Bel mij terug

Vul je telefoonnummer in en wij bellen je zo snel mogelijk terug

Alleen mogelijk op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur

Spitsbergen

In het noordelijkste puntje van Europa, slechts 1000 km onder de Noordpool, bevindt zich de ongerepte en eenzame eilandengroep Spitsbergen. Het toendralandschap wordt afgewisseld met spectaculaire gletsjers, fjorden en bergen. Dit prachtige landschap tezamen met de rijke planten- en dierenwereld maken Spitsbergen tot een bijzonder aantrekkelijke bestemming. Maak nu kennis met de fascinerende Arctische wereld van Spitsbergen!

Bekijk direct al onze reizen op deze pagina, of klik op meer informatie voor tips en wetenswaardigheden over een vakantie naar Spitsbergen!

Vertrekmaand


Reisduur


Thema


Soort reis


Spitsbergen winter safari5 dagen

Tijdens de Spitsbergen winter safari van 5 dagen totaal, maak je een 3-daagse sneeuwscootertocht over gletsjers en bevroren fjorden in het noordelijke gelegen Spitsbergen. Lees verder ›

Ontdek Spitsbergen4 dagen

Vanuit de hoofdstad Longyearbyen op slechts 1000km onder de Noordpool, ontdek je het fascinerende Spitsbergen. Maak je reis compleet met bijzondere excursies! Lees verder ›

Hondenslede avontuur5 dagen

Een hondensledetocht is een fantastische ervaring. Je maakt in 3 dagen een tocht naar en van de Spitsbergen Expedition Lodge. Lees verder ›

Cruise IJsberen Special8 dagen

Tijdens deze cruise bezoek je de meest afgelegen en desolate gebieden van Spitsbergen en maak je goede kans om ijsberen, walrussen en andere dieren te zien! Lees verder ›

Centraal Spitsbergen & Aurora8 dagen

Deze expeditiecruise met vertrek net voor het begin van de winter, is ideaal voor het observeren van het Noorderlicht! Je bezoekt de schitterende Bell Sund met prachtige toendra landschappen. Lees verder ›

 

Spitsbergen heeft ca. 2500 inwoners, waarvan het merendeel in de hoofdstad Longyearbyen woont. Het gebied staat onder Noors toezicht en is ruim anderhalf keer zo groot als Nederland. Ongeveer 60% van het landoppervlak is met ijs bedekt, de overige 40% is steeds anders: het noordwesten is spits met veel vogels, het noordoosten heeft prachtige Arctische woestijnen, het oosten groene tafelbergen en rendieren en het zuiden is weer spits met steile kliffen. Op veel plaatsen zijn nog resten van de expeditie- en walvisvaarthistorie te zien.

Seizoenen

Spitsbergen heeft eigenlijk 5 verschillende seizoenen. De winter splitst zich feitelijk op in twee seizoenen, het lichte en het donkere seizoen.

Donkere winter, november – februari

Spitsbergen - Aurora Borealis © Jan BelgersAan het eind van oktober schijnt de zon zijn laatste stralen over Spitsbergen waarna deze de komende maanden niet meer boven de horizon uit zal komen. Het is in Spitsbergen volledig donker in deze tijd van het jaar. Dankzij heldere nachten vol sterren- en maanlicht zal je Spitsbergen op een hele andere manier kunnen ervaren. Dit is uiteraard ook de periode voor het noorderlicht, Aurora Borealis. Tegen februari zal de lucht steeds rozer worden waarna de zon weer boven de horizon uit komt en de lichte winter kan beginnen.

Lichte winter, maart – mei

foto 3 SpitsbergenVan maart tot mei is het de lichte winter. Zodra het licht terug komt na de donkere winter geeft het Spitsbergen en zijn inwoners nieuwe energie om weer naar buiten te gaan. De dagen worden langzaamaan steeds langer tot eind april de middernachtzon weer terug is. Deze tijd van het jaar is ideaal voor sneeuwscooter- en hondensledetochten.

Winters weer

De winterperiode in Spitsbergen is een stuk milder in vergelijking met andere plaatsen op dezelfde breedtegraad. De temperaturen variëren echter sterk waardoor je met alles rekening moet houden. Denk hierbij aan temperaturen tussen de -5 en de -20 graden celcius. In de vroege winter zijn zelfs dagen met temperaturen rond het vriespunt niet ongewoon.

Zomers weer

In de zomermaanden, juli en augustus, is het ongeveer 4 tot 6 graden celcius. Op een hele mooie dag kan het zijn dat de temperatuur stijgt tot 12 graden celcius. Een unieke ervaring was juli 1979, toen werd het maar liefst 21,3 graden celcius.

Beste reisperiode

© Delphine Aures

De westkust van Spitsbergen heeft te maken met een warme golfstroom en is daardoor van midden juni t/m eind augustus ijsvrij. Dit is dus dé periode voor wandel- en vaarvakanties; van 19 april tot 23 augustus is het 24 uur per dag licht en de gemiddelde temperatuur bedraagt 6°C. Door de lage luchtvochtigheid voelt het echter vaak minder koud aan. Wanneer  je graag helemaal rond wilt varen, adviseren wij zo laat mogelijk in het seizoen te gaan. In juni en begin juli kunnen bepaalde doorvaarten namelijk nog door pakijs afgesloten zijn. Het breken van ijs is dan echter wel een belevenis op zich.

Flora

Spitsbergen - Yellow tundra flowers © Erwin VermeulenCa. 60% van de archipel is uitgeroepen tot Nationaal Park, vogel- of natuurreservaat. Voor een zo noordelijke ligging kent Spitsbergen, en dan vooral de westkust, een rijke plantengroei. Qua flora biedt Spitsbergen wel 165 verschillende soorten, waarvan het grootste deel in juli in bloei staat. In de herfst zijn het vooral de 10 tot 15 cm kleine bomen die de toendra opfleuren met hun prachtige herfstkleuren.

Fauna

spitsbergen - Cruise ijsbeer special‘s Zomers worden veel (zee)vogels naar Spitsbergen om te broeden vanwege de voedselrijke wateren. In ontelbare aantallen zal je onder andere de drieteenmeeuwen, ivoormeeuwen, rot-, brand- en kleine rietganzen, eidereenden en sneeuwhoenderen vinden. Naast de vele vogelsoorten die Spitsbergen rijk is komen zoogdieren ook voor op Spitsbergen. Enkele voorbeelden zijn walrussen, zeehonden, walvissen, rendieren, poolvossen en uiteraard de ijsbeer. Wat betreft de fauna is het zien van een ijsbeer natuurlijk het absolute hoogtepunt. Op Spitsbergen heb je een reële kans om er één of meer te zien.

Paspoort

Voor reizen naar Spitsbergen is een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart benodigd, tenminste geldig tot en met de terugreisdatum. Deze informatie is geldig voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Vaccinaties

Voor reizen naar Spitsbergen zijn geen vaccinaties verplicht of aanbevolen.

Geldzaken

Het wettige betaalmiddel is de Noorse kroon. Het is aan te bevelen voorafgaand aan je reis alvast wat geld om te wisselen naar Noorse kronen. In de hoofdstad Longyearbyen is een pinautomaat.

Expeditiecruises Spitsbergen

Wanneer je een cruise maakt rondom Spitsbergen op één van de schepen moet je er rekening mee houden dat dit expeditieschepen zijn. Er is geen sprake van een ‘captains dinner’ of een ‘dresscode’. Je bent letterlijk op expeditie en luxe zal je niet vinden. De schepen zijn echter van binnen wel zo comfortabel mogelijk gemaakt.

spitsbergen - plancius - dek 1Tijd aan land

Tijdens de expeditiecruises zal er zoveel mogelijk tijd aan land besteed worden als mogelijk. Er wordt gebruik gemaakt van de zodiac boten om snel aan land te kunnen gaan of om heel dicht bij iets te kunnen komen. Een flexibele houding is daarom noodzakelijk. Indien er iets ‘gespot’ wordt kan er met een zodiac direct naartoe gevaren worden.

Voertaal aan boord en gidsen

Aan boord van elk schip wordt er minimaal Engels gesproken. Vaak is dit de voertaal van de reis. Het kan zijn dat er gidsen aan boord zijn die meerdere talen spreken. Aan boord zullen de gidsen je begeleiden waar ze kunnen. Dit kan ook in de vorm van lezingen over geologie, geschiedenis en ‘wildlife’.

spitsbergen - dek - mv orteliusConditie

Je moet in staat zijn elke dag enkele uren te kunnen lopen indien dit noodzakelijk mocht zijn. De expedities zijn in principe gebaseerd op een reis per schip, echter zal je vaak aan land gaan waar een wandeling een uitdaging kan zijn.

Niet roken beleid

Aan boord van onze schepen geldt een niet-roken beleid. Je kunt roken in de daarvoor aangewezen ruimtes. Gelieve de wensen van niet-rokers te respecteren.

Fooien

De gebruikelijke fooien aan de bemanning en expeditiestaf wordt op het einde van de reis gegeven en worden daarna eerlijk verdeeld onder de bemanning. Je zal aan boord gedetailleerde richtlijnen hierover ontvangen. Een fooi geven is een persoonlijke kwestie en het bedrag dat je wilt geven is geheel jouw eigen keuze. Als algemene richtlijn suggereren we een bedrag van 8 tot 10 Amerikaanse dollar per cruise-dag per persoon. Het is het beste voor de bemanning als we hen cash Amerikaanse dollars kunnen geven.

Het nieuwste en geavanceerde expeditieschip “Hondius” voldoet aan de meest recente en hoogste eisen voor passagiersschepen (Polar Class 6) en is gebouwd in overeenstemming met de regels van de recente ‘Polar Code’. Hondius is vanaf febr. 2018 in Kroatië gebouwd door schipbouwer Brodosplit en is beschikbaar vanaf het Arctis (Noordpool) seizoen 2019.

Het schip

De Hondius wordt het eerste schip dat is gebouwd volgens de ‘LR PC6’ klasse en voldoet hiermee aan de laatste en strengste regels van het ‘Lloyd’s Register’ voor ‘Polar Class 6’ schepen. De hoogste Pool klasse notering voor ijsversterkte schepen. Het schip zal ook volledig voldoen aan de verplichte eisen van de ‘Polar code’, opgesteld door de ‘International Maritime Organization’ (IMO) voor het veilig navigeren in en het beschermen van het Pool milieu.

Technische gegevens

  • Lengte 107.60 meter
  • Breedte 17.60 meter
  • Diepgang 5.30 meter
  • IJsklasse Polar Class 6 (equivalent aan 1A-Super)
  • Tonnage 5590 ton
  • Bouwjaar 2018/2019
  • Voortstuwing 2 x ABC hoofdmotoren; totaal 4,200 kW
  • Snelheid 15 knopen
  • 72 bemanningsleden
  • Engelssprekend expeditieteam
  • Maximaal 176 passagiers

Tijdens een expeditie staan er 72 bemanning en stafleden (expeditie en hotelstaf inbegrepen) tot de beschikking van de passagiers. De Hondius is uitgerust met 2 hoofdmotoren en kan een maximale snelheid behalen van 15 knopen.

Dresscode aan boord

In lijn met de sfeer van onze expedities is de dresscode aan boord informeel. De passagiers aan boord van de Hondius zijn in het algemeen dan ook praktisch gekleed. Neem vrijetijds- en warme buitensport kleding mee voor alle mogelijke activiteiten. Houd er rekening mee dat je ook aan boord veel buiten zal staan, om de prachtige landschappen vanaf het dek te bewonderen, en dat het aan dek glad kan zijn. Neem hiervoor stevige schoenen mee. Draag warme kleding in meerdere lagen omdat het binnen in het schip comfortabel warm is maar aan dek meestal koud. Slippers, Croqs of andere “binnen-schoenen” met een rubberen zool zijn praktisch en comfortabel om binnen te dragen.

Leeftijd en nationaliteit

Passagiers op een Hondiusreis zijn meestal tussen de 30 en 80 jaar oud – een  meerderheid gewoonlijk in de leeftijdscategorie tussen 45 en 65 jaar. De Hondius expedities trekken reizigers van over de hele wereld aan, op veel reizen zijn er reizigers met verschillende nationaliteiten aan boord. Ze worden gekenmerkt door een sterke interesse in de natuur en het verlangen om afgelegen gebieden te verkennen. De vriendschappen en teamgeest die zich aan boord ontwikkelen zijn een belangrijk onderdeel van de expeditie ervaring.

Conditie/gezondheid

Je moet over een goede gezondheid en een redelijke conditie beschikken, en in staat zijn 3 tot 4 uur per landing te wandelen. Hoewel we ook vaak varen om de geplande route te volgen willen we zoveel mogelijk tijd aan land doorbrengen. Het staat je vrij om tijdens een landing aan boord van het schip te blijven, bijvoorbeeld wanneer landingen te vermoeiend of zwaar zijn. In de poolgebieden zijn weinig tot geen havens of kades om aan te leggen. Om op de afgelegen stranden of rotskusten aan land te gaan gebruiken we 2 zodiacs, stabiele rubberboten. Om deel te nemen aan de landingen per zodiac moet je in staat zijn om van het schip via een zogenaamde gangway, een metalen trap, af te dalen in de zodiac. De bemanning zal je daarbij assisteren. Dit zal steeds beter gaan na een paar keer oefenen. Aan land kan het glad en rotsachtig zijn. Je reist in een afgelegen gebied, zonder toegang tot geavanceerde medische faciliteiten, dus je kunt niet aan deze expeditiereizen deelnemen wanneer je een levensbedreigende aandoening hebt of als je dagelijkse medische zorg nodig hebt.

Spreektaal aan boord

Op alle schepen is er een internationale bemanning aanwezig. Iedereen aan boord spreekt op zijn minst Engels. Vaak zijn er ook meerdere talen die gesproken worden.

Hutten

Aan boord zijn er verschillende soorten hutten. Alle hutten zijn te boeken voor alleenreizigers, een hut wordt dan gedeeld met een andere reiziger(s) van hetzelfde geslacht. De oppervlakte van de patrijspoort hutten varieert van 12 tot 18 m2. Het maximale passagiersaantal is 196. Een dek is gereserveerd voor het geven van (meertalige) lezingen en presentaties in een grote observation lounge met daarbij een extra lecture room. Het schip biedt een deluxe standaard maar biedt tegelijkertijd ook de bekende gezellige en informele atmosfeer aan boord.

  • 1 ruime Hondius suite (35 m2)
  • 6 grand suites met balkon (27 m2)
  • 8 junior suites (19 tot 20 m2)
  • 8 superior hutten (20 tot 21 m2)
  • 11 twin deluxe hutten (19 tot 21 m2)
  • 14 twin venster hutten (12 tot 14 m2)
  • 29 twin patrijspoort hutten
  • 2 triple patrijspoort hutten
  • 4 quadrupel patrijspoort hutten

Deckplan

Klik op de foto voor een vergroting.

De MV Ortelius is een echt expeditieschip met hoge ijsklasse. Het is het op één na jongste schip in de vloot. Het schip heeft plaats voor 116 passagiers. De MV Ortelius is vernoemd naar de Nederlands/Belgische cartograaf Abraham Ortelius. Hij publiceerde de eerste wereldatlas.

© Oceanwide Expeditions

© Oceanwide Expeditions

Het schip

spitsbergen - dek - mv orteliusTwee restaurants, een bar/vergaderzaal waar lezingen worden gehouden en een sauna. Verder beschikt het schip over 5 vierpersoonshutten met stapelbedden en 14 tweepersoons hutten met benedenbedden met gedeelde faciliteiten, 23 tweepersoonshutten met douche/toilet en patrijspoort, 6 superior tweepersoonhutten en 1 suite.

Renovatie schip

In 2014 is dek 5 van de m/v Ortelius volledig verbouwd, en in mei 2016 is dek 4 volledig gerenoveerd. Hiermee valt de m/v Ortelius, net als de m/v Plancius, onder de luxere hotel standaard. De renovaties zijn uitgevoerd in Vlissingen, Nederland. Het schip biedt nu plaats aan 116 passagiers.

Geschiedenis

Het ijs versterkte schip M/S “Ortelius” is bij uitstek geschikt voor het maken van poolexpedities. M/S “Ortelius” is gebouwd in Gdynia, Polen in 1989, onder de naam “Marina Svetaeva” en deed dienst als onderzoeksschip van de Russische Academie voor de Wetenschappen. Het schip vaart nu onder de Nederlandse vlag en heeft de naam “Ortelius” gekregen naar de Nederlands/Vlaamse cartograaf, Abraham Ortelius (1527 – 1598). Het schip heeft de hoogste ijsklasse notering (UL1 equivalent dat gelijk is aan de 1A)  en biedt plaats aan 100 passagiers, met veel open dekruimte en een grote brug die toegankelijk is voor de passagiers.

Technische gegevens

  • Lengte 90 meter
  • Breedte 17,2 meter
  • Diepgang 5,25 meter
  • IJsklasse ijsversterkt
  • Bouwjaar 1989, verbouwd in 2005
  • 6 zodiacs
  • Snelheid 15 knopen
  • 41 bemanningsleden
  • Engelssprekend expeditieteam
  • Internationale keuken
  • Maximaal 100 passagiers

Dresscode aan boord

Op deze reizen kan je het beste met laagjes werken. Zorg voor comfortabele kleding die je voor allerlei activiteiten kan gebruiken. Denk aan thermokleding als eerste laag, dan een laag dunne kleding, t-shirt/blouse en spijkerbroek o.i.d. Daaroverheen wordt een trui aangeraden. Vergeet niet een goede winddichte jas mee te nemen en een regenjas/parka. Op het dek kan het nat zijn dus let op goed profiel onder je schoenen. Zorg er voor dat je kleding niet te zwaard wordt. Je kleding wordt misschien wel nat en dus zwaarder. Denk eraan dat je alles zelf moet tillen.

Conditie/gezondheid

Je moet in goede gezondheid verkeren om deze reis veilig te kunnen maken. Let hierbij op dat je zeker een paar uur per dag moet kunnen lopen. Je mag altijd aan boord blijven indien je niet aan land wil gaan tijdens een excursie. Wanneer je het schip verlaat moet je een steile loopplank op om naar de zodiacs te gaan die in het water liggen. De bemanning helpt je van en aan boord. Je reist in afgelegen gebieden zonder directe toegang tot medische faciliteiten. Indien je een levensbedreigende ziekte of dagelijks medische hulp nodig hebt raden wij het je met klem af deze reis te maken.

Spreektaal aan boord

Op alle schepen is er een internationale bemanning aanwezig. Iedereen aan boord spreekt op zijn minst Engels. Vaak zijn er ook meerdere talen die gesproken worden.

Hutten

Aan boord zijn er verschillende soorten hutten. Alle hutten zijn te boeken voor alleenreizigers, een hut wordt dan gedeeld met een andere reiziger(s) van hetzelfde geslacht.

spitsbergen - mv ortelius - quadruple cabinQuadruple/Triple cabin porthole/4/3-persoonshut patrijspoort:
Deze hut bied je 2 stapelbedden of 1 stapelbed en 1 laag bed, eigen douche en toilet, een bureau en een stoel, föhn en kleine opbergruimte.

 

spitsbergen - mv ortelius - twin portholeTwin cabin porthole/2-persoonshut patrijspoort:
Deze hut bied je 2 lage bedden, eigen douche en toilet, een bureau en een stoel, föhn en een ruime opbergruimte.

 

Spitsbergen - New twin w. window OrteliusTwin cabin window/2-persoonshut raam:
Deze hut bied je 2 lage bedden, een eigen douche en toilet, een bureau en een stoel, föhn en een ruime opbergruimte. In plaats van een patrijspoort heeft deze hut een raam.

 

Spitsbergen - new twin dlx orteliusTwin cabin deluxe/2-persoonshut deluxe:
Deze hut bied je 2 ramen, 2 lage bedden, eigen douche en toilet, een bureau met een stoel, flatscreen TV, telefoon en internetverbinding, een föhn en een ruime opbergruimte. Deze hutten liggen in een hoek en zijn daardoor een klein beetje ruimer dan de normale 2-persoonshut.

Spitsbergen - new superior orteliusSuperior:
Deze hut bied je een raam (of ramen), een 2-persoonsbed, een 1-persoonsbed, eigen douche en toilet, een bureau en een stoel, koelkast, föhn, aparte “woonkamer” en een ruime opbergruimte.

Deckplan

Klik op de foto voor een vergroting.

spitsbergen - deckplan mv ortelius

De ijsversterkte m/v Plancius is een ideaal schip voor de expedities in arctische wateren. Het grote schip biedt plaats aan 116 reizigers sinds zijn verbouwing in 2009.

© Delphine Aures

© Delphine Aures

Het schip

spitsbergen - plancius - dek 1Het schip beschikt over een restaurant en een presentatiekamer en een ruime observatielounge met panoramisch uitzicht. De m/v Plancius heeft op het dek ruimte genoeg om rond te lopen en te genieten van de omgeving. Uitgerust met maar liefst 10 zodiacs. Tijdens de expeditiecruises op dit schip zal je zoveel mogelijk tijd aan land doorbrengen.

Geschiedenis

De m/v Plancius is gebouwd in 1976 als een oceanografisch onderzoekschip voor de Nederlandse marine en had de naam “Hr. Ms. Tydeman”. Het schip voer tot juni 2004 voor de Nederlandse marine en was uiteindelijk overgenomen door Oceanwide Expeditions. Hij is volledig vernieuwd en verbouwd tot een passagiersschip voor 116 reizigers in 2009.

Technische gegevens

  • Lengte 89 meter
  • Breedte 14,5 meter
  • Diepgang 5 meter
  • IJsklasse ijsversterkt
  • Bouwjaar 1976, verbouwd in 2004
  • 10 zodiacs
  • Snelheid 10-12 knopen
  • 45 bemanningsleden
  • Engelssprekend expeditieteam
  • Maximaal 116 passagiers

Dresscode aan boord

Op deze reizen kan je het beste met laagjes werken. Zorg voor comfortabele kleding die je voor allerlei activiteiten kan gebruiken. Denk aan thermokleding als eerste laag, dan een laag dunne kleding, t-shirt/blouse en spijkerbroek o.i.d. Daaroverheen wordt een trui aangeraden. Vergeet niet een goede winddichte jas mee te nemen en een regenjas/parka. Op het dek kan het nat zijn dus let op goed profiel onder je schoenen. Zorg er voor dat je kleding niet te zwaard wordt. Je kleding wordt misschien wel nat en dus zwaarder. Denk eraan dat je alles zelf moet tillen.

Conditie/gezondheid

Je moet in goede gezondheid verkeren om deze reis veilig te kunnen maken. Let hierbij op dat je zeker een paar uur per dag moet kunnen lopen. Je mag altijd aan boord blijven indien je niet aan land wil gaan tijdens een excursie. Wanneer je het schip verlaat moet je een steile loopplank op om naar de zodiacs te gaan die in het water liggen. De bemanning helpt je van en aan boord. Je reist in afgelegen gebieden zonder directe toegang tot medische faciliteiten. Indien je een levensbedreigende ziekte of dagelijks medische hulp nodig hebt raden wij het je met klem af deze reis te maken.

Spreektaal aan boord

Op alle schepen is er een internationale bemanning aanwezig. Iedereen aan boord spreekt op zijn minst Engels. Vaak zijn er ook meerdere talen die gesproken worden.

Hutten

Aan boord zijn er verschillende soorten hutten. Alle hutten zijn te boeken voor alleenreizigers, een hut wordt dan gedeeld met een andere reiziger(s) van hetzelfde geslacht.

spitsbergen - plancius - quadruple portholeQuadruple/Triple porthole/4- of 3-persoonshut patrijspoort:
Deze hut bied je 2 stapelbedden, een eigen douche en toilet, een bureau en een stoel, flatscreen TV, telefoon en internet verbinding, föhn en ruime opbergruimte.

 

© Jens Meyer

© Jens Meyer

Twin porthole/2-persoonshut patrijspoort:
Deze hut bied je 2 lage bedden, eigen douche en toilet, een bureau en een stoel, flatscreen TV, telefoon en internet verbinding, föhn en ruime opbergruimte.

 

spitsbergen - plancius - twin windowTwin window/2-persoonshut raam:
Deze hut bied je 2 lage bedden, eigen douche en toilet, een bureau en een stoel, flatscreen TV, telefoon en internet verbinding, föhn en ruime opbergruimte. In plaats van een patrijspoort heeft deze hut een raam.

spitsbergen - plancius - twin deluxeTwin deluxe/2-persoonshut deluxe:
Deze hut bied je 2 lage bedden, eigen douche en toilet, een bureau en een stoel, flatscreen TV, telefoon en internet verbinding, föhn en ruime opbergruimte. Deze hut heeft 2 ramen en is ruimer vanwege de ligging in een hoek.

spitsbergen - plancius - superiorSuperior:
Deze hut bied je 2 ramen, een 2/persoonsbed, een slaapbank, eigen douche en toilet, een bureau en een stoel, flatscreen TV, telefoon en internet verbinding, koelkast, föhn en ruime opbergruimte.

Deckplan

Klik op de foto voor een vergroting.

spitsbergen - plancius - deckplan

De s/v Noorderlicht is een 100 jaar oude tweemastschoener en vaart in de arctische wateren rondom Spitsbergen en Noorwegen. De stalen romp is aangepast aan ijsgang op zee. De Noorderlicht is omgebouwd tot charterschip conform de strenge veiligheidseisen van de scheepvaartinspectie en geschikt bevonden om alle wereldzeeën te bevaren.

© Remy Marion

© Remy Marion

Het schip

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHet ranke lijnenplan van de romp en een uitgebalanceerde tuigage zorgen voor de goede zeileigenschappen van de Noorderlicht. Uitgerust om overal op de wereld te varen, in zowel een koud alsin een warm klimaat, is deze comfortabele schoener ideaal voor vakantiegangers die ook het avontuur zoeken. Er is ruime zitgelegenheid in het dekhuis en onderdeks in de salon. Daar bevinden zich ook de 10 tweepersoons hutten. Elke hut is voorzien van ruime bedden, koud en warm water en een 220 V aansluiting. Er zijn 5 toiletten en vier douches voor gemeenschappelijk gebruik. De scheepskok bereidt in de kombuis de maaltijden. In het dekhuis bevindt zich een prachtige selectie boeken over Spitsbergen en Noorwegen.

Geschiedenis

De 46-meter (lengte over alles) lange tweemast schoener “Noorderlicht” is oorspronkelijk gebouwd als lichtschip in de Oostzee. Op 2 juli 1910 kreeg het schip een vaste ankerplaats vlakbij Flensburg. Haar naam was ‘Kalkgrund’, genoemd naar de ondiepte waar het schip voor anker lag. In 1925 veranderde de naam in ‘Flensburg’. Oorspronkelijk is het schip getuigd als driemastschoener. De voorste en achterste mast waren uitgerust met een licht. Het schip had geen motor. Voor de zomermaanden werd Spitsbergen als bestemming gekozen en in de winter voer het schip naar de zonnige Canarische Eilanden en Azoren. In 2003 werden er plannen gemaakt om in de herfstmaanden het schip in te zetten in noord Noorwegen, om de daar aanwezige orca’s te bekijken. In 2004 werden de eigenaren benaderd door een noorse reisorganisatie met het verzoek de ’Noorderlicht in de winter in te vriezen in een fjord op Spitsbergen. Deze uitdaging werd aangenomen en na een aantal noodzakelijke veranderingen voor de extreme koude weersomstandigheden werd het schip ingevroren in het ijs van Tempelfjorden. Zo werden de warme oorden een mooie herinnering in de geschiedenis van de ‘Noorderlicht’ en verbleef zij vervolgens een aantal winters in het hoge noorden. Inmiddels vertoeft de ‘Noorderlicht’ alleen ‘s zomers nog in Spitsbergen.

Technische gegevens

  • Lengte 46 meter
  • Breedte 6,5 meter
  • Diepgang 3,2 meter
  • IJsklasse ijsversterkt
  • Bouwjaar 1910, verbouwd in 1991
  • Snelheid 7 knopen
  • 5 bemanningsleden
  • Engelssprekend team
  • Maximaal 20 passagiers

Dresscode aan boord

Op deze reizen kan je het beste met laagjes werken. Zorg voor comfortabele kleding die je voor allerlei activiteiten kan gebruiken. Denk aan thermokleding als eerste laag, dan een laag dunne kleding, t-shirt/blouse en spijkerbroek o.i.d. Daaroverheen wordt een trui aangeraden. Vergeet niet een goede winddichte jas mee te nemen en een regenjas/parka. Op het dek kan het nat zijn dus let op goed profiel onder je schoenen. Zorg er voor dat je kleding niet te zwaard wordt. Je kleding wordt misschien wel nat en dus zwaarder. Denk eraan dat je alles zelf moet tillen.

Conditie/gezondheid

Je moet in goede gezondheid verkeren om deze reis veilig te kunnen maken. Let hierbij op dat je zeker een paar uur per dag moet kunnen lopen. Je mag altijd aan boord blijven indien je niet aan land wil gaan tijdens een excursie. Je reist in afgelegen gebieden zonder directe toegang tot medische faciliteiten. Indien je een levensbedreigende ziekte of dagelijks medische hulp nodig hebt raden wij het je met klem af deze reis te maken.

Spreektaal aan boord/bemanning

Op alle schepen is er een internationale bemanning aanwezig. Iedereen aan boord spreekt op zijn minst Engels. Vaak zijn er ook meerdere talen die gesproken worden. De bemanning van de Noorderlicht bestaat uit 3 Nederlandse zeilexperts, een kok en een expeditieleider.

Hutten

spitsbergen - noorderlicht - twinDe s/v Noorderlicht bied accommodatie voor 20 passagiers in comfortabele 2-persoonshutten. Alle hutten hebben een laag en hoog bed (stapelbed), een kast en een wastafel met koud en warm water. Douche en toilet is gedeeld. Er zijn 4 douches en 5 toiletten verdeeld over het schip. In plaats van patrijspoorten hebben de hutten matglazen ramen in de plafonds zodat er daglicht in de hutten schijnt.

 

Deckplan

Klik op de foto voor een vergroting.

noorderlicht_deckplan_08-04-2010

De driemaster s/v Rembrandt van Rijn is ideaal voor expeditiecruises in de arctische wateren rondom de fjorden van Groenland. Het schip beschikt over een groot aantal plaatsen op het open dek waar je ook prima rond kunt lopen. Dit geeft je kans om optimaal te genieten van de omgeving en het dierenleven wat je tegen gaat komen. 

© Kees Beekman

© Kees Beekman

Het schip

Diskobugt 13.-22 Juni 2012Het schip is ideaal voor het zeilen langs kleine eilanden en geeft een goed uitzicht vanaf het dek, ook als de zeilen gehesen zijn. Het schip beschikt over 2 zodiacs die je aan land zullen brengen tijdens excursies. Uitgerust om overal op de wereld te varen, in zowel een koud als in een warm klimaat, is dit comfortabele zeiljacht ideaal voor vakantiegangers die ook het avontuur zoeken.

Geschiedenis

De s/v Rembrandt Van Rijn was oorspronkelijk gebouwd als haringlogger begin vorige eeuw. In 1994 is het schip verbouwd naar driemaster passagiersschip. Het schip heeft van 1994 tot 1996 in Spitsbergen gevaren en van 1998 tot 2001 bij de Galápagos eilanden. Het schip is volledig omgebouwd en vernieuwd in 2011.

Technische gegevens

  • Lengte 56 meter
  • Breedte 7 meter
  • Diepgang 2,5 meter
  • IJsklasse ijsversterkt
  • Verbouwd in 1994 en 2011
  • Snelheid 9 knopen
  • 12 bemanningsleden
  • 2 zodiacs
  • Engelssprekend team
  • Maximaal 33 passagiers

Dresscode aan boord

Op deze reizen kan je het beste met laagjes werken. Zorg voor comfortabele kleding die je voor allerlei activiteiten kan gebruiken. Denk aan thermokleding als eerste laag, dan een laag dunne kleding, t-shirt/blouse en spijkerbroek o.i.d. Daaroverheen wordt een trui aangeraden. Vergeet niet een goede winddichte jas mee te nemen en een regenjas/parka. Op het dek kan het nat zijn dus let op goed profiel onder je schoenen. Zorg er voor dat je kleding niet te zwaard wordt. Je kleding wordt misschien wel nat en dus zwaarder. Denk eraan dat je alles zelf moet tillen.

Conditie/gezondheid

Je moet in goede gezondheid verkeren om deze reis veilig te kunnen maken. Let hierbij op dat je zeker een paar uur per dag moet kunnen lopen. Je mag altijd aan boord blijven indien je niet aan land wil gaan tijdens een excursie. Je reist in afgelegen gebieden zonder directe toegang tot medische faciliteiten. Indien je een levensbedreigende ziekte of dagelijks medische hulp nodig hebt raden wij het je met klem af deze reis te maken.

Spreektaal aan boord/bemanning

Op alle schepen is er een internationale bemanning aanwezig. Iedereen aan boord spreekt op zijn minst Engels. Vaak zijn er ook meerdere talen die gesproken worden. De bemanning van de Rembrandt van Rijn bestaat uit 9 ervaren zeilers, 2 tourguides en een kok.

Hutten

Dit schip bied plaats voor 33 passagiers en beschikt over 2-persoonshutten, een 3-persoons privehut en een paar 2-persoons privehutten. De foto’s zijn ter indicatie en kunnen afwijken van de werkelijkheid.

spitsbergen - rembrandt van rijn - triple private porthole
Triple/Twin private porthole/3/2-persoons privehut patrijspoort:

Deze hut bied je een eigen douche en toilet, een patrijspoort, een stapelbed en een laag bed en ruime opbergruimte.

 

 

spitsbergen - rembrandt van rijn - twin private
Twin private/2-persoons binnenhut:

Deze hut bied je een eigen douche en toilet, een stapelbed en ruime opbergruimte.

 

 

Deckplan

Klik op de foto voor een vergroting.

spitsbergen - rembrandt van rijn - deckplan

Onderwerpen

Kaart Spitsbergen