocarroussel tref je informatie over alle type hutten aan.
De Ortelius heeft de hoogste ijsklasse (UL1 wat gelijkstaat met 1A) en is daardoor zeer geschikt om door pakijs te varen. De MV Ortelius is vernoemd naar de Nederlands/Belgische cartograaf Abraham Ortelius. Hij publiceerde de eerste wereldatlas. Het is een stoer en degelijk expeditieschip met plaats voor slechts 116 passagiers, wat per seizoen 2020 gereduceerd wordt naar 108 om de kwaliteit aan boord te blijven waarborgen. Er zijn buiten ruime, open dekken op meerdere niveaus en met banken om te zitten, waardoor er goed uitzicht is voor iedereen. Doordat het aantal passagiers beperkt is kan, ook dankzij de beperkte grootte van het schip en de flexibiliteit van de bemanning en expeditiestaf, het maximale uit de poolreizen gehaald worden.
De reizen in het Noord- en Zuidpoolgebied zijn en blijven in de eerste plaats gericht op een actief en educatief reisprogramma, waarbij zoveel mogelijk tijd aan land wordt doorgebracht. De Ortelius wordt bemand door 22 bemanningsleden, 19 internationale hotelstaf en een dokter. In Antarctica is er 7 expeditiestaf aan boord; 1 expeditieleider en 6 gidsen/sprekers, en in Noordpoolgebied 8; 1 expeditieleider en 7 gidsen/sprekers. De “Ortelius” heeft 11 zodiacs aan boord waarvan er 9 gebruikt worden en 2 als reserve dienen. De zodiac-motoren zijn 60pk Yamaha’s.
Het comfortniveau aan boord van de ”Ortelius” willen we classificeren als “comfortable hotel standard”. Het schip heeft een u-vorm restaurant, een sfeervolle en ruime bar/lounge en een aparte ruimte voor lezingen en presentaties. Dagelijks worden drie uitgebreide maaltijden uit de internationale keuken bereidt door onze chefs, en afhankelijk van de omstandigheden geserveerd aan tafel of in buffetvorm opgediend in het restaurant. Er is elke dag de mogelijkheid te kiezen voor vlees, vis of vegetarisch en de chefs zullen altijd proberen zoveel mogelijk rekening te houden met een specifiek dieet.
De “Ortelius” werd gebouwd in Gdynia, in Polen in 1989 en voer oorspronkelijk onder de naam “Marina Svetaeva” voor de Russische Academie der Wetenschappen. Het schip is een aantal jaren geleden hernoemd en heet nu “Ortelius”. De Ortelius is, net als het andere schip van Oceanwide Expeditions, de Plancius, vernoemd naar een Vlaams/Nederlandse cartograaf, in dit geval Abraham Ortelius (1527 – 1598). Beide 16e-eeuwse cartografen geloofden in de noordwestelijke doorvaart. Ortelius publiceerde in 1570 de eerste moderne wereldatlas, het “Theatrum Orbis Terrarum” oftewel het “Theater van de Wereld”. In die tijd was deze atlas het duurste boek dat ooit was gedrukt. De “Ortelius” staat geclassificeerd onder het Lloyds Register en vaart onder de Nederlandse vlag.
In lijn met de sfeer van onze expedities is de dresscode aan boord informeel. De passagiers aan boord van de Ortelius zijn in het algemeen dan ook praktisch gekleed. Neem vrijetijds- en warme buitensport kleding mee voor alle mogelijke activiteiten. Houd er rekening mee dat je ook aan boord veel buiten zal staan, om de prachtige landschappen vanaf het dek te bewonderen, en dat het aan dek glad kan zijn. Neem hiervoor stevige schoenen mee. Draag warme kleding in meerdere lagen omdat het binnen in het schip comfortabel warm is maar aan dek meestal koud. Slippers, Croqs of andere “binnen-schoenen” met een rubberen zool zijn praktisch en comfortabel om binnen te dragen.
Je moet over een goede gezondheid en een redelijke conditie beschikken en in staat zijn 3 tot 4 uur per landing te wandelen. Hoewel we ook vaak varen om de geplande route te volgen willen we zoveel mogelijk tijd aan land doorbrengen. Het staat je vrij om tijdens een landing aan boord van het schip te blijven, bijvoorbeeld wanneer landingen te vermoeiend of zwaar zijn. In de poolgebieden zijn weinig tot geen havens of kades om aan te leggen. Om op de afgelegen stranden of rotskusten aan land te gaan gebruiken we 2 zodiacs, stabiele rubberboten. Om deel te nemen aan de landingen per zodiac moet je in staat zijn om van het schip via een zogenaamde gangway, een metalen trap, af te dalen in de zodiac. De bemanning zal je daarbij assisteren. Dit zal steeds beter gaan na een paar keer oefenen. Aan land kan het glad en rotsachtig zijn. Je reist in een afgelegen gebied, zonder toegang tot geavanceerde medische faciliteiten, dus je kunt niet aan deze expeditiereizen deelnemen wanneer je een levensbedreigende aandoening hebt of als je dagelijkse medische zorg nodig hebt.
Passagiers op een Ortelius reis zijn meestal tussen de 30 en 80 jaar oud – een meerderheid gewoonlijk tussen de 45 en 65 jaar. De Ortelius expedities trekken reizigers van over de hele wereld aan, op veel reizen zijn er reizigers met verschillende nationaliteiten aan boord. De passagiers worden gekenmerkt door een sterke interesse in de natuur en het verlangen om afgelegen gebieden te verkennen. De vriendschappen en teamgeest die zich aan boord ontwikkelen zijn een belangrijk onderdeel van de expeditie-ervaring.
Aan boord van de schepen geldt een niet-roken beleid. Je kunt roken in de daarvoor aangewezen ruimte. Gelieve de wensen van niet-rokers te respecteren.
De gebruikelijke fooien aan de bemanning en expeditiestaf worden op het einde van de reis gegeven en daarna eerlijk verdeeld onder de bemanning. Je zal aan boord gedetailleerde richtlijnen hierover ontvangen. Een fooi geven is een persoonlijke kwestie en het bedrag dat je wilt geven is geheel je eigen keuze. Als algemene richtlijn suggereren we een bedrag van 8 tot 10 Amerikaanse dollar per cruise-dag per persoon. Het is het beste voor de bemanning als we hen cash Amerikaanse dollars kunnen geven.
Op alle schepen is er een internationale bemanning aanwezig. Iedereen aan boord spreekt op zijn minst Engels. Vaak zijn er ook meerdere talen die gesproken worden.
In de fotocarroussel tref je informatie over alle type hutten aan.
De m/v “Plancius” is uitermate comfortabel en gezellig ingericht, maar het is geen cruiseschip. De reizen in het Noord- en Zuidpoolgebied zijn en blijven in de eerste plaats gericht op een actief en educatief expeditie-reisprogramma, waarbij zoveel mogelijk tijd aan land wordt doorgebracht. De Plancius is hier zeer geschikt voor: het schip heeft ruime, open dekken op meerdere niveaus, met wandelruimte rondom het dek 4, en heeft ook banken aan dek waardoor je ook buiten van het landschap en de natuur kunt genieten.
Het schip is uitgerust met een diesel-elektrisch aandrijfsysteem dat het lawaai en de trillingen van de motor aanzienlijk vermindert. De 3 dieselmotoren genereren 1230 pk elk, zodat het schip een snelheid van 10 – 12 knopen kan halen. Het schip is versterkt tegen ijs en werd speciaal gebouwd voor oceanografische reizen. De m/v “Plancius” wordt bemand door 18 bemanningsleden, 19 hotelmedewerkers (6 chefs, 1 hotelmanager, 1 steward-barman en 11 stewards / schoonmakers), 7 expeditiestaf in Antarctica (1 expeditieleider en 6 gidsen/sprekers), voor het Noordpoolgebied 8 expeditiestaf (1 expeditieleider en 7 gidsen/sprekers) en 1 dokter. De Plancius is uitgerust met 10 Mark V zodiacs inclusief 40 pk 4-takt buitenboordmotoren en 2 gangways aan stuurboordzijde voor snelle zodiac-operaties. In 2019 zijn de superior hutten volledig geüpgraded en hebben de overloop van dek 5 en het restaurant een renovatie gehad.
De m/v Plancius werd in 1976 gebouwd als oceanografisch onderzoeksschip voor de Koninklijke Marine en kreeg de koninklijke titel “Hr. Ms. Tydeman”. Het schip voer voor de Nederlandse marine tot juni 2004 en werd uiteindelijk gekocht door Oceanwide Expeditions. Het schip werd in 2009 compleet herbouwd als een expeditie passagiersschip met plaats voor 116 reizigersm wat vanaf seizoen 2020 gereduceerd wordt naar 108 om de kwaliteit aan boord te blijven waarborgen. Het voldoet aan de meest recente SOLAS-voorschriften (Safety of Life at Sea). De m/v “Plancius” staat geregistreerd in het Lloyds Register en vaart onder Nederlandse vlag.
Het comfortniveau aan boord van de ”Plancius” willen we classificeren als “comfortable hotel standard”. De Plancius biedt plaats aan 116 passagiers in 53 passagiers hutten, met alle privé toiletten en douches: 4 vierpersoons hutten met patrijspoort, 2 driepersoons hutten met patrijspoort, 9 tweepersoons hutten met patrijspoort, 26 tweepersoons hutten met venster en 2 deluxe tweepersoons hutten (ong. 12,5 vierkante meter) en 10 tweepersoons superieure hutten (ong. 21 vierkante meter). Alle hutten beschikken over lage bedden (één queen-size bed in de superieure hutten en twee eenpersoonsbedden in de tweepersoons hutten), behalve in de 4 vierpersoons hutten (voor 4 personen in 2x hoge en lage bedden) en in 2 driepersoons hutten (1 stapelbed en 1 laag bed). Het schip heeft een restaurant op dek 3 en op deck 5 een ruime Observation Lounge met bar en bibliotheek. De grote vensters in de Observation Lounge bieden een fantastisch panoramisch uitzicht.
In lijn met de sfeer van onze expedities is de dresscode aan boord informeel. De passagiers aan boord van de Plancius zijn in het algemeen dan ook praktisch gekleed. Neem vrijetijds- en warme buitensport kleding mee voor alle mogelijke activiteiten. Houd er rekening mee dat je ook aan boord veel buiten zal staan, om de prachtige landschappen vanaf het dek te bewonderen, en dat het aan dek glad kan zijn. Neem hiervoor stevige schoenen mee. Draag warme kleding in meerdere lagen omdat het binnen in het schip comfortabel warm is maar aan dek meestal koud. Slippers, Croqs of andere “binnen-schoenen” met een rubberen zool zijn praktisch en comfortabel om binnen te dragen.
Passagiers op een Plancius reis zijn meestal tussen de 30 en 80 jaar oud – een meerderheid gewoonlijk in de leeftijdscategorie tussen 45 en 65 jaar. De Plancius expedities trekken reizigers van over de hele wereld aan, op veel reizen zijn er reizigers met verschillende nationaliteiten aan boord. Ze worden gekenmerkt door een sterke interesse in de natuur en het verlangen om afgelegen gebieden te verkennen. De vriendschappen en teamgeest die zich aan boord ontwikkelen zijn een belangrijk onderdeel van de expeditie ervaring.
Je moet over een goede gezondheid en een redelijke conditie beschikken, en in staat zijn 3 tot 4 uur per landing te wandelen. Hoewel we ook vaak varen om de geplande route te volgen willen we zoveel mogelijk tijd aan land doorbrengen. Het staat je vrij om tijdens een landing aan boord van het schip te blijven, bijvoorbeeld wanneer landingen te vermoeiend of zwaar zijn. In de poolgebieden zijn weinig tot geen havens of kades om aan te leggen. Om op de afgelegen stranden of rotskusten aan land te gaan gebruiken we 2 zodiacs, stabiele rubberboten. Om deel te nemen aan de landingen per zodiac moet je in staat zijn om van het schip via een zogenaamde gangway, een metalen trap, af te dalen in de zodiac. De bemanning zal je daarbij assisteren. Dit zal steeds beter gaan na een paar keer oefenen. Aan land kan het glad en rotsachtig zijn. Je reist in een afgelegen gebied, zonder toegang tot geavanceerde medische faciliteiten, dus u kunt niet aan deze expeditiereizen deelnemen wanneer je een levensbedreigende aandoening hebt of als je dagelijkse medische zorg nodig hebt.
De gebruikelijke fooien aan de bemanning en expeditiestaf wordt op het einde van de reis gegeven en worden daarna eerlijk verdeeld onder de bemanning. Je zal aan boord gedetailleerde richtlijnen hierover ontvangen. Een fooi geven is een persoonlijke kwestie en het bedrag dat je wilt geven is geheel uw eigen keuze. Als algemene richtlijn suggereren we een bedrag van 8 tot 10 Amerikaanse dollar per cruise-dag per persoon. Het is het beste voor de bemanning als we hen cash Amerikaanse dollars kunnen geven.
Aan boord van onze schepen geldt een niet-roken beleid. Je kunt roken in de daarvoor aangewezen ruimtes. Gelieve de wensen van niet-rokers te respecteren.
Op alle schepen is er een internationale bemanning aanwezig. Iedereen aan boord spreekt op zijn minst Engels. Vaak zijn er ook meerdere talen die gesproken worden.
In de fotocarroussel tref je informatie over alle type hutten aan.
De s/v Rembrandt van Rijn werd begin vorige eeuw gebouwd als Haring logger. Het schip is uitermate geschikt voor expeditiecruises naar Arctische eilanden en voor walvis safari’s. Het biedt veel dekruimte met goede uitzichtmogelijkheden, ook onder zeil, Er zijn 2 zodiacs, stabiele rubberboten, beschikbaar om passagiers aan land te zetten voor maken van mooie, door een gids begeleide wandelingen en voor het maken van zodiac-cruises, verkenningstochten met de zodiac.
Het schip is uitermate geschikt voor expeditiecruises naar Arctische eilanden en voor walvis safari’s. Het biedt veel dekruimte met goede uitzichtmogelijkheden, ook onder zeil, Er zijn 2 zodiacs, stabiele rubberboten, beschikbaar om passagiers aan land te zetten voor maken van mooie, door een gids begeleide wandelingen en voor het maken van zodiac-cruises, verkenningstochten met de zodiac. De Rembrandt van Rijn is 49,50 meter lang, 7 breed en heeft een diepgang van 2.8 meter. De gemiddelde snelheid op beide motoren is 6,5 knopen. Ze wordt bemand door een ervaren crew van 12 personen waaronder 2 gidsen. Het schip biedt plaats aan maximaal 33 passagiers, in 16 hutten: 1 driepersoons hut (met douche en toilet en patrijspoort), zes tweepersoons binnenzijde hutten (met douche en toilet, geen patrijspoort) en 9 tweepersoons hutten (met douche en toilet en patrijspoort).
De s/v ‘Rembrandt van Rijn werd begin vorige eeuw gebouwd als Haring logger. Het schip werd in 1994 in Nederland herbouwd tot een driemast passagiers-schoener en heeft voorheen gezeild op Spitsbergen (1994 – 1996) en de Galapagos (1998 – 2001). Het schip is in 2011 compleet verbouwd en gerenoveerd.
De passagiers aan boord van de Rembrandt zijn in het algemeen informeel en praktisch gekleed. Neem vrijetijds- en warme buitensport kleding mee voor alle mogelijke activiteiten. Houdt er rekening mee dat je aan boord veel buiten zal staan om de prachtige landschappen vanaf het dek te bewonderen, maar dat het daar glad kan zijn. Neem hiervoor stevige schoenen mee. Draag warme kleding in meerdere lagen omdat het binnen in het schip comfortabel warm is maar aan dek meestal koud. Slippers, Croqs of andere “binnen-schoenen” met een rubberen zool zijn praktisch en comfortabel om binnen te dragen.
De passagiers op de Rembrandt van Rijn zijn meestal tussen de 30 en 80 jaar oud – de meerderheid gewoonlijk tussen de 30 en 55. De Rembrandt expedities trekken reizigers van over de hele wereld aan, op veel reizen zijn er reizigers met verschillende nationaliteiten aan boord. Ze worden gekenmerkt door een sterke interesse in de natuur en het verlangen om afgelegen gebieden te verkennen. De vriendschappen en teamgeest die zich aan boord ontwikkelen zijn een belangrijk onderdeel van de expeditie ervaring.
Dagelijks worden drie simpele maar goede maaltijden gemaakt door onze kok en in buffetvorm opgediend in het restaurant. De kok zal altijd proberen zoveel mogelijk rekening met een specifiek dieet te houden.
Je moet over een goede gezondheid en een redelijke conditie beschikken, en in staat zijn 3 tot 4 uur per landing te wandelen. Hoewel we ook vaak varen om de geplande route te volgen willen we zoveel mogelijk tijd aan land doorbrengen. Het staat je vrij om tijdens een landing aan boord van het schip te blijven, bijvoorbeeld wanneer landingen te vermoeiend of zwaar zijn. In de poolgebieden zijn weinig tot geen havens of kades om aan te leggen. Om op de afgelegen stranden of rotskusten aan land te gaan gebruiken we 2 zodiacs, stabiele rubberboten. Om deel te nemen aan de landingen per zodiac moet je in staat zijn om van het schip via een korte ladder ongeveer 1 meter af te dalen in de zodiac. De bemanning zal je daarbij assisteren. Dit zal steeds beter gaan na een paar keer oefenen. Aan land kan het glad en rotsachtig zijn. Je reist in een afgelegen gebied, zonder toegang tot geavanceerde medische faciliteiten, dus je kunt niet aan deze expeditiereizen deelnemen wanneer je een levensbedreigende aandoening hebt of als je dagelijkse medische zorg nodig hebt.
De elektriciteit aan boord van het schip is 220 volt 50hz. De stopcontacten zijn het standaard Europese model met twee dikke ronde pinnen. Amerikaanse passagiers hebben een 220V/110V omvormer nodig.
Elke dag worden er excursies gepland aan land, wanneer de weers- en ijsomstandigheden het toelaten. De wandelingen zullen gemiddeld 3 tot 6 uur duren en gaan over ongerept terrein, er zijn maar weinig wandelpaden in het poolgebied. Een flexibele houding is belangrijk aan boord; regelmatig worden het programma en de wandelingen aangepast aan de bijvoorbeeld de weersomstandigheden, de ijs situatie of de wensen van de passagiers. Er wordt ruimschoots tijd besteed aan de fauna, vegetatie, geografie en geschiedenis. Aan boord worden lezingen gegeven of documentaires vertoond.
De gebruikelijke fooi aan de bemanning en expeditieleider wordt op het einde van de reis meestal gezamenlijk gegeven. Een fooi geven is een erg persoonlijke kwestie en het bedrag dat je wilt geven is geheel je eigen keuze. Als algemene richtlijn suggereren we een bedrag van 8 tot 10 Amerikaanse dollar per cruise-dag per persoon. We adviseren cash Euro’s, Amerikaanse dollars of Deense kronen te geven.
Aan boord van onze schepen geldt een niet-roken beleid. Je kunt roken in de daarvoor aangewezen ruimtes. Gelieve de wensen van niet-rokers te respecteren.
De bemanning van de ‘Rembrandt van Rijn’ bestaat uit 9 ervaren bemanningsleden, 2 gidsen en een kok. De zeilers hebben de leiding tijdens het zeilen en het varen met de zodiacs. Tijdens het zeilen is hulp van de passagiers welkom voor het hanteren van de zeilen, maar dit is niet verplicht.
In de fotocarroussel tref je informatie over alle type hutten aan.
Janssonius, het nieuwste Polar Class 6-schip, voldoet aan de nieuwste en hoogste Lloyd’s Register-normen voor ijsversterkte cruiseschepen. De m/v Janssonius overtreft de vereisten van de Polar Code, aangenomen door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), en vertegenwoordigt het meest flexibele, geavanceerde, innovatieve toervaartuig in de poolgebieden, grondig geoptimaliseerd voor verkenningsreizen die je veruit het dichtste bij de natuur in het Noordpoolgebied en Antarctica brengen. Het schip wordt verwacht in oktober 2021 en heeft veel overeenkomsten met de m/v Hondius van 2019. Dankzij het succes van de m/v Hondius wordt dit schip gebouwd bij dezelfde fabrikant.