Bezoekadres

Koninginnelaan 16A
3762 DE Soest

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag: 09.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 10:00 - 13.00 (maart t/m mei)

Bezoek alleen mogelijk op afspraak

Pakketreizen en Garantiefondsen

Door: Linde Heddes

Dit is een tijd waarin iedereen reikhalzend uitkijkt naar een volgende vakantie! Tegelijkertijd zijn we ons er ook allemaal van bewust, zeker sinds de corona-pandemie, dat er best veel onverwachte situaties kunnen ontstaan die roet in het eten van de vakantieplannen gooien. Daarom wil ik je graag wat meer vertellen over waarom het boeken van een ‘pakketreis’ ten opzichte van het boeken van ‘losse reisonderdelen’ belangrijk is, en wat de instanties met afkortingen als ANVR, SGR, SCR betekenen voor de reiziger en reisorganisatie. IJsland Tours is bij al deze instanties aangesloten, bij ons kun je dus altijd gerust op reis!

Pakketreizen

Een pakketreis is een combinatie van vervoer, accommodatie en eventuele andere diensten als excursies, die samen een compleet verzorgd pakket vormen. Door een pakketreis te boeken wordt je totale reis in één keer geregeld door ons als reisorganisatie. Dit betekent ook, dat als een onderdeel wijzigt of niet door kan gaan, wij direct voor je aan de slag gaan: Indien nodig verzorgen wij een alternatief en ook de gevolgen voor alle andere reisonderdelen die deel uitmaken van de boeking bekijken we. Boek je dus een pakketreis dan wordt (bijna) alles voor je geregeld, wel zo’n fijn idee!

Een close up van een vliegtuig van Icelandair.

Het is ook mogelijk om losse reisonderdelen te boeken, bij een reisorganisatie of rechtstreeks bij de uitvoerende partij. Omdat de voorwaarden bij het boeken van losse diensten per reisonderdeel anders zijn, geniet je niet dezelfde bescherming die je bij een pakketreis wel hebt. De ene losse dienst zal er geen rekening mee houden als een andere losse dienst, rechtstreeks geboekt, om welke reden dan ook uitvalt of wijzigt. Een vaak gehoord argument om toch alles zelf te boeken is dat je dan helemaal zelf kunt bepalen wat je waar en wanneer doet. Maar wij bieden niet alleen standaard pakketreizen aan, wij hebben juist veel ervaring met het opstellen van een reisvoorstel op maat. Sterker nog, het samenstellen van een droomreis op maat is één van de leukste aspecten van onze fantastische baan! Wij bekijken graag samen met jou je wensen om de invulling van jouw pakketreis samen te stellen. Daarbij heb je dus zelf alle invloed op je reisroute, en kunnen wij je toch onze kennis, expertise én de bescherming van een pakketreis aanbieden.

Eigenlijk denk je liever niet vooraf aan mogelijke rampscenario’s…
Maar stel dat nèt op jouw vertrekdatum de eerste herfststorm plaatsvindt, en daardoor je vlucht geannuleerd wordt? Of stel dat je vlucht een dag vertraging oploopt door iets totaal onverwachts: weet je bijvoorbeeld nog de brandstofstoring op Schiphol van een paar jaar terug? Of wat denk je van het faillissement van WOW Air in 2019?

Wanneer je rechtstreeks je losse reisonderdelen hebt geboekt: vliegtickets, een huurauto en verschillende hotelovernachtingen, dan zal de luchtvaartmaatschappij bij een vluchtannulering proberen om je om te boeken en alsnog zo snel mogelijk op je bestemming te krijgen. Van de verloren gegane reisonderdelen is het niet duidelijk of je iets terug krijgt. En in het geval van een faillissement van de luchtvaartmaatschappij heb je extra pech: de luchtvaartmaatschappij zal helaas niets meer voor je doen, ook niet met het oog op de rest van je reis, en je krijgt mogelijk ook geen geld terug. Dat is bij het boeken van losse reisonderdelen zo geregeld, omdat de luchtvaartmaatschappij waar je het vliegticket bij hebt geboekt niets te maken heeft met de autoverhuurder of de hoteliers waar jij een contract mee aan bent gegaan.

Wij geven je per definitie een aantal zekerheden:
Wanneer je een pakketreis bij ons boekt en er gebeurt iets tijdens de reis dan neem je in zo’n situatie contact op met ons als touroperator en helpen wij je met het vinden van de beste oplossing. Daarvoor zijn wij 24/7 bereikbaar. Gaat de luchtvaartmaatschappij bijvoorbeeld failliet, dan regelen wij in overleg het beste alternatief, bijvoorbeeld een vlucht van een andere maatschappij, zodat je toch op reis kunt, of thuis komt als je al op je bestemming bent. En dan denken we niet alleen aan de vlucht, maar zorgen we ook dat overige onderdelen van het pakket zoals autohuur, accommodatie en eventuele excursies, worden aangepast op de nieuwe vlucht. Zonder extra kosten en zonder veel moeite geregeld.

In coronatijd heeft het voordeel van een pakketreis zich eveneens bewezen
In maart 2020 waren touroperators al druk bezig met het repatriëren van duizenden reizigers toen grenzen sloten en reisadviezen snel veranderden. Omdat het ging om duizenden reizigers en niet iedereen die plotseling naar huis moest een pakketreis had geboekt, heeft de overheid geholpen (door inschakeling van de expertise van touroperators). Na deze grootscheepse actie is er door de overheid gezegd dat zij niet nogmaals (de kosten zullen dragen om te) repatriëren. Boek je je reisonderdelen los van elkaar, dan kunnen kosten snel oplopen als je zelf repatriëring moet regelen, want de kosten voor een vliegticket zijn extra hoog, vlak voor vertrek. Boek je echter een pakketreis dan regelen wij als je touroperator nog steeds een alternatieve vlucht om je te repatriëren indien nodig, zonder kosten.

N.B.: Boek je losse reisonderdelen bij ons, door bijvoorbeeld zelf de vluchten te boeken, dan geldt de bescherming van een pakketreis niet. Boek je zelf vluchten, dan ben je zelf verantwoordelijk voor het op bestemming komen of, indien nodig, eerder terugkeren. Uiteraard bieden wij wel ten alle tijden hulp en assistentie voor de bij ons geboekte reisonderdelen.

En hoe zit dat dan bij een wijziging in het reisadvies?
Je mag je pakketreis annuleren als je kunt bewijzen dat reizen onveilig is. Wij zullen bij een negatief reisadvies kort voor vertrek dan ook direct contact met je opnemen en samen de beste oplossing zoeken: je reis wordt in overleg omgeboekt danwel geannuleerd. Echter, voor losse reisonderdelen geldt alleen de vraag: kan datgene wat geboekt is ook worden uitgevoerd? Dus: is de geboekte accommodatie beschikbaar, of wordt de excursie ter plaatse ‘gewoon’ uitgevoerd (ook al mag jij Nederland niet verlaten vanwege negatief reisadvies), dan is het antwoord ja en dan kan deze niet kosteloos geannuleerd worden.

Kort gezegd: Er zijn veel goede argumenten om voor jouw vakantie een pakketreis te kiezen. En om je nog meer zekerheid te bieden is er een aantal organisaties waar ik je graag wat meer over vertel:

ANVR

Wij zijn aangesloten bij de ANVR. Op onze website, in onze brochure, en ook bij documenten voor de reis verwijzen we hiernaar. Maar wat houdt het nu precies in?

De ANVR of de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen is een vereniging van reisondernemers in Nederland. Het is dus geen consumentenorganisatie, maar vergis je niet: de belangen van de reiziger zijn zeker niet ondergeschikt. Leden van de ANVR moeten zich aan bepaalde richtlijnen houden en een verklaring van goed gedrag voorleggen, en worden daar terecht op gecontroleerd. Leden van de ANVR volgen de ANVR Reizigersvoorwaarden: De ANVR is samen met consumentenorganisaties om tafel gaan zitten om met elkaar tot een goed pakket aan eerlijke voorwaarden te komen, die zorgen dat je als reiziger zo zorgeloos mogelijk je reis kunt boeken. Hierin zijn uiteraard de wettelijke beschermingen rondom pakketreizen opgenomen, maar ook andere zaken, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid een kwestie voor te leggen aan de ‘Geschillencommissie’, indien een kwestie niet goed is verlopen en je er met de touroperator niet uitkomt. Zo weet je dat je verantwoord, veilig en gezond op reis kunt en dat jouw gegevens veilig zijn. Lidmaatschap is daardoor ook een keurmerk dat jou als reiziger zekerheden biedt, die staan voor kwaliteit.

Garantiefonds

De SGR, of Stichting Garantiefonds Reizen, beschermt reizigers tegen een eventueel faillissement van de reisonderneming waarbij de reis is geboekt. ANVR leden zijn bij dit garantiefonds (of een vergelijkbaar fonds) aangesloten om financiële zekerheid te kunnen bieden aan hun reizigers. Net als bij het lidmaatschap van de ANVR, stelt ook de SGR flinke eisen en voorwaarden aan haar leden. En daar staat wat tegenover: Gaat een touroperator die is aangesloten bij de SGR failliet dan ben je niet zomaar je geld kwijt. Afhankelijk van de situatie zal de reis worden overgenomen door een andere organisatie en alsnog worden uitgevoerd, of je krijgt de al betaalde reissom terug via de SGR.

In de jaren 80 en 90, nadat het fonds is opgezet, betaalden niet alleen de reisorganisaties een bijdrage aan dit fonds, maar werd ook de reiziger voor iedere geboekte reis een bijdrage voor het fonds in rekening gebracht. Zo werd ervoor gezorgd dat er bij een faillissement van een aangesloten reisonderneming, genoeg geld zou zijn om dit op te vangen. Omdat het fonds op een gegeven moment voldoende geld in kas had, is deze bijdrage voor de reizigers in 1999 stopgezet.

Maar… in de huidige roerige tijden waarbij er bijna niet gereisd kan worden en touroperators vele reizen moeten annuleren, wordt het risico dat de SGR draagt groter. Om te zorgen dat de reizigers ook in de toekomst zorgeloos kunnen blijven reizen is geconstateerd dat het fonds meer geld in kas moet hebben, om ook in de toekomst dezelfde dekking te kunnen blijven bieden en eventuele schulden aan de overheid kan aflossen. Daarom is per 1 februari 2021 opnieuw een consumentenbijdrage ingevoerd. Dit betekent dat je, wanneer je bij een SGR aangesloten instantie een reis boekt, je ook een bijdrage van € 5 per persoon betaalt, die de reisonderneming vervolgens in zijn geheel afdraagt aan de SGR.  

De financiële zekerheid die dit garantiefonds biedt is absoluut belangrijk. Een goed voorbeeld is het faillissement van Oad in 2013, op dat moment waren er zo’n 7000 reizigers op reis. Doordat het SGR garantiefonds bestaat en meteen kon inspringen, konden deze mensen hun reis gewoon afmaken en werden ze niet bij het uitchecken bij hun hotel geconfronteerd met de rekening. Andere klanten die nog moesten vertrekken, kregen hun geld terug of konden een alternatieve reis via een andere organisatie maken.

IJsland Tours is aangesloten bij Calamiteitenfonds.

Calamiteitenfonds

Een andere vorm van financiële bescherming van jou als reiziger is het calamiteitenfonds. Leden van het ANVR, zoals wij, zijn lid van de SCR, Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Dit fonds is er om zorgeloos op reis te kunnen gaan. Wanneer je een pakketreis boekt, zal de touroperator je per definitie altijd hulp en bijstand bieden in het geval van calamiteiten, maar er kunnen meerkosten ontstaan. Het calamiteitenfonds is er om in het geval van een calamiteit deze meerkosten te dekken.

Het Calamiteitenfonds zal meerkosten bij calamiteiten alleen dekken wanneer een situatie officieel als calamiteit wordt erkent. Hiervoor moet de onafhankelijke calamiteitencommissie een situatie als dusdanig bestempelen. Dit kan alleen in het geval van calamiteiten die het gevolg zijn van een natuurramp of van molest. Denk hierbij aan een orkaan, vulkaanuitbarsting, (burger)oorlog of terrorisme. Wanneer er sprake is van een officiële calamiteit worden extra kosten die gemaakt worden door wijziging van de reis, repatriëring, en bijvoorbeeld niet genoten reisdagen bij het afbreken van een reis, vergoed door het calamiteitenfonds.

Een mogelijke calamiteit kan zijn dat er een vulkaan uitbarst op IJsland tijdens je reis. Vulkaanuitbarstingen kunnen ervoor zorgen dat er niet gevlogen kan worden (wie herinnert zich niet de aswolk van de Eyjafjallajokull uit 2010?), of dat er ter plekke wegen moeten worden afgesloten. En omdat in IJsland er niet altijd alternatieve routes zijn, kan dit betekenen dat je route moet worden aangepast om te zorgen dat je uiteindelijk wel uitkomt waar je moet zijn. Wanneer deze natuurramp als calamiteit wordt bestempeld worden de ontstane meerkosten door de wijzigingen vergoed door het calamiteitenfonds.

Er zijn dus zeker goede argumenten om te boeken bij een organisatie die aangesloten is bij deze instanties. Want uiteindelijk betekenen al die logo’s van instanties, als de ANVR, bovenal dat je als reiziger bepaalde zekerheden hebt die helpen bij het boeken van een zorgeloze vakantie!

Reizigers lopen naar de haven in het dorpje Oqaatsut in West Groenland.

Over Linde Heddes
In 2017 ben ik bij IJsland Tours begonnen, net terug en verliefd op het ruige landschap van IJsland en het gemoedelijk groene Færøer. Ik vind het geweldig om dit enthousiasme te gebruiken om ook anderen te laten genieten van deze prachtige bestemmingen.

Alle blogs van Linde